با رشد شاخص بورس در ماه های گذشته و علی الخصوص از اسفند سال 98 تا کنون، تعداد افرادی که وارد بورس شده اند افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
گسترش تعداد کدهای بورسی طی این مدت، سبب شده است مشکلات سهامداران نیز بیشتر به چشم بیاید. البته بخشی از این مشکلات در حوزه های مختلف ناشی از بی اطلاعی افرادی جدیدی که وارد بورس شده اند، بوده است. اما نکته اساسی در این زمینه به عدم شفافیت موجود در سازمان بورس بر می گردد.
برخی از سهامداران معتقدند این مشکلات ناشی از تخلفات صورت گرفته در بورس است. اما باید به این نکته اشاره کرد، رویه های موجود در سازمان بورس و نهادهای ناظر بر معاملات، سهامداران، ناشران و کارگزاران مشخص بوده و عدم اطلاع رسانی از سوی سازمان بورس به این ابهامات دامن زده است.
البته باید این مساله را نیز عنوان کرد که کارشناسان بازار سرمایه هم به برخی رویه های موجود در نهادهای ناظر این سازمان ایراداتی وارد می کنند.
علی رضایی کارشناس بازار سرمایه معتقد است: برخی رویه های موجود در زمینه ابطال یا تائید برخی نمادهای بورسی سبب شده است، مردم نسبت به عملکرد شفاف این سازمان با نگاه مثبتی نگاه نکنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به بسته بودن برخی نمادها به مدت طولانی و متضرر شدن سهامداران این شرکت ها، تصریح کرد: علت باز یا بسته شدن برخی نمادها باید به صورت شفاف توسط سازمان بورس اعلام شود تا مردم هم تنها مدیران و ناظران سازمان بورس را مقصر ندانند و خواستار پاسخگویی شرکت های مورد اشاره باشند.
شفافیت در تصمیمات سازمان بورس و نهادهای ناظر خواسته مردم
بسته شدن نمادهای بورسی به صورت طولانی مدت، باز نشدن برخی نمادها در موعد مقرر، مشخص نبودن دلایل ابطال یا تائید معاملات برخی نمادها، عدم شفافیت علت تغییر ساعت معاملات برخی نمادها و… از جمله مهمترین خواسته های مردم در این زمینه است.
بیان نکردن دلایل تصمیمات اتخاذ شده در نهادهای ناظر سازمان بورس برای سهامداران این شبهه را ایجاد کرده است تا برخی تصمیمات مبنای قانونی نداشته و بیشتر به نظرات شخصی افراد حاضر در این نهادها بر می گردد.
از سوی دیگر شرکت های بورسی یا ناشران نیز در زمینه این عدم شفافیت نیز نقش داشته اند. برخی اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت ها نیز نهادهای ناظر را قانع نکرده و این نمادها در وضعیت مبهم قرار گرفتهاند.
سامانه کدال سهامداران را قانع می کند؟
ارائه اطلاعات در سامانه کدال توسط ناشران و شرکت های بورسی و اطلاعیه های سازمان بورس و نهادهای ناظر در این سامانه نشان می دهد هنوز سهامداران را متقاعد نکرده است که همه اطلاعات را از این سامانه درخواست کنند. برخی مواد قانونی استناد شده در این سامانه هنوز برای سهامداران شفافیت ندارد.
به نظر می رسدالزامی شدن آموزش های اولیه برای سهامداران یکی از نکات مغفول مانده در سال های اخیر بورس است که این مساله بر ابهامات افزوده است.