هفته گذشته بود که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران، اعلام کرد که روس ها در ساخت خط آهن رشت-آستارا سرمایهگذاری خواهند کرد.
پیگیرها حاکی از آن است که امروز و در قالب موافقت نامه ای بین وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون نخست وزیر روسیه، روس ها در تامین مالی خط آهن رشت- آستارا سرمایه گذاری می کنند؛ در قالب موافقت نامه مذکور روس ها تا سقف ۱.۶ میلیارد یورو در ساخت خط آهن رشت- آستارا سرمایهگذاری خواهند کرد.
در گام اول موافقتنامه تامین مالی این خط ریلی بین ایران و روسیه به امضا می رسد و پس از آن بلافاصله موافقتنامه پیمان نیز بین دو طرف امضا خواهد شد.
مسیر خط آهن رشت-آستارا طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی در همه قطعات تاییدیه سازمان محیط زیست را دارد.
به گفته مجریان پروژه، در مسیر خط آهن رشت-آستارا حتی یک درخت هم قطع نمی شود؛ حتی در قطعه جنگل گیسوم برای احداث خط آهن هیچ درختی در مسیر قطع نمی شود زیرا مسیر راه آهن در جنگل گیسوم، در تطابق با بخشی که پیش از آن شبکه برق عبور کرده است، ساخته خواهد شد که این بخش پوشش گیاهی ندارد.
طبق برنامه ریزی انجام شده شبکه برق در این قطعه به زیر زمین برده می شود.
پیگیری ها حاکی از آن است که کشور آذربایجان نیز طبق تعهد خود، ادامه این مسیر ریلی را در خاک خود تکمیل کرده است و حتی تا یک کیلومتر در خاک ایران را هم ساخته است.
با تکمیل خط آهن رشت-آستارا و در ادامه اتصال به خط ریلی در کشور آذربایجان، حلقه مفقوده ریلی در کریدور ترانزیتی-ترکیبی شمال-جنوب با همکاری ایران و روسیه تکمیل خواهد شد و با تکمیل این کریدور ریلی، ایران هاب ترانزیت منطقه خواهد شد.