رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریور) قوه مقننه و در جریان بررسی صلاحیت محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارش این کمیسیوندرباره برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس بدین شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛
مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.
علیرضا منادی سفیدان
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
مقدمه:
در سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران ، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. برای رسیدن به این چشم انداز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آن جهت که نیروی انسانی متخصص کشور را تربیت می نماید مهمترین نقش را دارا می باشد. بنابراین هدایت این وزارتخانه امری حساس و بسیار با اهمیت می باشد که نیاز به فردی دارد که شایستگی های این مهم را داشته باشد.
بنابراین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم علوم، تحقیقات و فناوری را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می گردد.
بخش اول:
انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی جناب آقای دکتر محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1379 مدرک دکتری خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز أخذ نموده اند. ایشان عضو هیات علمی و ریاست سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان و دارای پیشینه خوب علمی و فعالیتهای فرهنگی از جمله عضویت در بسیج دانشجویی و ریاست بسیج اساتید استان همدان برای دو دوره متوالی می باشند. ایشان دارای مقالات متعددی در زمینه علمی هستند تا جایی که در فهرست یک در صد دانشمندان پر استناد جهان در رشته شیمی قرار دارند و در سال 1397 نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشور شناخته شده اند. همچنین، رتبه اول پژوهش های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی در سال 1389 متعلق به ایشان می باشد. انتخاب به عنوان استاد نمونه بسیجی کشور در سال 1388 و در یافت لوح تقدیر مشترک از وزیر علوم و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر سوابق ایشان است. آقای دکتر زلفی گل نویسنده بیش از 560 مقاله هستند و بیش از 17000 ارجاع به مقالات ایشان وجود داشته است و بیش از 359 مقاله در سمینارهای ملی و بین المللی ارائه داده اند.
ایشان علاوه بر فعالیت علمی در رشته شیمی، در انتشار 20 مقاله در خصوص الزامات و راهکارهای بستر سازی علمی در کشور مشارکت داشته اند و کتاب “دانش برای دانایی” حاوی مطالبی در خصوص سیاستگذاری علم و فناوری در کشور را تالیف نموده اند. در مجموع می توان گفت ایشان به لحاظ علمی و پژوهشی دارای شایستگی های متناسب با پست پیشنهادی هستند.
بخش دوم:
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
1- تلاش جهت رشد مضاعف علمی کشور و افزایش شتاب علمی و سوگیری وزارت عتف برای تشویق اساتید و دانشجویان تا دستیابی به مرجعیت علمی جهانی
٢- کاهش هر چه بیشتر وابستگی وزارت عتف به بودجه عمومی کشور از طریق تجاری سازی یافته های اساتید و پژوهشگران دانشگاهها و افزایش درآمد اختصاصی دانشگاهها از محل بالا سری (رویالیتی) طرح های تحقیقاتی محققین و پژوهشگران دانشگاهها
3-حمایت مجدانه از شرکتهای دانش بنیان و افزایش تعداد آنها با مشارکت نخبگان دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور (حداقل دو برابر شدن شرکت های دانش بنیان در هر سال کاری وزارت عتف) -اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیت های جامعه و با هماهنگی نمایندگان مجلس همچنین اعضای کمیسیون ضمن موافقت نسبی با رأی اعتماد به ایشان، رئیس کمیسیون را مأمور أخذ تعهدات مدنظر کمیسیون در خصوص فرایند مدیریتی، شایسته سالاری متعهدانه، افزایش بیشتر بهره وری و موارد مطروحه دیگر در جهت اعتلای وزارت عتف نمودند که متعاقب آن ریاست کمیسیون و دو تن از اعضای هیأت رئیسه در جلسه ای که با ایشان داشتند مسائل مدنظر کمیسیون را مطرح و ایشان با کمال میل متعهد به انجام آن شدند و مقرر گردید حداکثر تعامل با مجلس و کمیسیون را داشته باشند.
بخش سوم:
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
1- پوشش مسائل و مباحث آموزش عالی، تحقیقات و فناوری برنامه آقای زلفی گل، بسیاری از مباحث و مسائل مهم آموزش عالی را در نظر گرفته و به آنها پرداخته است که شامل موارد ذیل است:
– توجه به انسجام و هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی – تقویت علوم پایه، علوم انسانی و تحقیقات بنیادی
-توجه به مهارت آموزی و آموزش های کاربردی در آموزش عالی
– توجه به شان و منزلت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها
– توجه به فعالیت های فرهنگی و مذهبی دانشجویان و اساتید شناسایی، جذب و بکارگیری نخبگان
-توجه به پروژه های کلان ملی مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی توجه به کارآفرینی دانشجویان،اساتید و تقویت شرکت های دانش بنیان
– توجه به دیپلماسی علمی – توجه به اقتصاد دانشگاه و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، حمایت از پژوهش و فناوری
– توجه به امکانات رفاهی دانشجویان
2- ادبیات برنامه نویسی و ارزیابی نتیجه آن در برنامه وزیر پیشنهادی در مواردی به ارائه برنامه های کلی اکتفا شده است و اقدامات و فعالیت های عملیاتی ناظر به هر یک از برنامه ها ارائه نشده است. همچنین برنامه فاقد زمان بندی برای اجرا است و عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه ها، نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی را دچار مشکل می کند.
٣- رعایت اولویت بندی در ارائه برنامه برنامه دارای اولویت بندی مشخص با توجه به اهمیت هر برنامه نیست که بهتر بود اولویت های اساسی مشخص می شد. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که از یک سو منابع و امکانات، زمان، ظرفیت های هر حوزه محدود و از سویی دیگر نیازها نامحدود است.
– اولویت های مغفول مانده – برنامه عملیاتی برای مواجهه با شرایط کرونایی و پساکرونا
– توجه به اهمیت موضوع آموزش مجازی بخصوص در دوران شیوع ویروس کرونا و آسیب های جدی مرتبط با آن – ارزیابی و نظارت دقیق مطالب آموزشی ارائه شده و جلوگیری از سطحی نگری در آزمون های دانشگاهی
بخش چهارم:
انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی به نظر می رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی علم و فناوری، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه آموزش عالی دارای هماهنگی و انطباق است.
بخش پنجم:
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صلاحیت آقای دکتر زلفی گل از منظرهای مختلف فرهنگی، علمی، اجرایی و اهلیت، تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور، ویژگی های اخلاقی و بینش سیاسی مورد بررسی قرار گرفت که به نتایج آن به شرح زیر است
1- از منظر فرهنگی و بینش سیاسی سوابق ایثارگری و عضویت در بسیج اساتید و بسیج دانشجویی حکایت از مقبولیت فرهنگی آقای دکتر زلفی گل دارد. برخی سوابق فرهنگی ایشان به شرح زیر است:
– دارای سوابق ایثارگری و حضور در جبهه های جنگ حق علیه باطل – رئیس مجمع بسیج استان از اسفندماه 1391 برای دو دوره سه ساله (انتخاب با اکثریت آراء)
– استاد نمونه بسیجی کشور در سال 1388
– کسب رتبه دانشجوی ممتاز در چهارمین، پنجمین و ششمین مجمع دانشجویان ممتاز بسیجی و ایثارگر کشور
– انتخاب به عنوان رئیس دانشگاه نمونه در بخش فرهنگی،حمایت از انجمن های علمی و دریافت لوح تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالهای 1389 و 1391
– انتخاب شدن به عنوان شهروند برگزیده از طرف شورای اسلامی شهر همدان و نامگذاری یکی از خیابان های شهر به نام ایشان.
2- از منظر علمی آقای دکتر زلفی گل از اساتید برجسته و پژوهشگران برتر کشور می باشند و می توان گفت ایشان مورد اعتماد جامعه علمی کشور بوده و به نظر از مقبولیت لازم برخوردار هستند. همچنین، سوابق علمی وی نشان از اشراف ایشان به تحولات علمی در مقیاس بین المللی می باشد که از جمله خصوصیاتی است که وزیر علوم باید داشته باشد.
3- از منظر شایستگی حرفه ای و تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور با توجه به سوابق اجرایی آقای دکتر زلفی گل و برخی موفقیت های ایشان، می توان گفت که ایشان نسبتا آمادگی پذیرفتن مسئولیت کلان در حد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را دارند. آقای دکتر زلفی گل از سال 1387 تا 1393 به مدت 6 سال سرپرست و رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بوده اند و در سال 1388 به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور انتخاب و لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری دریافت نمودند. همچنین، ایشان از سال 1382 تا 1386 در سمت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا فعالیت داشته اند. عضویت در هیئت امناء دانشگاه بوعلی سینا از سال 1383 به مدت 4 سال از دیگر سوابق ایشان است. همچنین مدتی در سمت قائم مقام معاون اول ریاست جمهوری در بنیاد ملی نخبگان بوده اند.
نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)
بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان می باشند و همچنین برنامه هایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه نموده اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامه های مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.