پرونده صادرات گاز ایران به هند مفتوح است/ آغاز صادرات گاز قطر به هند
پرونده صادرات گاز ایران به هند مفتوح است/ آغاز صادرات گاز قطر به هند
سکان نیوز؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس میگوید: تحریم‌ها در سال‌های اخیر روند مذاکرات برای صادرات گاز ایران به هند را کند کرده و سبب مفتوح ماندن این پرونده شده است.

به گزارش سکان نیوز؛ ایران از سال‌ها قبل مذاکراتی را با هند برای صادرات گاز به این کشور داشته است؛ با این حال قطر موفق به صادرات گاز به هند شد.

علی بختیار تحریم‌ها را یکی از علت‌های اصلی از دست دادن این فرصت توسط ایران می‌داند.

“خط لوله صلح” نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است که براساس تفاهم‌های انجام شده، ایران باید مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان می‌فروخت. علی‌رغم جذابیت‌هایی که این طرح نه تنها از جنبه تأمین انرژی برای شبه قاره هند دارد، بلکه به عنوان یک عامل کاهش تنش در روابط بین هند و پاکستان نیز به شمار می‌رود، اما هندوستان برای انعقاد این قرار دارد تحت فشارهای آمریکا قرار دارد.

میدان گازی پارس جنوبی نیز بزرگترین میدان گازی جهان، مشترک میان ایران و قطر است، نماینده مردم گلپایگان در رابطه با این میدان گازی، افزود: افزایش تولیدات گاز در میدان گازی پارس جنوبی مشهود است.

وی اظهار کرد: در حالی صادرات گاز قطر به هند آغاز شده است که ایران سال‌ها قبل با هند برای صادرات گاز به این کشور از طریق پاکستان مذاکره داشته است اما این مذاکرات 10 الی 15 سال با چالش‌های مختلف رو به رو شد و تحریم‌ها در سال‌های اخیر روند مذاکرات را کند کرده و سبب مفتوح ماندن این پرونده شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است علیرغم مواجه بودن با مسئله‌ای همچون تحریم که سدی در مقابل صادرات گاز و نفت کشور است باید برای این مهم راه‌حلی پیدا کرد.