آغاز به کار پروژه مهر ۹۹ با شعار برنامه محوری، سواد رسانه‌ای، و بهداشت مدارس
آغاز به کار پروژه مهر ۹۹ با شعار برنامه محوری، سواد رسانه‌ای، و بهداشت مدارس
سکان نیوز/ معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران از آغاز به کار پروژه مهر ۹۹ استان مازندران با شعار برنامه محوری، سواد رسانه‌ای و بهداشت مدارس خبر داد.

به گزارش سکان نیوز؛ “اسفندیار نظری” گفت: امروزه نقشی که برنامه محوری و متکی بودن به تدوین و اجرای دقیق برنامه‌ها، در تحول و توسعه همه جانبه جوامع ایفا می کند بر کسی پوشیده نیست. در کشور ما نیز اتکاء به برنامه محوری جهت نیل به رشد و پیشرفت پایدار، همواره مد نظر و مورد توجه و تأکید بوده و از این جهت برنامه‌های پنج ساله توسعه، سند چشم انداز بیست ساله کشور، نقشه جامع علمی کشور، سندهای تحول بنیادین ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف و … همه و همه دلالت بر اهمیت برنامه محوری و نقش آن در توسعه کشور دارند.

وی با بیان اینکه در دنیای کنونی با پیشرفت شگرفی که در علم و تکنولوژی به عمل آمده، نیاز به داشتن برنامه‌هایی جامع، روشن، عملیاتی و کاربردی بیش از هر زمان دیگری برای دست‌یابی به توسعه‌ای پایدار و ریشه‌ای جدی به نظر می‌رسد، افزود: سند تحول بنیادین، مهم ترین برنامه تحولی نظام آموزشی کشور است که باید به صورت همه جانبه در دستور کار قرار گیرد. برنامه های اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در راستای برنامه‌های اجرایی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه است که باید با برنامه ریزی ویژه متناسب با بوم محوری در راستای سیاست تمرکز زدایی با محوریت مدرسه محوری اجرا شود.

نظری همچنین با اشاره به بحث سواد رسانه‌ای که در آموزش مجازی و اتفاقات پس از کرونا مورد توجه بیشتری قرار گرفت، تصریح کرد: از ابعاد مهم سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، نقش رسانه‌ها در تعلیم و تربیت است. در واقع در مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران، رسانه در کنار نظام آموزش و پرورش، خانواده و نهاد های غیر دولتی به عنوان یکی از چهار رکن محسوب می‌شود.

این مسئول ادامه داد: جوامع توسعه یافته که خود سازندگان تکنولوژی‌های جدید در حوزه رسانه هستند به این نتیجه رسیده‌اند که باید به دانش‌آموزان به عنوان تاثیرپذیرترین مخاطبان رسانه‌ها به صورت مستقیم در این زمینه آموزش دهند و در همین چارچوب نقش مدارس و معلم‌ها در این ارتباط مورد توجه جدی قرار گرفت. لذا با توجه به پررنگ شدن نقش معلمان در انتقال مفاهیم سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان، باید معلمان و عوامل مدارس آموزش ببینند که چگونه می‌توانند با نگاه ایجابی، تفکر انتقادی در مورد سواد رسانه‌ای و چگونگی برخورد با محتوای رسانه‌ها را به دانش آموزان منتقل کنند و آنها را در این زمینه تعلیم دهند به نحوی که دانش‌آموزان به مرور بتوانند اخبار حقیقی و دروغین را از یکدیگر تشخیص دهند و در نهایت به تولید کننده محتوای رسانه‌ای در کشور متناسب با فرهنگ بومی کشور تبدیل شوند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: بروز شرایط خاصی که در اثر شیوع پاندمی جهانی ویروس کرونا گریبانگیر همه بخش‌های اجتماعات بشری از جمله سیستم آموزش و پرورش در سراسر جهان شده است، استفاده از بستر رسانه‌های دیجیتالی و فضای رسانه‌ای مجازی را برای آموزش دانش آموزان به عنوان اصلی ترین گزینه عملیاتی پیش روی سیاست گذاران سیستم تعلیم و تربیت مطرح کرده و پیدایش شبکه آموزشی شاد در ایران عزیزمان نیز در همین راستا صورت گرفته است که اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای را مضاعف می‌کند.

نظری درباره دیگر شعار امسال یعنی بهداشت مدارس با بیان اینکه برای داشتن جامعه‌ای سالم، پویا، کارآمد و با نشاط باید سرمایه‌گذاری لازم برای تامین سلامت جسم و روان دانش‌آموزان در اولویت برنامه‌های آموزشی حوزه تعلیم و تربیت قرار گیرد، گفت: هدف کلی بهداشت در مدارس، آموزش و پرورش کودکانی متعادل و سالم است که دارای رشد و نمو طبیعی باشند و هیچگونه اختلالی در آنان از نظر فکری، جسمی و عاطفی مشاهده نشود. تحقق این هدف مستلزم برنامه‌ریزی اصولی و مداومی است که در گذر از دوران تحصیل در دوره‌های پیش دبستانی، دبستان و متوسطه به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که حالات، رفتار و روش عمل خود را در مسائل مربوط به سلامت و بهداشت اصلاح کنند و به‌تدریج عادات و رفتار نادرست و غیربهداشتی خود را ترک کرده و عادات صحیح بهداشتی و سازنده را جایگزین آنها سازند.

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مازندران با بیان اینکه کــودکان ســرمایه‌های اصلی کشور هستند، ابراز کرد: پرورش آنها از هدف‌های اصلی برنامه های توســعه اجتماعــی، اقتصــادی و فرهنگی است و برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار باید تامین بالاتریــن ســطح ســلامت جســمی، روانــی، اجتماعــی و معنــوی مــورد توجــه قرارگیــرد. نـقـش آمــوز در مدرســه، علاوه بر یادگیــری مهــارت خوانــدن و نوشــتن؛ دانــش، نگــرش و رفتارهــای جدیــد می آمــوزد. ایــن رفتارهــا عــلاوه بر تاثیر بر سـلامت فــردی، نقــش تعییــن کننــده را در سلامت خانــواده وجامعــه ایفا می کند.

نظری با اشاره به شیوع بیماری های واگیردار خطرآفرین فصلی همچون آنفلوآنزا و بعضا غیر فصلی با ضریب انتشار و گستردگی بالا همچون بیماری جدید کووید ۱۹، تصریح کرد: این اتفاق حکایت از اهمیت ویژه و بسزای مباحث مربوط به انتقال مهارت‌ها جهت حفظ سلامت کودکان و نوجوانان در محیط‌های آموزشی دارد که در همین راستا مدارس باید با آموزش پروتکل‌های بهداشتی مربوطه به کارکنان خود و خانواده‌ها و نیز معلمان و دانش آموزان، اقدام به ضدعفونی کردن محیط مدرسه و کلیه لوازم مرتبط با آنها کنند.