به گزارش سکان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست با رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و ناظر گمرکات استان گیلان با رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه بهره برداری حداکثری از توانمندی های دولتی و بخش خصوصی جهت افزایش صادرات و ترانزیت کالا از مسیر کریدورهای بین المللی منطقه به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای در دستور کار این سازمان قرار دارد، اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی با بهره مندی از دو مجتمع بندری کاسپین و انزلی که هم اکنون حجم تخلیه و بارگیری سالیانه 9.5 میلیون تن کالا را دارا می باشند که تا 11 میلیون تن قابلیت افزایش دارد،بهمراه وجود 113هزار مترمبع انبارهای سرپوشیده، 103هزار مترمربع سیلوی غلات و 71هزار متر مکعب سیلوی مایعات در کنار دو شهرک صنعتی با 153 واحد تولیدی فعال و مرکز نمایشگاهی و سایر امکانات زیرساختی فرصت خوبی برای بهره برداری صادرکنندگان ایران است.
علی اوسط اکبری مقدم با ارائه تحلیلی از مزیت ها و فرصت های موجود در کریدورهای چین ـ قزاقستان ـ ایران و شمال ـ جنوب که با محوریت این سازمان شروع به کار و فعال شده از آغاز عملیات احداث سومین شهرک صنعتی در این منطقه خبر داد و گفت: از سوی دیگر طرح ملی اتصال به شبکه ریلی سراسری که تا ابتدای سال آتی مورد بهره برداری رسمی قرار می گیرد بهمراه شروع به کار اسکله رو رو، مهمترین طرح هایی است که باعث اتصال بنادر جنوبی کشور به منطقه آزاد انزلی و افزایش حمل کالا از طریق انتقال مستقیم بار توسط کشتی های رو رو (قطاری و کامیونی) می شود؛ فرصت هایی که به نفع سرعت بخشیدن به فرایند و هزینه نقل و انتقال کالا در مسیرهای بین المللی را پدید می آورد.
اکبری مقدم با اشاره به فرصت صادرات کالا در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش محوری منطقه متبوع خود در این ارتباط، اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی با همکاری بخش خصوصی معافیت ها و کاهش عوارض قابل توجهی را برای حمل و نقل کالا و صادرات به محور چین ـ قزاقستان ـ ایران در نظر گرفته تا زمینه افزایش میزان ترانزیت کالا از این مسیر ترانزیتی بین المللی کشورمان فرآهم گردد.
ناظر گمرکات استان گیلان در این جلسه میزان کالاهای وارداتی از گمرکات استان ظرف هفت ماهه سال جاری را یک میلیون تن و به ارزش 722 میلیون دلار بیان کرد و در خصوص صادرات صورت گرفته طی این مدت گفت: وزن کالاهای صادراتی از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه 1400مشتمل بر 594 هزار تن با ارزش ارزی 362 میلیون بوده و این در حالی است که گمرکات استان گیلان با سابقه ای حدود 300 ساله، طی مدت سالهای اخیر به هیچ وجه حتی برای یک ساعت تعطیل نبوده و به صورت تمام وقت در حال خدمت رسانی هستند.
ابوالقاسم یوسفی نژاد با اشاره به طرح آزمایشی ترانزیت کالا از اسکاندیناوی به هندوستان در مسیر کریدور شمال ـ جنوب اضافه کرد: در ادامه فعالیت های توسعه ای منطقه آزاد انزلی در مسیر فعال سازی کریدورهای بین المللی و نقل و انتقال کالا، گمرکات استان آماده هر گونه همکاری جهت افزایش میزان و ارزش کالاهای صادراتی است و این مهم را در راستای اجرای وظایف ذاتی خود قلمداد می کند.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اظهار خوشحالی نسبت به اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی و حمایت از سرمایه گذاران و صادرکنندگان، خواستار توسعه ارتباطات فی مابین و اطلاع رسانی بیشتر نسبت به توانمندی ها و فرصت های همکاری در این منطقه شد و افزود: اگر به دنبال تبدیل شدن به هاب صادراتی کشور می باشید باید علاوه بر زیرساخت های موجود و در حال احداث، افزایش مشوق های حمایتی و تشویقی را در دستور کار قرار دهید.
وی استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های سازمان توسعه تجارت به عنوان نهاد مسئول در این حوزه را حائز اهمیت عنوان کرد و از آمادگی کنفدراسیون صادرات ایران به منظور انعقاد تفاهم نامه سه جانبه با محوریت سازمان متبوع خود و سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان توسعه تجارت خبر داد و تصریح کرد: توجه داشته باشید که کنفدراسیون متشکل از 32 تشکل صادراتی بوده که 80 درصد صادرات ایران توسط اعضاء صورت می گیرد.
در ادامه جلسه اعضای کنفدراسیون و اتاق ایران، افقی عضو هیأت مدیره و معاون بندر و حوزه خزر، طالب پور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان و فعال بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی که با تملک بیش از 1000دستگاه کانتینر این منطقه را به قطب حمل و نقل کانتینری کشور تبدیل کرده در خصوص فرصت های همکاری و مزیت های پیش روی توسعه صادرات از مسیر منطقه آزاد انزلی به اظهار نظر پرداختند.