نقش رایزن های بازرگانی در توسعه صادرات/ضرورت احصای ظرفیت های مازندران برای تجارت/سایه تصمیمات ناگهانی بر سر صادرات
نقش رایزن های بازرگانی در توسعه صادرات/ضرورت احصای ظرفیت های مازندران برای تجارت/سایه تصمیمات ناگهانی بر سر صادرات
سکان نیوز؛ مدیرمسئول نشریه اقتصاد هوشمند با اشاره به اینکه رایزن‌های بازرگانی در توسعه و گسترش روابط تجاری میان کشورهای مختلف نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند، افزود؛ اولین نکته‌ای که درخصوص رایزن بازرگانی باید عنوان کرد این است که وظیفه اصلی یک رایزن بازرگانی توسعه صادرات کشور خویش است.

به گزارش سکان نیوز، محمدرضافرجی نقیبی در گفت و گوی بیان داشت ؛ در دنیای امروز، تجارت خارجی موتور توسعه بوده و نقش بسیار مهمی در روابط فیمابین کشورها بر عهده داشته و بعضاً این روابط، مناسبات سیاسی بین دول را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی گفت: اهمیت تجارت خارجی در رشد و پیشرفت کشورها مساله‌ای انکار نشدنی است، به‌گونه‌ای ‌که سهم آن در تولید ناخالص دنیا از رقم ۵ درصد در سال ۱۹۵۰ به بیش از ۲۰ درصد در سال‌های اخیر رسیده است. یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه تجارت خارجی در کشورها، وجود اطلاعات بازارهای هدف و شناسایی چگونگی ورود به آن‌ها و تسهیل توافقات دوجانبه است و به همین دلیل حضور رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی در سفارتخانه کشورها و نقش تسهیلگری آنان بسیار مهم قلمداد می‌شود.

فرجی نقیبی اظهار داشت ؛ رایزن بازرگانی به‌عنوان دیده‌بان تجاری کشور در بازار محل ماموریت خود، با معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری، فراهم کردن بستر صادرات محصولات ایرانی و تسهیل جذب سرمایه‌گذاری با کشور هدف به همه تجار و فعالان اقتصادی کشور نقش مهمی دارد.

مدیرمسئول نشریه اقتصاد هوشمند گفت: جمهوری اسلامی ایران باوجود همسایگی با ۱۵ کشور و داشتن مرز آبی و خاکی با آن‌ها، در تعدادی از این کشورها برای فروش کالاهای ایرانی رایزن بازرگانی ندارد، این در حالی است که اغلب کشورهای جهان تعداد قابل‌توجهی رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف دارند. مطابق آمارهای اعلامی توسط مسوولان سازمان توسعه تجارت، ایران در بین ۲۰۵ کشور دنیا هم‌اکنون تنها ۲۲ رایزن بازرگانی مستقر داریم و ۱۱ رایزن هم در شرف اعزام هستند که در مجموع تعداد رایزنان ایرانی به ۳۳ رایزن می‌رسد.

فرجی نقیبی افزود: مقایسه وضعیت جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای منتخب نشان می‌دهد که تعداد رایزن‌های ایرانی قابل قیاس با سایر کشورها نیست؛ به عنوان نمونه در آمار مربوط به سال ۲۰۲۲ تعداد رایزنان کشور سوئد ۲۳۵ نفر، چین ۲۲۱ نفر، آلمان ۲۱۳ نفر، هند ۱۹۸ نفر، فرانسه ۱۵۶ نفر و آمریکا ۱۵۰ نفر بود و این در حالیست که تعداد رایزنان ایرانی به تازگی به ۳۳ نفر رسیده است.

وی با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت استان مازندران در همه بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی که محور توسعه استان است، افزود: برکسی پوشیده نیست و مازندران در بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر برنج، مرکبات و گل و گیاه رکورددار است و طبق اعلام رسمی گمرک، صادرات سال گذشته محصولات استان مازندران نسبت به سال ۱۴۰۱، به ترتیب رشد ۱۴ و ۵۲ درصدی به لحاظ ارزشی و وزنی به ثبت رسیده است.

فرجی نقیبی بیان داست ؛ بنابراین گزارش کشور عراق با صادرات ۱۴۳ میلیون دلار نخستین شریک تجاری، روسیه با ۷۰ میلیون دلار و ترکمنستان با ۲۷ میلیون دلار دومین و سومین شریک تجاری استان طی سال گذشته بوده است.

مدیرمسئول نشریه اقتصاد هوشمند با اشاره به حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیان داشت: برای تصاحب بازار مصرف آن در شرایط کنونی مازندران در بهترین زمان تاریخی خود قرار دارد.

وی افزود : با توجه به موقعیت سیاسی و دیپلماسی منطقه‌ای موجود که به راه افتاد، تصاحب بازار روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اواسیا برای تجار مازندران یک فرصت بی نظیر است و در شرایط کنونی نقش مهم رایزن های بازرگانی بسیار پررنگ می شود.

مدیرمسئول نشریه اقتصاد هوشمند گفت: با فعالیت سه بندر مهم امیرآباد بهشهر، بندر نوشهر و فریدونکنار که آماده رونق تجارت با کشوهای مختلف حوزه دریای خزر هستند این امر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

فرجی نقیبی در پایان بیان داشت : نقش بسیار مهمی که رایزنان های بازرگانی در توسعه روابط تجاری و بازارسازی در کشورهای هدف دارند، بهتر است دولت چهاردهم با رفع موانع صادراتی، افزایش تعداد رایزنان بازرگانی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد.