سید داوود آذرشب، رئیس اداره تحلیل بازار بورس کالای ایران در گفت وگو با ایلنا اظهار داشت:طی سالیان اخیر زیان ده بودن صنعت خودرو همواره محل بحث و مناقشه دولتها و تولیدکنندگان بوده است به طوری که تاثیرات منفی زیان ده بودن صنعت خودرو همچون کمبود عرضه و افت کیفیت محصولات، قابل مشاهده است.
وی افزود: یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر زیانده بودن صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری است زیرا تفاوت قیمت تعیین شده با قیمت تمام شده،موجب ایجاد نگاه دلالی به بازار خودرو شده و تقاضای غیر واقعی برای محصولات خودروسازان را رقم زده است به طوری که با افزایش فاصله قیمت تعیین شده و قیمت بازار، تقاضای دلالی برای خودرو افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: بنابراین می توان گفت با قیمت گذاری دستوری، چرخه معیوبی شکل گرفته منجر به افزایش زیان انباشته خودروسازان، دسترسی سخت متقاضیان خودرو و صرفاً سود بالای دلالان بازار خودرو طی سالیان متمادی شده است.
رئیس اداره تحلیل بازار بورس کالا ادامه داد: این در حالی است که در سال 1401 با عرضه خودرو در بورس کالا، معامله و کشف قیمت خودرو به مکانیزم عرضه و تقاضا در بستر شفاف بورس کالا سپرده شد و مزایای زیادی را برای تولید کننده، مصرف کننده و دولت رقم زد.
آذرشب به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و در توضیح گفت: منافع متعدد عرضه خودرو در بورس کالا را می توان از زوایای متفاوتی مورد توجه قرار داد که در نهایت تولیدکننده، مصرفکننده و حتی دولت از این منافع بهره مند می شوند.