شرکت تولید تجهیزات سنگین راهسازی، هپکو که در سال 1351 در اراک راهاندازی شد و یکی از شرکتهای مهم تأمینکننده ماشینآلات سنگین راهسازی نظیر لودر، بولدوزر، غلتک، بیلهای مکانیکی و دیگر ادوات راهسازی بود، بعد از تصمیم دولت به واگذاری دچار زوال شد به گونه که این شرکت سه بار از سوی سازمان خصوصیسازی به بخش خصوصی واگذار شد اما در هر سه بار خریداران نتوانستند به تعهدات خود در پرداخت اقساط عمل کنند، در نتیجه شرکت هپکو دوباره به دامن دولت برگشت.
در آخرین واگذاری قرار شد 60 درصد از سهام دولتی هپکو در قبال بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی به تأمین اجتماعی واگذار شود و سازمان تأمین اجتماعی هم درنظر داشت این شرکت را به زیرمجموعه خود یعنی شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی، شستا بدهد، اما سرپرست شستا از مخالفت هیأت مدیره این شرکت با پذیرش هپکو خبر داده است.
البته کارشناسان میگویند تا زمانی که شرکت هپکو دولتی بود، به خاطر منع ورود ماشینآلات سنگین راهسازی خارجی، بازار انحصاری داشته و سرپا بود، اما بعد از و اگذاری به بخش خصوصی، واردات ماشینآلات خارجی آزاد شده بنابراین امکان رقابت نبود. از طرفی نداشتن تکنولوژی روز برای ساخت موتور این ماشینآلات و همچنین رکود اقتصادی و رکود طرحهای عمرانی مزید بر علت شده تا تقاضا برای خرید ماشینآلات راهسازی کاهش پیدا کند و همه این عوامل باعث عدم موفقیت هپکو شده است.
نامه عدم پذیرش هپکو توسط شستا
در نامه سید ضیاءالدین شجاعی برهان سرپرست و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی، شستا به انصاری سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس واوراق بهادار آمده است؛ در مورد فروش سهام هپکو توسط سازمان تأمین اجتماعی به اطلاع میرساند پیشنویس مورد اشاره توسط سازمان تأمین اجتماعی تهیه و برای اظهارنظر به شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی ارسال شده بود که با توجه به بررسیهای صورت گرفته، مورد مخالفت هیأت مدیره شستا قرار گرفت.
طبیعی است که شستا در صورتی که براساس صرفه و صلاح تصمیمی در این رابطه اتخاذ نماید، خود را ملزم به رعایت تمامی ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی سازمان بورس و اوراق بهادار میداند و در چهارچوب آن عمل خواهد کرد.
همچنین یادآور میشود با توجه به فضای رسانهای، اطلاعات معتبر و متقن در مورد اطلاعات شستا را از مراجع ذیصلاح شرکت دریافت و مورد استناد قرار دهید. متن نامه را میتوانید از اینجا دریافت کنید.