حسین اخوان در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اظهار داشت: خودروسازان قول داده اند تا آخر این ماه بخشی از تعهدات سر رسید شده را پرداخت کنند.
وی با یادآوری اینکه تعهدات خودروسازان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: قراردادهای قطعه سازان با خودروسازان ۱۲۰ روزه است اما بیش از ۱۲۰ روز هست که مطالبات قطعه سازان پرداخت نشده است.
نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با بیان اینکه سیاستهای انقباضی بانکها در پرداخت تسهیلات فشار زیادی بر صنعت قطعه سازی وارد کرده است، افزود: خودروسازان قول دادند از محل افزایش قیمت فروش محصولات مطالبات معوق سر رسید شده خود را پرداخت کنند.
وی ظرفیت قطعه سازی در کشور را تولید قطعات مورد نیاز برای ساخت بیش از دو میلیون دستگاه خودرو سالانه در کشور عنوان کرد و افزود: در صورت تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز، امکان افزایش این ظرفیت وجود دارد.
اخوان با یادآوری اینکه تولید قطعات به تامین به موقع و به مقدار کافی مواد اولیه بستگی دارد، افزود: در صورت تحقق این مهم، به میزان کافی قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی تولید می شود که نتیجه آن افزایش تولید خودرو، کاهش قیمت درب کارخانه محصول و تعدیل قیمت ها در بازار خودرو خواهد بود.
وی به برخی آمارها مبنی بر تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای نزد مردم اشاره کرد و گفت: گفته میشود ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ منازل مردم نگهداری میشود که واقعی سازی قیمت بازار و کارخانه شرایط را بهبود خواهد بخشید.
نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با بیان اینکه تولید قطعه سازان به طور متوسط ۶ درصد کاهش داشته است، ابراز امیدواری کرد که با تامین نقدیندگی و ایفای تعهدات خودروسازان، دوباره روند تولید قطعه افزایشی شود.
چند نرخی شدن ارز رانت در کشور ایجاد کرده است
در ادامه این نشست، مازیار بیگلو دبیر این انجمن با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد سبب ایجاد رانت در کشور شده است، بر تک نرخی شدن نرخ ارز برای همه صنایع و تولیدکنندگان تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه نیمی از ارز نیمایی به واردات قطعات مونتاژی اختصاص یافته است، گفت: از ۷.۵ میلیارد دلار ۴ میلیارد دلار به مونتاژی ها اختصاص یافته است که رقم بالایی است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با بیان اینکه نباید از کیفیت خودروها با استفاده از قطعات وارداتی کاسته شود، اظهار داشت: کیفیت خودرو بحث فنی و طولانی دارد طبق آخرین آمار ۵۳ درصد مشکلات کیفی به خاطر زنجیره تولید است.
وی به نامه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: این نامه به امضای ۱۰۰ شرکت قطعه ساز رسیده است که در آن به مشکلات قطعه سازان از جمله پرداخت مطالبات قطعه سازان، قراردادهای یکجانبه خودروسازان، عدم تامین ارز مورد نیاز پرداخته شده است.