ضرورت مشارکت نسل حال و آینده برای توقف بیابانزایی
ضرورت مشارکت نسل حال و آینده برای توقف بیابانزایی
وزیر جهادکشاورزی گفت: مشارکت نسل حال و آینده برای توقف و معکوس کردن روند هشدار دهنده بیابانزایی و خشکسالی و انجام تعهدات جهانی برای احیای زمین، مهمتر از همیشه احساس می‌شود.

محمدعلی نیکبخت اظهار داشت ؛ با توجه به شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی با عنوان “اتحاد برای سرزمین، میراث طبیعی ما، آینده ما” نیاز است چالش‌های مهم زیستمحیطی جهان از جمله بیابانزایی، تغییر اقلیم و کاهش تنوع زیستی در قالب مدیریت یکپارچه و جامع‌نگر برنامه‌ریزی شود.

وی افزود : ایران در زمینه جلب مشارکت مردم در کنترل پدیده بیابانزایی با مشارکت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بینالمللی، پروژه‌های متعددی از جمله ترسیب کربن، طرح منارید و احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته را در سطح کشور به اجرا درآورده که نتایج ارزشمند آن قابل تعمیم به سایر نقاط جهان است.

نیکبخت با اشاره به اعلام هشدار دبیرخانه کنوانسیونهای تنوع زیستی و تغییر اقلیم، اظهار می‌دارد: بنابر این اعلام، در صورت ادامه روند تخریب جنگل‌ها و مراتع تا سال 2050، یک درجه سانتی‌گراد به دمای جهان افزوده می‌شود و این به معنای کاهش بارندگی، تداوم خشکسالی و تسریع در روند بیابانزایی می‌باشد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر 40 درصد اراضی جهان و نزدیک به دو میلیارد از اراضی حاصلخیز کشاورزی و اکوسیستمهای طبیعی تخریب شده، که نیمی از جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان این که ایران در راستای تحقق منافع ملی و منطقه‌ای در خلال برنامه‌های توسعه‌ای کشور، اقدامات در خور توجهی برای کنترل بیابانزایی و جلوگیری از تخریب زمین انجام داده است، می‌گوید: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سطح 5 میلیون هکتار طی چهار سال نیز با هدف مقابله با بیابانزایی و توسعه جنگل‌ها می‌باشد.

وی کاشت حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار جنگل دست کاشت بیابانی، مالچ‌پاشی در سطح بیش از 300 هزار هکتار در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی، حفاظت از حدود 9 هزار کیلومتر جاده‌های مواصلاتی و خطوط راه آهن از تهدید حرکت شن‌های روان، حفاظت از حدود 8500 کیلومتر شبکه و کانال‌های انتقال آب آبیاری و 600 هزار هکتار اراضی کشاورزی از خطرات ماسه‌های روان و اجرای بیش از 70 هزار هکتار فعالیتهای اجرایی و مدیریتی در حاشیه دریاجه ارومیه را از دیگر اقدامات در راستای بیابانزدایی در کشور نام برد.

نیکبخت در همین حال بر جلب مشارکت فعال جوامع محلی و اتخاذ شیوههای مدیریت جامع‌نگر مبتنی بر سلامت حوزه آبخیز و بهره‌گیری از توان ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران به ویژه در راستای ایفای نقش مسوولیت اجتماعی صاحبان صنایع تاکید کرد