به گزارش سکان نیوز، مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای اولین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان-تاجیکستان در کریدور جایگزین کتای ارسال شد.
مصطفی آیتی اظهارداشت: کریدور کتای از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران تشکیل شده و به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه راه اندازی شده است.
وی افزود: به منظور توسعه کریدورهای ترانزیتی و کاهش مسیر و هزینه ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، فعال کردن آن از مسیر افغانستان و با استفاده از کارنه تیر، در دستور کار گمرک ایران با همکاری سازمان اکو، ایرو و اتاق بازرگانی قرار گرفت که با توجه به اهمیت مسیر افغانستان در کریدورهای منتهی به آسیای میانه، در نیمه دوم سال ۹۸ در دو مرحله از مسیر هند-چابهار-افغانستان و مسیر بندرعباس-افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند کارنه تیر بصورت آزمایشی این مسیر افتتاح و به دلیل شناخت مسیر و مزایای آن برای شرکتهای حمل ونقل، برای اولین بار ۲ دستگاه کامیون که از مبدا بندرعباس بارگیری شده بود با خروج از گمرک دوغارون و با عبور از افغانستان و تاجیکستان به مقصد قرقیزستان ادامه مسیر دادند.
مدیرکل ترانزیت گمرک ایران در ادامه افزود: همچنین پنج دستگاه کامیون از مبدا ایران تحت صحابت کارنه تیر از طریق افغانستان به مقصد تاجیکستان ارسال شد که با انجام تشریفات کارنه تیر در گمرک دوغارون رسما مسیر کتای ( KTAI) افتتاح شد.
آیتی در مورد اهمیت مسیر ایران در تجارت اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل دسترسی کوتاه تر به آبهای آزاد، اقتصادی ترین مسیر برای ترانزیت کالاها به کشورهای آسیای میانه (CIS) است و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور کتای با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه ها، منجر به توسعه تجارت و نهایتا رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
آیتی تصریح کرد:گمرک جمهوری اسلامی ایران، با اجرای پروژههای تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل ترکیبی اسلونی-ایران(۱۳۹۶)، هند-چابهار-افغانستان(۱۳۹۸) تلاش کرده است با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی بستر لازم برای فعالین ترانزیت را فراهم کند.
مدیرکل ترانزیت گمرک ایران تاکید کرد: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه ای خواهد شد، کنوانسیون گمرکی کارنه تیر مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا، چین، اتحادیه اروپا عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در کشورهای مسیر هستند.
توقف پذیرش کامیون ها در مرزهای ترکمنستان، فعالیت های حمل ونقل و تجاری را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده بود که با راه اندازی این کریدور مجددا فعالیت تجاری به این منطقه از مسیر جاده باز میگردد.