گزافه نیست اگر بگوییم زمان فعالیت قالیباف بهعنوان شهردار تهران، نقطه عطف تغییر و تحولات پایتخت بود و پیشرفتهای چشمگیری در حوزههای مختلف شهری صورت گرفت.
مدیریت شهری با اقداماتی که طی آن 12 سال انجام داد، کارنامه قابلدفاعی از خود بهجا گذاشت و به یک معیار برای مقایسه با عملکرد شهردار و مدیران شهری بعدی تبدیل شد اما در سال 96، با تبلیغات گسترده و موجی که تحت تأثیر انتخابات ریاستجمهوری بهراه افتاد، ورق برای تهرانیها برگشت و اصلاحطلبان اداره شهر را بهعهده گرفتند.
آن زمان مردم فکر نمیکردند با رأی به اصلاحطلبان شاهد رکود و توقف امور در حوزههای مختلف شهری باشند، شاید بر این باور بودند که هر گروهی زمام امور را بهدست بگیرد، مانند دوره قبل، با همان سرعت و پرتلاش باعث رونق هرچه بیشتر شهر خواهد شد! غافل از اینکه خواب زمستانی 4ساله در انتظار شهر است و بسیاری از حوزهها مانند حملونقل عمومی قرار است شاهد تنزل باشد.
در دوره تصدی قالیباف بهعنوان شهردار تهران بهطور متوسط 18.3کیلومتر و بهعبارت دیگر حدود 220کیلومتر مترو طی 12سال ساخته شد؛ اگر قرار بود در طول 4سال مدیریت اصلاحطلبان که با حضور حناچی بهعنوان شهردار سپری شد، همین میزان مترو احداث میشد باید 72کیلومتر دیگر به میزان خطوط مترو افزوده میشد اما عملاً این اتفاق رخ نداد و بهاذعان عضو سابق شورای شهر تا اردیبهشت سال جاری صرفاً 4.5کیلومتر مترو در 4سال گذشته احداث و حدود 35کیلومتر تکمیل شد.
در دوره طلایی تغییر و تحولات پایتخت در دوره قالیباف همچنین 10 خط بیآرتی احداث و اتوبوسهای کولردار و اتوبوسهای دوکابین وارد پایتخت شد تا مردم از دست مینیبوسهای فرسوده و اتوبوسهای قدیمی و نامناسب راحت شوند.
خرید و بهکارگیری 2544 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران از سال 1384 تا پایان 1394، بازسازی 500 دستگاه اتوبوس در سال 1393 و 286 دستگاه در سال 1394 بدون دریافت اعتبار و بازسازی تعداد 63 دستگاه اتوبوس برقی طی آن سالها صورت گرفت امادر دوره پنجم مدیریت شهری، مجموعاً حدود 400 دستگاه اتوبوس به بهرهبرداری رسید که تعدادی از آن توسط بخش خصوصی تأمین و متأسفانه روز به روز به تعداد اتوبوسهای فرسوده شهر افزوده شد.
بههرترتیب دوره 4سالهای که برای بسیاری از شهروندان به کابوس شباهت داشت با انتخابات خرداد ماه سال جاری به پایان رسید و فصل جدیدی از تغییر و شکوفایی برای تهران و تهرانیها آغاز شد چراکه مردم با تغییر در انتخابشان در حقیقت رأی به تغییر دادند و حالا میتوانند این تغییر را با رویکرد جهادی مدیریت شهری مشاهده کنند.
روز گذشته نمونهای از این رویکرد جهادی و امیدبخش به نمایش گذاشته شد و 110 دستگاه اتوبوس شهری به بهرهبرداری رسید؛ اگرچه اوضاع اتوبوسرانی تهران به شرایط بحرانی رسیده و علیرغم نیاز تهران به 9هزار اتوبوس، حدود 2هزار دستگاه فعال است اما مسئله قابلتوجه ماجرا این است که این اتوبوسها با قراردادی که اخیراً علیرضا زاکانی شهردار تهران منعقد کرد تأمین شده است.
بهگفته محمود ترفع؛ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران، زاکانی بعد از انتصاب بهعنوان شهردار اصرار زیادی بر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داشت و در این راستا موفق به عقد قرارداد تأمین 175 دستگاه اتوبوس شهری شد که در گام نخست 110 دستگاه روز گذشته رونمایی و وارد چرخه خدماترسانی به مردم شد.
ترفع همچنین درباره محل تأمین منابع مورد نیاز این قرارداد به خبرنگار تسنیم گفت: خوشبختانه در این مدت کوتاه از محل منابع مالی شهرداری و اوراق مشارکت اسلامی، هزینه مورد نیاز خریداری 175 دستگاه اتوبوس تأمین شد و امیدواریم 65 دستگاه باقیمانده نیز تا یک ماه آینده به ناوگان اضافه شود.
از آنجایی که زاکانی 11 شهریور بهطور رسمی سکان اداره شهر را بهعهده گرفت هیچکس انتظار نداشت با این سرعت گشایشی در حوزه حملونقل عمومی صورت گیرد و از طریق آن ظرفیت 50 خط اتوبوسرانی تکمیل شود.
اقدام جهادی زاکانی تهرانیها را غافلگیر و به آینده امیدوارتر کرد؛ امید است با خبرهای خوشی که زاکانی درباره همکاری دولت با شهرداری برای کمک به حملونقل عمومی مطرح کرده و با روحیه و جسارتی که در آغاز راه بهخرج داده است، شاهد اتفاقات بهتر و بزرگتری در کلانشهر تهران باشیم.