طرح پژوهشی پایلوت تغذیه گندم در 4 هکتار از مزارع بابلسر اجرا شد
طرح پژوهشی پایلوت تغذیه گندم در 4 هکتار از مزارع بابلسر اجرا شد
سکان نیوز:مدیر جهاد کشاورزی بابلسر از اجرای طرح پژوهشی پایلوت تغذیه گندم (PNT) در چهار هکتار در مزارع این شهرستان خبر داد.

به گزارش سکان نیوز/مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر،حمیدرضا رحمانی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای تامین عناصر غذایی مورد نیاز گندم در چارچوب برنامه مدیریت تغذیه کودی، از اجرای طرح پژوهشی پایلوت تغذیه گندم (PNT) در چهار هکتار از مزارع شهرستان بابلسر خبر داد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر با بیان اینکه عنصر پتاسیم در فرایندهای متعدد فیزیولوژیک رشد گیاه همچون افزایش بازدهی کودهای نیتروژنی و کارایی مصرف آب نقش کلیدی داشته و نیز در مقاومت گیاه در برابر تنش های محیطی و حمله آفات و بیماری ها موثر است، تصریح کرد: بکارگیری برخی اقدامات اولیه برای تخمین نیاز کودی گیاه متناسب با نتایج آزمون خاک و بر اساس توصیه موسسه تحقیقات خاک و آب برای بدست آوردن عملکرد مطلوب در مزارع گندم مورد توجه است.
وی افزود: در این راستا طرح مشارکتی مصرف مقادیر مختلف کودهای پتاسیم (PNT) با انتخاب مزرعه پایلوت با شرایط مناسب برای بازدید و آشنایی بیشتر کشاورزان و کارشناسان در روستای گالشکلا این شهرستان در حال اجراست.
رحمانی تصریح کرد: این طرح با بکارگیری نسبت های مختلف کود پتاسیم در قالب پنج تیمار و سه تکرار طراحی و در تاریخ 12 دی ماه سال گذشته رقم گندم N92-9 به روش نوتیلیج کشت شد که درحال حاضر وضعیت رشدی مزرعه پایلوت مطلوب و در مرحله ظهور خوشه بوده و همچنین تعداد پنجه ها در تیمارهای مختلف بین 5 تا 9 پنجه بارور (خوشه) متغیر است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر افزود: در این طرح، اثرات مصرف نسبت های مختلف کود پتاسیم بر عملکرد و اجزای عملکرد گندم مورد ارزیابی می گیرد و بهترین سطح کودی با توان حصول عملکرد بالا انتخاب و در آینده به صورت دستوالعمل فنی توصیه کودی به گندمکاران برای افزایش عملکرد مزرعه اعلام خواهد شد.

  • نویسنده : 1161