به گزارش سکان، همه این دغدغههانشات گرفته از موضوعی است به نام ترافیک یکی از مشکلات اجتماعی که در جوامع امروزی در شهرهای بزرگ مردم را به خود در گیر کرده است تا به حال فکرکردید که شاید سرمنشا مشکلات کنونی ترافیک زمینه تاریخی ایجاد شبکه معابر و رانندگی در ایران باشد.
یکی از شهرهای که با این معضل دست وپا گیر در ایام خاص درگیر است شهرستان بابل می باشد شهرستانی در نقشه جغرافیایی کلانشهر محسوب نمی شود اما این شهرستان به دلیل حاصل خیزی بالای خاک تراکم جمعیت بیشتری از دیگر شهرهای استان مازندران را دارا می باشد واز جمله پرجمعیتترین شهرهای استان مازندران و دومین شهرستان پرجمعیت شمال کشورمی باشد . معضل ترافیک کهنه درد این شهرستان می باشد که با توجه به تمام پروژه های کارشناسی وغیر کارشناسی در این شهرستان همچنان با معضل ترافیک روبرو می باشد.
تاریخچه ترافیک در ایران را می توان به ۱۰۷ سال پیش وقتی که اولین اتومبیل وارد ایران شد متمم داد. زمانی که با وارد شدن ماشین در کشورمان موجی از شادی و سرور را دربین مردم برانگیخت. با این باور که این وسیله چهارچرخ می تواند موجب رفاه وآسایش در جامعه شود اما غافل از اینکه این آسایش تاوانی هم دارد.
این شهرستان نیز مانند دیگر شهرهای کشور با پیشرفت تکنولوژی از این اختراع بشر بی بهره نماند ودر حال حاضر در حال دادن تاوان رفاه وآسایش بشریت می باشد.
البته این مسئله را نباید نادیده گرفت که شهرداران این شهرستان در بحره های زمانی خاص با ارائه راه حلهایی مانند اجرای دوپل روگذر دردوبخش شریانی ایستگاه آمل ومیدان کشوری ویا ایجاد راههای فرعی گوناگون به عنوان راه های فرعی فرار از گره های ترافیکی و تسریع در ایجاد کمربندی تا حدودی توانستند در بحره کوتاه زمانی مشکل را مرتفع نمایند اما این نوع مسکن هادیگر پاسخگوی این افزایش خودروهانمی باشد.
حال با اجرای طرح ترافیک جدید وعفونی شدن دمل چرکین ترافیک در این شهرستان ما را برآن ساخت تا از طریق بعضی از اعضاي شوراي ترافیک ومردم به دنبال راه حل اساسی برای کاهش ترافیک باشیم.
ابتدا از افرادی مانند راننده های تاکسی که بیش از همگان در حال دست وپنجه گرم کردن روزانه با این درد می باشند گفتگو کردیم
ترافیک از دید رانندهای حمل ونقل درون شهری چگونه است.
محمد ،ر؛از جمله راننده های تاکسی شهرستان بابل می باشد که دارای ۱۸سال سابقه فعالیت در میدان کارگرتا حمزه کلااست ،محمد ۱۸سال در جاده درون شهری این شهرستان در حال خدمت رسانی به مردم این شهرستان می باشد که مدام در جادههای این شهرستان باگاز ونیش ترمز در گیر است راننده با اخلاقی که با نام خدا روزش را آغاز می کندوبه امید روزی ساعتها را در ترافیک به سر می برد
وی ماشین را کناری پارک می کند تا با ما گفتگو کند
محمد با اشاره به معضل پارک های دوبله اظهار داشت:هرچند کرونا ضربه اقتصادی بزرگی به ما زده است و باعث شده است بسیاری از سرویس مدارس ومسافران دانش آموز خود را از دست بدهیم امادراین روزها حجم بار ترافیکی روان تر شده است هرچند که خودروهای تک سرنشین معضل اجتماعی بزگ است اما اعصاب خوردکنی ترافیک را ندارد.
کربلایی محمد ابرازداشت نبود فرهنگ درست استفاده از خودرو باعث شده که حجم ترافیکی روز به روز افزایش یابد
وی تصریح کرد:از جمله معضلات بار ترافیکی در روزهای بارانی به وجود می آید که برخلاف عابر پیاده جادههای درون شهری دارای ترافیک نیمه سنگین می باشد واگر ایام خاص سال باشدترافیک نیمه سنگین تبدیل به معضل ترافیکی می شود
علیرضا .م هم از جمله راننده های اسنپ است که با لهجه شمالی می گوید:ترافیک امسال نسبت به سال گذشته بدتر شد ودلیل آن را تولید بیش ازحد اتومبیل،و از رده خارج نشدن خودرو های فرسوده عنوان میکند.
راننده کهن سال اسنپ اظهار داشت: ماشین های فرسوده، وتردد بیش از اندازه خودروهای تک سرنشین و رعایت نکردن قوانین توسط همشهریان از جمله معضلات ترافیکی در شهرستان بابل می باشد
وی بیان داشت:بیشترین مشکل در ترافیک مربوط به محل پارک خودروها است.زیرا هر روز تعداد زیادی اتومبیل تولید می شوند که بدون هیچگونه فرهنگ سازی برای استفاده ازاین خودروهاوارد جادهها می شوندکه این مسئله باعث چنين مشکلاتی می شود.
ترافیک از دید شهروندان عابر پیاده/حال گلایه عابران پیاده از راننده ها
نحوه نادرست پارک موقت راننده ها می باشد حال می توان گفت ازدید شهروندان از جمله دلایلی که ترافیک را افزایش می دهد. آن است که گاهی اوقات بعضی از شهروندان برای هر کار کوچکی با خودروهای شخصی خود ازیک نقطه شهر به نقطه دیگر می روند، درحالی که هم اکنون با به وجود آمدن شهر الکترونیک می توان بسیاری از کار ها را بدون انجام این سفرها انجام داد.
ترافیک از دید مسئولین واعضای شورای ترافیک
فرماندار شهرستان بابل در گفتگویی با اشاره به رعایت نکردن حق شهروندی راننده ها ابراز داشت:جادههای درون شهری هر شهرستان شریانهای ارتباطی می باشند که باید عبور ومرور افراد باید از طریق حمل ونقل عمومی صورت گیرد اما متاسفانه بها ندادن به این موضوع و برخی از عادت های بد شهروندان مانند گشت زدن های بی هدف درشهر نیز از جمله دلایل افزایش ترافیک است وباید شهروندان به این نکته توجه داشته باشند و باید این فرهنگ سازی از طریق رسانه ها صورت بگیرد.
قربانعلی ولی زاده ادامه داد: مساله دیگری که دراین زمینه وجود دارد، وضعیت بد حمل ونقل عمومی درون شهری است که توجه ونظارت بیشتری را می طلبد تا درزمانهای خاص مانند ایام نوروز وروزهای بارانی شهرستان به علت دربست رفتن تاکسیها ایستگاههای تاکسی خالی از ماشین نباشد ومسافران به علت نبود خودرو از خودروهای شخصی استفاده کنند.
وی تصریح کرد :از جمله معضلاتی که باعث ترافیک های درون شهری می شود نبودپارکینگ های طبقاتی در شهرستان مي باشد که باید در آینده نزدیک برای این مشکل راه حلی اندیشه شود.
فرماندار بابل همچنین با اشاره به جمع آوری آبهای سطحی و مدیریت آن توسط شهرداری وشورای شهرستان بابل عنوان داشت:در ایام بارانی به علت آبگیری بعضی از مسیرها مسدود شده و باعث افزایش حجم ترافیکی در شهرستان مي شود که باید شهردار و شورای شهر این موضوع را مدیریت کنند.
تاثیر ترافیک برزندگی زیست محیطی شهری
ریس محیط زیست شهرستان بابل با ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار بار ترافیکی در این شهرستان اظهار داشت:آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده های زیست محیطی در کلان شهرها در سال های اخیر، سلامت بسیاری از شهروندان را به خطر انداخته است که جای تاسف می باشد.
حیدری ادامه داد:جریان ترافیک نیز به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید و انتشار آلاینده ها به شمار میرودوبدون تردید طرحهای مدیریت ترافیکی وارایه راه حل های مختلف بدون همکاری مردم ممکن نخواهد بود.
وی تصریح کرد :آلودگی زیست محیطی ناشی از ترافیک از جمله مسائلی است که در اغلب کشورهای جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. رشد سریع شهرها، افزایش روز افزون تعداد وسائط نقلیه، و نیاز به تردد برای رفع نیازها، باعث آلودگی در شهرهای کلانشهرها شده است. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای درحال توسعه با مشکل آلودگی زیست محیطی ناشی از ترافیک مواجه می باشد.
ریس محیط زیست بابل بیان داشت:رشد شهرها در دو سه ده اخیر باعث افزایش تعداد وسائط نقلیه گشته است، و خصوصاً در شهرهای بزرگ، آلودگی ترافیکی از جمله مسائلی است که سلامت شهروندان را مورد مخاطره قرار می دهد.
حیدری عنوان داشت:آلاینده هائی که در اثر ترافیک وارد اتمسفر می شوند باعث پژمردگی ومردن محیط زیست شهرستان می شود وچه بسا باعث کاهش تنفس گیاهان وفضای سبزشهرستان را به مخاطره خواهد انداخت ودر آینده نه چندان دور که شهرستان بابل با طبیعت زیبایش مانند کلانشهر هایی مانند تهران گردد که تنفس در آن غیر ممکن گردد.
نبود طرح جامع ترافیکی در شهرستان بابل
ریس راه وترابری شهرستان بابل با اعتقاد به فقدان طرح جامع ترافیکی در شهرستان بابل ابرازداشت: این شهرستان از جمله شهرستان های مواصلاتی می باشد که مانند گذرگاهی برای بسیاری از شهرستان های مازندران می باشد اما باتوجه به این موضوع متأسفانه از طرح جامع ترافیکی برخوردار نیست وسالهای گذشته نیز به این موضوع توجه نشده است.
ابراهیمی ادامه داد از جمله معضلات دیگری که باعث ترافیک در این شهرستان شده است وجود راههایی است که سالیان قبل احداث شده ودر در آن عابران پیاده تعریف نشده است که امید داریم که در این دوره اعضای شورای ترافیک به صورت پلکانی مشکل راحل نمایند
ابراهیمی عنوان داشت اصولا طرحهای مدیریت ترافیکی با توجه به انواع مختلف جاده ها و نیازهای گوناگون مردم با یکدیگر متفاوت است، وبایدطرحهای ترافیکی بومی سازی شودزیرا طرح هر موضوع ترافیکی با طرح همین موضوع در جایی دیگر و یا در زمانی دیگر ممکن است یکسان نباشد.
پس بنابراین اجرای سریع و کم خرج طرح و بهبود بهره وری تسهیلات و امکانات موجود با در نظر گرفتن نیاز های مختلف استفاده کنندگان از جاده ها و افزایش ایمنی راه ها و یا حد اقل جلوگیری از کاهش ایمنی آنهاوحفاظت از آلودگی محیط شهری تا حد ممکن .از جمله روش های مختلفی برای طراحی و اعمال مدیریت ترافیک در شهرها می باشد که متداول ترین این روشها که در یک طرح جامع مدیریت ترافیکی شهری استفاده می شود، پس برای حفظ امنیت عبور عابران پیاده “گذرگاهی ایجاد نرده های محافظ جزایر ترافیکی” کنترل پارک های خیابانی و طرح استفاده بهینه از پارکینگ هاواقدامات مربوط به ساخت پیاده روهاواقدامات مربوط به حق تقدم عبور اتوبوس هاو ایجاد محدودیت عبور یا یک طرفه کردن خیابان ها
ورنگ کردن خیابان ها “خط کشی، آسفالت رنگی”شاید بهترین راه حل های ترافیکی باشد امابهترین راه حل این معضل اجتماعی اقتصادی فرهنگی آموزش فرهنگ ترافیک است . حال آموزش بصورت بنیادی و فرهنگی بهتراست از گروههای سنی پایین و از سطوح کودکستان و دبستان وسپس مدارس راهنمائی و دبیرستان شروع شود تا این فرهنگ از کودکی در خمیر نسل آینده حک شود . علاوه بر انسان که اولین عنصر تشکیل دهنده ترافیک است با عامل دیگری روبرو هستیم و آن راننده است که باید فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه خود و کاربرد آنرا بخوبی بداند تا بتواند بصورتی رانندگی کند که خود انتظار دارد دیگران رانندگی کنند .
از دید من رسانه برای اصلاح رفتار ترافیکی ٬ لازم است که تغییرات و اصلاحات در دو زمینه «نگرش» و «فرهنگ عمومی ترافیک » صورت پذیردنظر شما در مورد ترافیک چیست؟؟؟