آلبرت بغزیان در گفتوگویی در رابطه با چگونگی حمایت از صنعت لوازم خانگی داخلی در راستای توسعه این صنعت، بیان کرد: تولید، مونتاژ یا دعوت به سرمایهگذاری از برخی برندهای لوازم خانگی برای عبور از سدهای تعرفه ای و ممنوعیتها، برای کشوری با 80 میلیون جمعیت و رشد جمعیتی نسبتا خوب، صرفه اقتصادی دارد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ممنوعیت واردات فرصتی را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم میکند تا تواناییهای خود را در این صنعت نشان دهند، افزود: تولیدکننده لوازم خانگی داخلی باید در تولیدات خود خواستههای مصرف کننده یعنی کیفیت، ضمانت و خدمات پس از مصرف توجه ویژهای داشته باشند.
وی با تاکید براینکه خریداران نباید نگرانی از جهت خدمات پس از فروش داشته باشند، گفت: کیفیت کالای تولیدی باید به گونهای باشد که خریدار پس از مدتی دائما مجبور به تعمیر کالا نشود.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر ضرورت ارتقا کیفیت محصولات لوازم خانگی داخلی اظهار داشت: با ارتقا کیفیت و جذب مصرفکنندگان برای استفاده از کالای ایرانی، تولیدکننده میتواند آسوده خاطر باشد که در صورت رفع ممنوعیت واردات و ورود کالاهای مشابه مصرف کننده گرایشی نسبت به مصرف کالاهای وارداتی نخواهد داشت.
وی در پاسخ به این سوال که برای ارتقا سطح کیفی تولیدات لوازم خانگی نظارتها باید چگونه باشد؟ گفت: مطمئنا صنعت مونتاژ شروع یک سیستم برای تولید است بنابراین در یک صنعت وابسته به مونتاژ، بکارگیری قطعات با کیفیت در تولید بسیار مهم است؛ از نظر من بهترین ناظر بر کیفیت، وجدان تولید کننده است زیرا یک فرد با وجدان هیچ گاه حاضر به استفاده از قطعات بیکیفیت در تولید محصولاتی خود نیست.
بغزیان درباره افزایش قیمت برخی مصولات لوام خانگی داخلی، اظهار داشت: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان در تولید کالاهای خود از قطعات درجه دو یا سه استفاده میکنند اما قیمت کالای درجه یک را از مشتری اخذ میکنند.
وی با بیان اینکه در گذشته لوازم خانگی داخلی با کیفیت بسیار خوبی در کشور تولید میشد، گفت: این در حالی است که این تولیدات نیز مانند اکنون محصول یک کار مونتاژی بود اما نکته حائز اهمیت در این تولیدات آن بود که از قطعات با کیفیت استفاده میشد، بنابراین مصرفکننده تا مدتها میتوانست بدون دغدغه کالای خریداری شده را استفاده کند.