حسین نژاد؛ تامین اجتماعی سازمانی مشاع و بین النسلی است
حسین نژاد؛ تامین اجتماعی سازمانی مشاع و بین النسلی است
سکان؛ مدیرکل تامین اجتماعی گیلان اظهار داشت: تامین اجتماعی سازمانی مشاع و بین النسلی است.

علی حسین نژاد با اعلام این مطلب در طی نشستی با فرماندار شهرستان رشت ، اظهار داشت : سازمان تامین اجتماعی بزرگترین و گسترده ترین بیمه گر اجتماعی کشور است که بیش از 43 میلیون نفر از جمعیت ایران را تحت پوشش خود داشته و در این بین حدود 3 میلیون 600 هزار نفر مستمری بگیر قرار دارد .

وی تاکید نمود این سازمان فاقد بودجه دولتی بوده و منابع خود را از محل وصول حق بیمه ها تامین مینماید .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه بازنشستگی یکی از تعهدات بلندمدت و اصلی سازمان تامین اجتماعی بوده و درکنار پوشش های درمانی مهمترین خدمت از منظر مخاطبان تلقی می گردد افزود : با توجه به قدمت سازمان و وجود اقشاری بعنوان تعهد گیرندگان از نسلهای بیمه پردازان گذشته و با تکیه بر ماهیت مشاع و بین النسلی سازمان ، در هر برهه ای حق بیمه وصولی برای ارائه تعهدات در همان زمان صرف شده و نظر به عبور نمودن از مرز شاخصهای بیمه ای از جمله نسبت پشتیبانی ( ورودی ها به خروجی ها ) امکان ذخیره و سرمایه گذاری برای آینده برخلاف اصول صندوقهای بیمه ای بسیار کاهش یافته است .

علی حسین نژاد با اشاره به اینکه در یکساله اخیر و بدنبال تلاطم های اقتصادی موجود در جامعه و فشارهای تحمیل شده به مردم بویژه اقشار ضعیف ازجمله بازنشستگان و همچنین پس از اجرای همسان سازی بازنشستگان کشوری و لشکری و عمیقتر شدن شکاف سطح حقوق این عزیزان با بازنشستگان تامین اجتماعی ، شاهد تجمعاتی اعتراضی بوده ایم ارائه پاره ای توضیحات در این راستا را برای تنویر افکار جامعه بویژه بازنشستگان ضروری دانست .

وی با تشریح وجود تفاوت های اساسی در نظام پرداخت های سازمان تامین اجتماعی با دولت از جمله :

– تامین اجتماعی از بودجه دولتی برخوردار نبوده و منابع آن حق الناس میباشد .

– مبنای تعهدات در تامین اجتماعی ، میزان حق بیمه پرداختی هر فرد و محاسبات اکچوئری با تکیه بر سابقه و مبنای مشمول کسر حق بیمه است .

– قوانین مختلف بازنشستگی درتامین اجتماعی سبب می گردد که افراد با سوابق مختلف 10 سال ، بین 10 تا 20 سال ، بیست سال سخت و زیان آور و بیشتر از آن تا 35 سال سابقه گروههای متنوعی را تشکیل و با الگوهای خاص مستمری دریافت نمایند .

– بیش از 60 درصد بیمه شدگان این سازمان برمبنای حداقل حقوق سال که از سوی شورای دستمزد تعیین می گردد بیمه پردازی مینمایند و به همین نسبت در زمان بازنشستگی نیز حدود دو سوم این قشر در سطح حداقل بگیر باقی میمانند که این امر نیز با مساعدت سازمان و تکلیف قانونی برای رساندن سطح متوسط دستمزد به حداقل محقق می گردد .

اذعان داشت : با عنایت به مراتب پیشگفت و نظر به تلاش مجدانه جناب آقای دکتر سالاری مدیرعامل محترم سازمان و همراهی و حمایتهای جناب آقای دکتر شریعتمداری وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و مساعدت دولت تدبیر و امید و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، اقداماتی توسط سازمان تامین اجتماعی در یکساله اخیر در جهت ترمیم و بهبود سطح معیشتی بازنشستگان صورت گرفت که مهمترین آنها عبارتند از :

اعمال ضریب افزایش سالانه در ماههای اولیه سال 1399
اجرای مرحله اول متناسب سازی در مردادماه سال 1399
ترمیم مجدد مستمری بازنشستگان سخت و زیان آور در اسفندماه 1399
پرداخت علی الحساب مبلغ 000‏/200‏/1 تومان بابت اجرای کامل متناسب سازی در پایان اسفندماه
اجرای افزایش همزمان ضریب سالانه و مرحله دوم متناسب سازی و پرداخت آن در ماه نخست سال1400

علی حسین نژاد در ادامه سخنان خود افزود : بر اساس بررسی صورت گرفته ، حقوق بازنشستگان دولتی از اسفند 1398 تا فروردین 1400 معادل 130 درصد افزایش داشته است و سازمان نیز بمنظور اجرای همسان سازی برای بازنشستگان خود با رساندن مبلغ یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان سال 98 به 000‏/200‏/4 همین میزان رشد را عملیاتی نموده است

نکته حائز اهمیت اینکه مفهوم همسان سازی بدلیل نداشتن پایه حقوقی مشترک و میزان بیمه پردازی متفاوت در اصول بیمه های اجتماعی که استقرار عدالت اجتماعی از اهداف آن است اصالت نداشته و از این رو اجرای متناسب سازی در دستور کار سازمان قرار گرفته است .

نکته دیگر اینکه اصل بیمه ای و محاسبات در ارائه تعهدات از موارد مغفول مانده در انتظارات جامعه هدف تامین اجتماعی بوده و مخاطبین باید به ماهیت مشاع و بین النسلی و منابع محدود ناشی از وصول حق بیمه ها توجه داشته باشند .

وی با بیان اینکه اتفاق جالب اینست که در زمان بیمه پردازی افراد تمایل به استفاده از بیمه هایی برای پرداخت حداقل ها و در زمان بهره برداری انتظار دریافت بیشترین تعهدات را دارا هستند اظهار داشت : درحال حاضر بیش از 141 هزار نفر مستمری بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی گیلان قرار دارند که در سال گذشته بطور متوسط ماهانه حدود 380 میلیارد تومان بابت پرداخت مستمری آنها هزینه گردیده و پیش بینی میشود با اجرای مرحله دوم متناسب سازی متوسط پرداخت مستمری ماهانه در استان به 600 میلیارد تومان برسد این درحالی است که مجموع حق بیمه های دریافتی در استان تنها 60 درصد تعهدات را پوشش داده و مابقی از مرکز و سرمایه گذاری های اقتصادی سازمان تامین می گردد .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با اشاره به اینکه افزایش ابلاغی مستمری ها در سالجاری معادل 39 درصد برای گروه حداقل بگیران و رشد 26 درصدی بعلاوه مبلغ ثابت 248 هزار تومان در سایر سطوح خواهد بود افزود : این رقم با لحاظ رشد مبالغ کمک های جانبی از قبیل حق مسکن ، اولاد ، عائله مندی و معیشت ( خواربار ) ، برای حداقل بگیری که 30 سال کامل بیمه پردازی داشته و دارای همسر و دوفرزند است حدود چهار میلیون و سیصد هزار تومان خواهد بود .

علی حسین نژاد ، افزایش کمکهای جانبی با رشدی بیش از 200 درصد یعنی نوعی متناسب سازی در این مولفه ها را از ویژگی های رشد مستمری ها در سالجاری برشمرده و اذعان داشت : رقم 277 هزار تومانی سال گذشته برای مشمولین به 816 هزار تومان رسیده است که شامل افزایش 80 هزار تومانی حق مسکن ( با بیش از 100 درصد رشد ) ، افزایش 80 هزار تومانی معیشت ، رشد چشمگیر عائله مندی از 72 هزار تومان به 370 هزار تومان و رشد 500 درصدی حق اولاد از حدود 15 هزار تومان به 96 هزار تومان میباشد که در دههای اخیر بی سابقه بوده است .

نکته حائز اهمیت دراجرای متناسب سازی مرحله دوم (( مبنا قراردادن رقم مستمری در زمان برقراری در فرمول های محاسباتی )) برای تعیین نسبت چندبرابری حداقل حقوق به نسبت دریافتی است که میزان برخورداری از افزایش تحت عنوان متناسب سازی را تعیین مینماید .

توجه به این نکته قابل تامل است که سازمان براساس قانون ، اجرای توأمان مواد 96 و 111 را هر ساله پیاده مینماید و در زمان بازنشستگی نیز این امر رعایت میگردد و مفهوم ساده آن اینست که پس از اعمال ضریب رشد در ابتدای سال و یا تعیین مبلغ حکم بازنشستگی درصورتی که رقم بدست آمده به حداقل نرسد سازمان مکلف به بالابردن آن تا میزان حداقل دستمزد سال میباشد .

نکته بسیار مهم که متاسفانه در مطالبه اجرای همسان سازی همچون بازنشستگان کشوری از تامین اجتماعی خواسته میشود اینکه کارکنان دولت 30 سال کامل خدمت نموده و بیمه پردازی مینمایند درحالی که سازمان در سطح متفاوت از 10 تا 35 سال سابقه بازنشسته دارد که بی تردید رعایت انصاف و عدالت اجتماعی ، همسان سازی بمعنی برابری ارقام دریافتی را غیر منطقی مینماید .

تفاوت دستمزدی بازنشستگان تامین اجتماعی بین حداقل حقوق تا 7 برابر آن یکی دیگر از موانع اعمال همسان سازی بنابر مفهوم استنباطی این قشر عزیز میباشد که این امر در سطوح میانی کارکنان دولت به این میزان مشهود و دارای تفاوت نیست .

سازمان تامین اجتماعی علیرغم تنگناهای مالی موجود بدلیل شرایط اقتصادی ، مشکلات جامعه کارفرمایی ، وضعیت ضعیف عرصه تولید و صنعت در دوران تحریم و … درکنار رشد هزینه های بخش درمان و مقرری بیمه بیکاری ، تلاش نموده است درجهت تحقق خواسته بازنشستگان و ایجاد رضایتمندی بیشتر درآنان نسبت به عملیاتی نمودن این مهم با تکیه بر اصول محاسبات بیمه ای و عدالت اجتماعی گام بردارد که مرحله نخست آن در سال گذشته و دومین مرحله در سال 1400 اجرائی گردیده که بعلت پاره ای مشکلات اصلاح نهائی پرداختها برای بخشی از مستمری بگیران به اریبهشت موکول گردید .

نکته قابل تامل دیگر هزینه های تعهداتی اجرای این افزایشها میباشد بگونه ای که میزان مستمری پرداختی سازمان در اسفند 1398 برابر 6600 میلیارد تومان و در سال 1399 حدود 10000 میلیارد تومان و در سال 1400 معادل 15000 میلیارد تومان میگردد .

وی خاطر نشان ساخت مبلغ 89 هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده در بودجه سال 1400 کشور نیز بخشی از دیون دولت به سازمان قلمداد گردیده و بابت تعهدات جاری هزینه میگردد که رقم 15000 میلیارد ماهانه مستمریها بیانگر اینست که این عدد در صورت تخصیص کامل نیز تنها قادر به پوشش 6 ماه از مستمری سال 1400 خواهد بود .