حسین یونسی در پاسخ به این پرسش که سهم ایران از کشتیرانی دریای خزر چه میزانی است، اظهار کرد: از حدود 322 فروند کشتی که در دریای خزر است، 53 فروند متعلق به ایران است.
وی با بیان اینکه تناژ این کشتیها از 3 تا 6 هزار تن است، افزود: آبخور بنادر ایران در مقایسه با بندر آستاراخان خیلی بهتر است، در این بندر عمق آب پایین آمده و کشتیها حداکثر 4000 تنی میتوانند در این بندر پهلوگیری کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سهم کشتیهای ایران در دریای خزر پایین است، تصریح کرد: یکی از مسائل افزایش ناوگان این است که کشتیها باید از کانال ولگا عبور کنند، در این کانال محدودیت آبخور داریم. فاصله بندر آستاراخان تا ولگا حدود 100 کیلومتر (رودخانه) است و برای کاهش ارتفاع بین دریای خزر و رودخانه، مسیر را داکبندی کردهاند.
وی توضیح داد: این داکها آبگیری میشود تا کشتیها با سیب ملایم وارد دریای خزر شوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اعلام اینکه به دلیل محدودیتهای افزایش ناوگان کشتیرانی در دریای خزر یک مجتمع کشتیسازی در بندر انزلی ساخته خواهد شد، اضافه کرد: برای این منظور 5 هکتار زمین را در بهترین مکان بندر در اختیار سرمایهگذار قرار میگیرد. برای این کار فراخوان دادهایم که در زمان حاضر یک سرمایهگذار با جوینت خارجی داریم.
یونسی با تاکید بر اینکه جوینت خارجی یکی از کشتیسازان بزرگ دنیاست، گفت: این شرکت یک بِرند معروف در دنیاست که کشتیهایی با ظرفیت تا 300 هزار تنی را میسازد. در یارد جدید کشتیسازی بندر انزلی در ابتدا کشتیها با تناژ 7000 تن ساخته خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نیازسنجی برای بازار یارد کشتیسازی بندر انزلی صورت گرفته است، افزود: همین الان اگر کشتی زیادی داشتیم تناژ بارها در بنادر ایرانی افزایش مییافت. ما با کمبود کشتی مواجه هستیم و صاحبان کالا بارها با بنده تماس گرفته، گفتهاند ما پول نقد داریم و میخواهیم در دریای خزر کشتی خریداری کنیم؛ “آدرس بدهید تا برویم کشتی را بخریم”.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان یادآور شد: اما هیچ کس کشتی خودش را نمیفروشد چون تعداد کشتیها در دریای خزر کم است. قطعا احداث یارد کشتیسازی در بندر انزلی کار بسیار خوبی است و امیدواریم با همکاری جوینت خارجی کشتیسازی مذکور راهاندازی کنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان پیشتر با بیان اینکه سال گذشته حدود 12 هزار تن کالا ترانزیت شد که امسال به بیش از 50 هزار تن رسیده است، گفته بود: 44 درصد فعالیت کانتینری بنادر شمالی کشور مربوط به بندر انزلی است. در نیمه نخست امسال عملکرد این بندر 3935 TEU بوده که نسبت به ماه قبل حدود 40 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه بحث ترانزیت به موضوع کانتینر گره خورده است، ادامه داد: با فعالتر شدن کریدور شمال-جنوب فعالیت در بخش کانتینری افزایش یافته و بندر انزلی به هاب کانتینری شمال کشور تبدیل خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با یادآوری اینکه عملکرد تخلیه و بارگیری بندر انزلی حدود 2 میلیون تن بوده است، گفت: در حال برنامهریزی برای تقویت پورت اپراتور هستیم و در این راستا یک سری تجهیزات از یک کشور خارجی خریداری شده است.
یونسی با اشاره به اینکه مدیریت ارشد ترمینال بندر انزلی تغییر کرد و افراد کاربلد انتخاب شدهاند، بیان کرد: سایر زیرساختها از جمله انبار با ظرفیت 150 هزار تن،150 تن ظرفیت سیلوها و… در بندر انزلی مهیاست. در مجموع هر بندری بتواند تجهیزات خود را تقویل کند می تواند “سهم کیک” خود را بردارد.
وی با تاکید بر اینکه بار در بنادر شمالی کشور زیاد است، گفت: بهصورت روزانه در حال بازاریابی برای بندر انزلی هستیم و طی دو ماه اخیر روزانه حدود 10 فروند کشتی حامل غلات، آهنآلات و… پهلوگیری میکنند.
وی با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه در دریای خزر حدود 322 فروند کشتی وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 53 فروند متعلق به ایران است که تناژ بین 3 تا 6 هزار تن ظرفیت دارند. در زمان حاضر درفت بنادر ایرانی در شمال از بنادر کشورهای همسایه بهتر است. بهعنوان در بندر آستاراخان کشتی میتوانند شناور تا 4 هزار تن را میتوانند پهلودهی دهند.
وی در عین حال افزود: در بنادر انزلی و امیرآباد آبخور 5 متر است. در بندر آستارا لایروبی انجام شده و شناورها بدون محدودیت میتوانند در این بندر پهلوگیری کرده و عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.