معرفی بانک توسعه صادرات ایران به عنوان اگزیم بانک برگزیده سمپوزیوم نسل جدید تجارت تهاتری
معرفی بانک توسعه صادرات ایران به عنوان اگزیم بانک برگزیده سمپوزیوم نسل جدید تجارت تهاتری
سکان نیوز؛ بانک توسعه صادرات ایران، در سمپوزیوم نسل جدید تجارت تهاتری در استانبول، از بین نمایندگان اگزیم بانک‌ها و مقامات تجاری کشور‌های عضو گروه D8 به عنوان عضو برتر درزمینه ارایه نظرات کارشناسی انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، مرتضی ذکاوت، عضو هیأت مدیره و کامران رضوانی، رئیس اداره کل تأمین مالی بینالمللی، به عنوان نمایندگان بانک توسعه صادرات ایران در سمپوزیوم نسل جدید تجارت تهاتری هشت کشور اسلامی که در شهر استانبول ترکیه برگزار شد شرکت کردند.
نمایندگان بانک توسعه صادرات ایران با حضور فعال در نشست کارشناسی، نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون موضوع سمپوزیوم مطرح کردند که مورد استقبال شرکتکنندگان و برگزارکنندگان قرار گرفت.
بر این اساس در مراسم اختتامیه این رویداد، بانک توسعه صادرات ایران به عنوان عضو برتر انتخاب و از سوی دبیرکل با اعطای تندیس و لوح به عضو هیأت مدیره مورد تقدیر قرارگرفت.
گفتنی است این سمپوزیوم با حضور نمایندگان هشت کشور عضو گروه D8، شامل ترکیه، ایران، مصر، مالزی، اندونزی، بنگلادش، نیجریه و پاکستان به میزبانیکشور ترکیه با هدف ایجاد راهکاری برای گسترش و توسعه مبادلات تجاری بین کشورهای عضو از جمله بهره بردای از نسل جدید مکانیزم تهاتر برگزار شده است. وزراء، معاونین وزراء، نمایندگان اگزیم بانکها، و مقامات تجاری هشت کشور در این سمپوزیوم به همراه مقامات گروه D8 حضور داشتند.
«ایساکا عبدالغدیر»، دبیرکل گروه D8 در این مراسم با اشاره به اهداف تشکیل این گروه در 27 سال پیش، گفت: جمعیت کشورهای گروهD8 نیمی از کل جمعیت مسلمانان و 12 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل میدهد و رقمی بالغ بر 4.8 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارند و سهم 4 درصدی از تجارت جهانی را به خود اختصاص دادهاند.
وی در ادامه بر اهمیت موضوع برقراری عملیات تهاتر بین کشورهای عضو تأکید کرد و گفت: علیرغم ارزش تجمعی تجارت در کشورهای عضوD8 بالغ بر 2.4 تریلیون دلار در سال 2023 که 5 درصد از تولید ناخالص جهانی را شامل میشود؛ آمارها از رقم ناچیز 170 میلیون دلار در سال 2022 تجارت بین کشورهای عضو حکایت دارد که با توجه به جمعیت و ظرفیتهای تجاری کشورهای عضو ناکافی است. بدین خاطر معرفی و استقرار مکانیزم تهاتر در بین کشورهای عضو ضمن ارتقاء و توسعه روابط تجاری و با معرفی شاخص ارزی جدید امکان تسهیل تجارت بین کشورهای عضو را فراهم میسازد.
دبیرکل گروه ِD8، مکانیزم تجارت تهاتری را ابزاری برای افزایش به کارگیری ارزهای داخلی کشورهای عضو معرفی کرد و گفت: تحقق این هدف زمینه را برای افزایش و تنوع بخشی حجم مبادلات تجاری و کاهش فشار بر ارزهای داخلی کشورهای D8 فراهم میکند.
ایساکا با ترسیم هدفگذاری 50 میلیارد دلاری طی ده سال آتی بین کشورهای عضو D8 اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف، بهرهبرداری از مکانیزم تهاترنقش اساسی ایفاء مینماید و دستیابی به نسخهای بی نقص از این مکانیزم، نیازمند تجمیع تجربیات و نظرات کارشناسان هشت کشور عضو است.
شایان ذکر است گروههای کارشناسی اگزیم بانکها، مقامات تجاری و نمایندگان اتاقهای بازرگانی کشورهای عضوD8 حاضر در این سمپوزیوم به بررسی و ارایه نظرات خود در مورد مکانیزم تهاتر پرداختند و بر اساس نظرات ارائه شده از سوی نمایندگان بانک توسعه صادرات ایران مقرر شد که جلسات کارشناسی به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح با حضور خبرگان ذی ربط برگزار شود.