دوچرخه های سرای ایرانی بی کیفیت هستند/ به دادِ کسبه هلال احمر برسید/ موتورسیکلت های زیرِ قیمت مشکوک هستند
دوچرخه های سرای ایرانی بی کیفیت هستند/ به دادِ کسبه هلال احمر برسید/ موتورسیکلت های زیرِ قیمت مشکوک هستند
سکان نیوز؛ رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتور، دوچرخه و لوازم یدکیِ مربوطه در توضیحِ وضعیتی که سرای ایرانی برای واحدهای صنفی ایجاد کرده، می گوید: دوچرخه های سرای ایرانی بی کیفیت هستند
حالا حدود دو سالی می شود که بازارِ دوچرخه، موتور و لوازم یدکی مربوط به آن مانند سایر صنوف در رکود کامل به سر می برد. پیشترها به گفته اصغر فرضی پور، رئیس اتحادیه صنف مربوطه، در فصول بهار و تابستان بازار این لوازم به حد معقولی از سودآوری می رسید اما در شرایط موجود، دیگر تابستان و زمستان ندارد خصوصا در مورد دوچرخه که بازارش به شکل وحشتناکی از رکود رسیده؛ وجود سرای ایرانی هم مزید بر علت شده تا با همراهی فروشگاه های زنجیره ای کالاهای این صنف را کاملا از دور خارج کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتور، دوچرخه و لوازم یدکیِ مربوطه در توضیحِ وضعیتی که سرای ایرانی برای واحدهای صنفی ایجاد کرده، می گوید: دوچرخه های سرای ایرانی بی کیفیت هستند و مردم همین ۱۰ ماه، ۱۸ ماه و ۲۰ ماه را می بینند نه قیمت تمام شده را؛ بنا به آمار و شواهد موجود، بعضا هم دیده شده این دوچرخه ها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از قیمتِ بازار گرانتر تمام می شوند.

اصغر فرضی پور در تشریح به یکی دیگر از عواملی که برای واحدهای صنف او مشکل ایجاد کرده، به فروشگاه های زنجیره ای اشاره می کند که در محل تجمع واحدهای صنفی دایر شده اند. به گفته او: حضور فروشگاه های زنجیره ای در خیابان هایی از پایتخت همچون هلال احمر و ۱۷ شهریور، موجبات نابودی و تضعیف فروشگاه های کوچک و آسیب پذیر را فراهم آورده.

او در توضیح راهکارِ موجود در مقابله با مشکل فروشگاه های زنجیره ضمن بیان این مطلب که با حضور این فروشگاه ها مشکلی ندارد و نمی توان برای کارخانه های بزرگ و صاحبان برند، تعیین تکلیف کرد، می گوید که این فروشگاه ها باید از محل تجمع فروش دوچرخه و موتورسیکلت بیرون بیایند.

بنا به آنچه فرضی پور، می گوید: در حال حاضر دوچرخه و موتورسیکلت در خیابان های هلال احمر، ۱۷ شهریور، نظام آباد و سبلان  متمرکز هستند و این فروشگاه ها بهتر است که از این محدوده ها خارج شده و در سطح شهر پخش شوند یا هرکجای دیگری که خودشان می خواهند نقل مکان کنند به این دلیل که واحدهای موتورفروش، ضعیف شده و بسیاری از آن ها رو به اضمحلال و نابودی هستند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتور، دوچرخه و لوازم یدکیِ مربوطه، می گوید: در شرایطی مثل رکود بازار و بی ثباتی قیمت موتورسیکلت ها، کرایه های سنگین و تورم، حضور فروشگاه های  زنجیره ای ضربه آخر برای نابودی واحدهای صنفی است خصوصا کسبه خیابان هلال احمر که قشر ضعیف هم هستند.

او همچنین به بی ثباتی و نوسان قیمت  اشاره کرده و می افزاید که بعضا در طول سال اتفاق افتاده یک موتورسیکلت، به دلیل نوسانات ارزی، سه نوبت تغییر قیمت داده!

فرضی پور در خصوص بازار لوازم یدکی هم توضیح می دهد که قاچاق کالا و عدم استاندارد برخی از لوازم مشکل ساز شده.

اما اتفاق دیگری که طی دو و سه سال اخیر، واحدهای صنفی موتورسیکلت در بازار تهران را تحت تاثیر قرار داده  و منجر به بروز مشکلاتی در خیابان های هلال احمر و ۱۷ شهریور شده این است که افراد موتورسیکلت خریداری کرده و زیر قیمت به کسبه می فروشند؛ فرضی پور در این خصوص تاکید می کند که «کسبه  گول این زیر قیمت را نخورند و با دقت بیشتر در خرید و فروش خود از این افراد، موتور خریداری نکنند.»

به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتور، دوچرخه و لوازم یدکیِ مربوطه مشخص نیست که چه نیتی در ذهن این افراد است که موتورسیکلت را چندماهه خریده و به صورت نقدی و زیر قیمت می فروشند.

فرضی پور، معتقد است که موتورسیکلت مثل اجناس دیگر نیست و باید برای آن سند ارائه شود چراکه بعضا مغازه داری که موتور سیکلت را به این شکل خریداری کرده در سند به مشکل برخورده است.