قاسم احمدی لاشکی با بیان اینکه تمام هم و غم ما این است که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اجرا شود، اظهار کرد: اگر میگوییم 2030 جز خیانت چیز دیگری نیست، باید روی این سند تحول سرمایهگذاری کنیم که به تنهایی وظیفه آموزش و پرورش نیست و تمام دستگاهها باید همکاری کنند.
وی با اشاره به پیشنهاد ارائه یک طرح مشترک میان وزارت آموزش وپرورش و مجلس با موضوع ساماندهی نیروی انسانی افزود: میان طرح و لایحه تفاوت است اگر همکاران مجلس با طرح خالی وارد شوند یقیناً شورای نگهبانی ایراد اصل 75 میگیرد و رد می شود. پیشنهادم این است که در آن جلسات مشترک حتماً از دکتر نوبخت و دکتر انصاری هم در کمیسیون آموزش دعوت شود که مغایرت اصل 75 در این طرح مشترک دیده نشود.
احمدی لاشکی عنوان کرد: اگر اینها با هم حضور داشته باشند موضوع یا در بودجه سنواتی دیده میشود یا در نهایت برنامهای تدوین میشود از این مجلس انتظار داریم در برنامه پنج ساله توسعه هفتم، موضوع سیاستهای کلی نیروی انسانی لحاظ شود.
امسال؛ جذب 27 هزار و 300 نیروی انسانی در آموزشوپرورش
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهر ماه امسال 197 هزار نیروی انسانی کمبود داریم، گفت: باید بهگونهای عمل کنیم که تعدادی از کمبود را جبران کنیم؛ یک راهکار، استخدام از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است که مجوز 27 هزار و 300 نفر را برای امسال داریم.
وی ادامه داد: همچنین 20 هزار خروجی از دانشگاه فرهنگیان داریم که تحصیلشان تمام شده و وارد سیستم می شوند. 5 هزار ردیف استخدامی هم از سالهای قبل داریم که تقریباً روی هم رفته 52 هزار نفر تأمین میشود. مابقی ر ا چه طور حل میکنیم که میگوییم مانند مسکّن است نه معالجه؟ راههای جبران ما سرباز معلم، حق التدریس شاغل، بازنشسته، حقالتدریس آزاد، معلمان تمام وقت ( 15 هزار نفر در سال گذشته از این طریق تأمین نیرو شد) هستند. اینها ممکن است به صورت موقت مشکل کمبود نیرو را برای سال 1400 حل کند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به قانون تبصره 10 ماده 17 گفت: با توجه به استفساریه آخر مجلس دهم، شیوه نامه تعیین تکلیف پیش دبستانیها و خرید خدماتیها هم هماهنگ شده و نامه وزیر به سازمان امور اداری استخدامی زده شده است که سازمان امور اداری استخدامی هفته گذشته نامه آن را به هیئت دولت ارائه کرد، انتظار داریم این اصلاحیه کوچک هم خارج از نوبت تصویب شود که این گروهها هم سریعتر تعیین تکلیف شوند.
استخدام 25 هزار و 400 معلم حقالتدریس
احمدی لاشکی ادامه داد: چهار گروه حق التدریسیها ، نیروهای پیش دبستانی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و خرید خدماتیها حدود 80 هزار نفر میشوند که باید طبق قانون تا پایان سال 1400 تعیین تکلیف شوند. امسال 25 هزار و 400 سهمیه به اینها دادیم. آموزشیاران نهضت به تازگی در آزمون داخلی شرکت کردند و قرار است هفته اول مرداد نتایج اعلام شود و هرکدام 50 درصد نمره را کسب کنند جذب م شوند و بر اساس نیاز منطقه در استان، جنسیت ورشته تحصیلی امتیازبندیها انجام میشود.
وی ادامه داد: انتظار از مجلس جدید این است که بودجه جذب این افراد در لایحه بودجه 1400 که دولت آن را تا 15 آذر تقدیم میکند دیده شود که این افراد فدا شوند. اگر این اتفاقات افتاد میتوانیم ساماندهی نیروی انسانی را انجام دهیم وگرنه این قصه تکراری را هر سال خواهیم داشت.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره مبحث اصلاح برنامه درسی ملی گفت: در بحث ساعات کلاسی و برنامه درسی ملی مجوز به مجموعه شورای عالی آموزش و پرورش داده شده است اما درباره تقویم آموزشی که زمان فعالیت مدارس چگونه باشد، به مجلس بر میگردد.
احمدی لاشکی افزود: بررسی میدانی در برخی کشورها در این باره انجام دادم و به ما میگفتند که هر 10 سال یک بار در ژاپن کتابهای درسی بازنگری میشوند و در آلمان هم هر پنج سال یکبار این اتفاق میافتد.
وی درباره تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری گفت: تعیین زمان قطعی برای برگزاری کنکور مقدور است؛ همانطور که آزمون نهضت سوادآموزی هفته گذشته با رعایت پروتکلها برگزار شد، کنکور را هم میتوان برگزار کرد ولی تا ستاد ملی کرونا نظر ندهد ما نباید نظر بدهیم. فعلاً تصمیمگیر نهایی، ستاد ملی کرونا است. مطلق نمیتوان در این باره صحبت کرد، فعلاً داوطلبان آماده باشند و خودشان را برای 31 مرداد آماده کنند. مسئولیت تأمین بهداشت محیط با وزارت علوم است و قطعاً پای کار خواهند بود و برنامهریزیهای لازم را خواهند داشت؛ کار سختی نیست و میتوانند بحث ضدعفونی محیط و افراد را انجام دهند و مراقبت کنند.
مشکل کمبود نیروی انسانی به قبل از سال 92 هم برمیگردد
احمدی لاشکی در واکنش به این اظهارات که مقصر کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به بعد از سال 92 برمیگردد، گفت: قبل از سال 92 هم مقصر داریم و اینطور نیست که فقط مربوط به بعد از سال 92 باشد. دانشگاه فرهنگیان از چه زمانی منحل شد؟ از آن زمان که مراکز تربیت معلم را بستیم به این نقطه فعلی رسیدیم.
وی ادامه داد: امسال شرایط متفاوت است و با توجه به اینکه باید بخشی از آموزشها از طریق فضای مجازی ارائه شود میتوانیم نیاز به نیروی انسانی را تا حدودی تعدیل کنیم. ضمن آنکه عدد کمبود 250 هزار معلم که آقای حاجی بابایی میگوید مربوط به سال 1401 است. همچنین نباید روی عدد و رقم تمرکز کنیم باید به کیفیت نیروی انسانی هم توجه کنیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: نظام رتبهبندی تا حدودی در حال انجام است، مبالغ افزایش یافته قابل توجه بود اما تورم به گونهای است که شاید چندان به چشم نیاید. اما باز هم کار بزرگی بود که انجام شد و باید قدرشناسی کرد. در نظام رتبه بندی، معلمان به پنج دسته تقسیم میشوند آیا روی ارتقای کیفیت معلمان کاری شده است؟ انتظار داریم نمایندگان مجلس ما را یاری کنند و کمک برسانند که کیفیت را هم ارتقا دهیم.
احمدی لاشکی با بیان اینکه به شدت مخالفم که موسسات کنکور به برگزاری کنکور امسال کمک کنند، گفت: سالهای بعد بحث حذف کنکور را داریم و نباید به اینها بدهکار بشویم. دولت باید بایستد و کنکور امسال را اجرا کند، سلامت دانشآموزان برای ما مهم است از 15 شهریور برای بازگشایی مدارس اعلام آمادگی کردهایم و وضعیتهای مختلف را درنظر گرفته و بر اساس استانها تصمیم گیری میشود.