معاون وزیر؛ تعطیلی مدارس دانش‌آموزان را انزواطلب کرده است
معاون وزیر؛ تعطیلی مدارس دانش‌آموزان را انزواطلب کرده است
سکان نیوز؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:خیلی از خانواده‌ها اعلام کردند که نظم زندگی فرزندانشان به هم خورده است. صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند و شب‌ها تا دیروقت سرگرم فضای مجازی هستند. بچه‌ها کم‌تحرک شدند و افزایش وزن پیدا کرده‌ا‌ند.

رضوان حکیم زاده درباره چالش‌های آموزش مجازی برای دبستانی‌ها باید گفت که مهمترین آسیب این بوده است که دانش‌آموزان در دوران تحصیلشان نیاز دارند که درک درستی از محیط مدرسه داشته باشند. آنها باید بتوانند با همسالانشان، معلمان و اولیای مدرسه ارتباط برقرار کنند.

وی افزود؛ تقریباً مدرسه اولین جایی است که کودک به شکل رسمی بعد از حضورش در خانواده به آن ورود می‌کند. از طریق ورود به مدرسه است که زندگی اجتماعی را تمرین می‌کند و در محیطی بزرگتر از محیط خانه مهارت‌های ارتباطی را یاد می‌گیرد. این یادگیری به رشد اجتماعی‌اش هم کمک می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: زمانی که کودکان مجبور شدند در فضای مجازی آموزش ببینند تقریباً همه این فرصت‌ها را از دست دادند. دیگر دانش‌آموزی با دانش‌آموزی دوست نشد و مفهوم همکلاسی برایشان معنایی ندارد.

مدرسه رفتن فقط یادگیری حساب و ریاضی نیست

حکیم زاده افزود؛  خانواده‌ها بعد از تجربه سال گذشته و با توجه به چالش‌های جدی که در آموزش مجازی داشتند بسیار علاقه‌مند هستند که فرزندانشان در مدرسه باشند.

وی گفت: ما هم دستورالعمل‌هایی را تهیه کردیم و تأکید داشتیم مدارس آمادگی لازم داشته باشند. فکر می‌کنم با واکسیناسیون سراسری برای معلمان و خانواده‌ها بتوانیم درهای مدارس را باز کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت؛ با افزایش واکسیناسیون نگرانی خانواده‌ها هم برای حضور فرزندانشان در مدرسه کم شده است. چرا که خانواده‌ها متوجه شدند که مدرسه رفتن فقط یادگیری حساب و ریاضی نیست. مدرسه بیشتر از یک آموزش برای کودک اهمیت دارد.

تعطیلی مدارس دانش‌آموزان را انزواطلب کرده است

حکیم زاده بیان داشت: خیلی از خانواده‌ها اعلام کردند که نظم زندگی فرزندانشان به هم خورده است. صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند و شب‌ها تا دیروقت سرگرم فضای مجازی هستند. بچه‌ها کم‌تحرک شدند و افزایش وزن پیدا کرده‌ا‌ند.

وی افزود؛ برخی از دانش‌آموزان انزواطلب شدند. حضور کودکان در مدرسه باعث بهبود روحیه آنها می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: خودم از روز اول مهرماه در جشن شکوفه‌ها شرکت کردم و بعد از آن هم بازدید میدانی داشتم. با دانش‌آموزان صحبت کردم. علاوه بر کلاس اولی‌ها، کلاس ششمی‌ها هم علاقه‌مند حضور در مدرسه هستند.

حکیم زاده اظهار داشت: در اردیبهشت ماه یک پژوهش میدانی انجام دادیم. یکی از مواردی که در این پژوهش به آن پرداخته شده شرایط روحی وروانی دانش‌آموزان است. آنجا وقتی سؤال می‌کردیم تا چه اندازه‌ای احساس تنهایی می‌کردید وقتی مدارس تعطیل بود، درصد بالایی از دانش‌آموزان اعلام کردند که خیلی زیاد حس تنهایی داشتند.

سؤال دیگر اشتیاق برای بازگشت به مدرسه و دیدن همکلاسی‌ها بود که اکثریت دانش‌آموزان به این گزینه جواب دادند که خیلی مشتاق هستند  بتوانند به صورت حضوری به مدرسه بیایند.