۲۷۰ هزار تن برنج دپو شده در کارخانه های شالیکوبی شهرستان بابل
۲۷۰ هزار تن برنج دپو شده در کارخانه های شالیکوبی شهرستان بابل
سکان نیوز؛ مدیرعامل شالیکوبی داران شهرستان بابل، گفت: در فصل برداشت برنج با رکود برنج مواجه هستیم حتی در بخش هایی که به کشاورزی متصل هستند این رکود بازار محسوس است.

حسن قربان زاده در گفت و گویی اختصاصی با سکان نیوز، اظهار کرد: در شهرستان بابل 270 هزار تن برنج در کارخانه دپو شده است و به جز کشت دوباره و رتون، 30 درصد افزایش محصول نسبت به سال گذشته داریم و اگر دولت این امر را مدیریت کند، دیگر نیازی به واردات برنج نداریم .
وی افزود: کشاورزی قطب اصلی اقتصاد شمال کشور است و کشاورزان این خطه بعد از 6 ماه سخت به امید تامین مخارج یک سال خود از برداشت محصول، متاسفانه به دلیل نبود بازار فروش در یک سردرگمی قرار گرفتند.
مدیرعامل شالیکوبی داران شهرستان بابل با بیان اینکه سیاست دولت این است که برنج را در نرخ پایین نگه دارد، افزود: پیشنهادم این است دولت باید برای خرید توافقی و تضمینی ورود کند و از مجمع نمایندگان سه استان شمالی تقاضا داریم دولت را برای خرید تضمینی برنج کیفی طارم که نمونه آن را در هیچ جای جهان وجود ندارد، مجاب کند تا رونق اقتصادی به کشور و استان شمالی برگردد.
این مسوول اضافه کرد: بارهاست در رسانه ها از مسوولان جهت حل این مشکلات کمک خواستیم اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است لیکن باز هم به عنوان بازرس اتحادیه استان مازندران و مدیر عامل شالیکوبی داران شهرستان بابل از نمایندگان مجلس و دولتی ها تقاضا می کنم راهکاری اتخاذ کنند تا کشاورز از این سردرگمی و معضلی که دارند، رهایی یابند.
وی گفت: نماینده باید در مجلس داد بزند و وزیر مربوطه را برای جوابگویی به مجلس بکشاند. نمایندگان سه استان شمالی کشور باید از رییس جمهور و شورای اقتصاد بخواهند خرید توافقی انجام شود اگر این اتفاق در این برهه از زمان نیفتد، نوشدارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود و نرخ پایین خرید از سوی سودجویان ، حاصل رنج کشاورزان را به جیب دلالان می ریزد.
قربان زاده عنوان کرد: قیمت نهاده های کشاورزی تا 20 برابر بالا رفت اما قیمت برنج کشاورز نسبت به سال گذشته نهایتا 2 هزار تومان افزایش داشته است . هزینه کشت و تولید یک کیلو برنج 16 هزار تومان و فروش آن 19 هزار تومان می باشد و سود 3 هزار تومان به هیچ عنوان قابل توجیه نیست .
وی ادامه داد: قیمت یک هکتار زمین تا چند میلیارد هم می رسد اما سود همین زمین 4میلیارد تومانی بر چه اساسی باید سه تا چهار هزار تومان باشد، کدام اقتصاد و کارشناس اقتصادی این امر را توجیه می کند و سوال من از مسوولان این است سهم کشاورز از کشاورزی چقدر است؟
بازرس اتحادیه شالیکوبی داران استان مازندران با بیان اینکه کشاورزی به خاطر بی مدیریتی در حال نابودی است، گفت: دولت می گوید برای ورود نهاده ای کشاورزی ارز ندارد اما چگونه است برای برنج خارجی ارز دولتی در نظر می گیرد.
این مسوول ادامه داد: توزیع 500 هزار تن برنج خارجی در فصل برداشت برنج شمال کشور یک فاجعه است. دست های پنهان در زمانی که نباید برنج خارجی توزیع گردد به راحتی اقدام به این کار می کند و همین امر بازار برنج داخلی را با رکود سختی مواجه می کند و به دلیل عدم درآمد، متاسفانه قطعه بندی و فروش زمین کشاورزی از جمله در بخش لاله آباد شهرستان بابل در حال شکل گیری است.
قربان زاده با اشاره به اینکه در بخش صنعت شالیکوبی هم با مشکل روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: لوازم شالیکوبی ارزبری دارد و با دلار باید وارد شود. زمانی که قیمت دلار بالا می رود قیمت این وسایل هم خود به خود هم بالا می رود و این امر برای شالیکوبی داران به صرفه نیست.
وی اخذ مالیات از شالیکوبی داران را دیگر معضل این بخش ذکر کرد و افزود: اداره مالیات از شالیکوبی داران در محاسبه تراکنش مالی، مالیات اخذ می کند. شالیکوبی داران امانتدار کشاورزان هستند و کشاورز بار خودش را تحویل آنان می دهد و بالطبع زمان برگشت مال، صاحبان کارخانه ها باید چک بکشند اما بابت همین کار باید یک مالیات سنگین بدهند اگر مسوولان و استاندار ورود نکنند با این روند مطمئنا بسیاری از شالیکوبی ها هم به تعطیل کشانده می شود .
مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی داران شهرستان بابل با بیان اینکه بخش عمده شالیکوبی های ما سنتی هستند، گفت: با توجه تحریم و گرانی تجهیزات، ضروری است جهاد کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت جهت مدرنیته کردن در اختیار شالیکوبی داران خطه شمال قرار دهد تا با مدرن شدن کارخانه ها میزان ضایعات و شکستگی های برنج کاهش یابد .