سکان نیوز، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی در خصوص ایده راه ابریشم هوایی نوشت:
«کشورمان به لحاظ موقعیت جغرافیایی در میانه شاهراه ارتباطی شرق با غرب و شمال با جنوب قرار گرفته و ویژگیهای ممتازی جهت تبدیل به یک قطب ترانزیت مسافر و بار دارد.
بر اساس بررسیهای انجام شده سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیرساختهای فرودگاهی با هدف ارتقای ظرفیت و تبدیل فرودگاههای بین المللی کشور به فرودگاه قطب، اعتمادسازی جهانی و افزایش امنیت فضای پروازی کشور و اعطای آزادیهای پنجم و ششم هوانوردی (سیاست آسمان باز) به خطوط هوایی کشورهای آسیای شرقی و اروپایی به منظور ترانزیت مسافر از فرودگاههای قطب کشور از جمله مهمترین گامهای اجرایی پیوستن به مسیر جاده ابریشم هوایی است.
کمبود و سالخورده شدن ناوگان هوایی در کنار مشکلات زیرساختی از جمله فقدان یک فرودگاه قطب با شرایط استاندارد و عدم سیاستگذاری راهبردی سبب شده کشورمان از نظر سخت افزاری در رقابت با کشورهای همسایه ازجمله امارات، قطر و ترکیه عقب بماند.
این در حالی است که در کمتر از دو دهه اخیر، کشورهای امارات، قطر، ترکیه و حتی بحرین و عمان با سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل هوایی، توانسته اند به جایگاه مناسبی در این صنعت در دنیا دست یابند.
با اشاره به ابتکار چین در طراحی ایده «یک کمربند یک راه» امروزه چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، برای دسترسی به مواد خام و انرژی جهت تولید و نیز صادرات کالاها و خدمات به احیای راه ابریشم پرداخته و ابتکار یک کمربند یک راه را مطرح کرده است. ایران میتواند نقش بارزی در این طرح ایفا کند.
یکی از مسیرهای مهمی که میتواند با فضای اقتصادی و سیاسی ایران تطبیق داشته باشد راه ابریشم هوایی است. این ابتکار بر آن است که با بهره مندی از فضای کشور که در ارتباط بین شرق آسیا (مرکز تولید کالا و خدمات صادراتی به غرب) و اروپا (مرکز واردات و مصرف کالاها و خدمات تولیدی شرق) قرار دارد، تسهیلات لجستیکی و ترانزیتی فراهم آورد.
فضای ایران برای معرفی کریدور هوایی راه ابریشم هوایی پتانسیلی است که میتواند در صورت معرفی در سطحی گسترده در فضای رسانهای، موجب نزدیکی بهره مندان از آن، شامل شرکتهای هوایی، بهره مندان مستقیم و غیرمستقیم، کاهش آلودگی، صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش درآمدها برای ذی نفعان ازجمله ایران با کمترین سرمایه گذاری و بیشترین بهره وری اقتصادی باشد».
- نویسنده : مانی