جلوگیری از اضافه برداشت ۳۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعبی در استان همدان
جلوگیری از اضافه برداشت ۳۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعبی در استان همدان
سکان نیوز؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: از ابتدای سال 1393 تاکنون از برداشت بیش از 344 میلیون و 500 هزار متر مکعب آب از دشت‌های استان همدان جلوگیری شده است.

رضا اخلاص‌مند مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای همدان در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور پیشگام بوده است، تصریح کرد: با اجرای این طرح از سال ۹۳ تاکنون در استان ۶ هزار و ۸۵۵  حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که منجر به جلوگیری از برداشت بیش از  ۳۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب‌های زیرزمینی شده است.

وی عمق انسداد چاه‌های غیرمجاز مسدود شده را بیش از ۲۱۱ کیلومتر اعلام کرد و افزود: بیشترین چاه‌ غیرمجاز در شهرستان‌های کبودراهنگ با ۲۰۷۱ حلقه، رزن با ۹۸۷ حلقه و همدان با ۹۵۴ حلقه مسدود شده است.

اخلاص‌مند تصریح کرد: بیشترین میزان جلوگیری از برداشت غیرمجاز ناشی از انسداد چاه‌های غیرمجاز در شهرستان‌های رزن ۱۴۵ میلیون  و ۵۰۰ هزار متر مکعب، کبودراهنگ ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب و ملایر بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب ثبت شده است.

وی از برنامه ریزی جهت انسداد بیش از ۴۶۵ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان معادل ۱۸ درصد برنامه سال جاری پر و مسدود شده که سبب جلوگیری از برداشت غیرمجاز تقریبا یک میلیون مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

اخلاص‌مند بیشترین چاه غیرمجاز مسدود شده در سال جاری را مربوط به شهرستان کبودراهنگ دانست و خاطرنشان کرد: با انسداد ۲۲ حلقه چاه در سال جاری، بیش از ۴۷۰ هزار مترمکعب در مصرف اب زیرزمینی با عمق انسداد ۳۷۰ متر صرفه جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: در سال گذشته نیز ۷۲۲ حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان پر شده که حاصل صرفه جویی این تعداد چاه از منابع آب زیرزمینی بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب با عمق انسداد بیش از ۱۶ کیلومتر است.

گفتنی است در سال ۱۳۹۳ طرح ملی ” احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور“ در شورای عالی آب به تصویب رسید، که در آن وزارت نیرو  با همکاری سایر ارگان‌های ذی ربط موظف به احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوان‌های کشور شده است.