به گزارش سکان، دکتر عباس هاشمی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه حجم گردش مالی بازار لوازم خانگی در دنیا ۶۰۰ میلیارد دلار است، گفت: بطور متوسط رشد پنج درصدی برایش پیشبینی و تاکنون انجام شده است و در ایران نیز حدود ۶.۵ میلیارد دلار، گردش نقدینگی بازار لوازم خانگی است.
دبیر انجمن اقتصادی و ملی صنایع لوازم خانگی ایران سهم صنعت را ۱۳ درصد از GDP کشور و سهم صنعت لوازم خانگی را ۱.۴ درصد از سهم GDP کشور دانست و افزود؛ متاسفانه باتوجه به سهمی که دارد؛ از سوی دیگر سهم مالیاتی که صنعت لوازم خانگی پرداخت میکند، ۶۸ درصد از مالیات کل کشور است؛ این سهم ۱۳ درصدی GDP و سهم ۶۸ درصدی مالیاتی، تناسب ندارد؛ تدوام این شرایط سبب خواهد شد که این صنعت روز به روز نحیفتر شود.
دکتر هاشمی با اشاره به اینکه در برنامه توسعه هفتم، هشت درصد رشد اقتصادی و ۸.۵ درصد رشد صنعت پیشبینی شده است، گفت: در حال حاضر رشد صنعت تقریبا محقق شده اما رشد اقتصادی، فعلا پایینتر از درصد پیشبینی شده است.
دبیر انجمن اقتصادی و ملی لوازم خانگی ایران با بیان مشکلات این صنعت مردمی، گفت: در وهله اول میتوان به تامین مواد اولیه اشاره کرد. تامین مواداولیه در کشور ما باتوجه به سازوکار بورس کالا، یکی از معضلاتی است که هم در بخش فولاد، مس و پتروشیمی، تامین به حد کافی نیست و از سوی دیگر با قیمتهای مناسب به دست تولیدکننده نمیرسد که علت آن به دلیل عرضه ناکافی یا سازوکار قیمتگذاری در بورس است؛ بنابراین نیاز است که به شکل جدی به این موضوع پرداخته و اصلاح شود. تامین مواداولیه، اصلیترین و قدم اول برای توسعه بخش تولیدی، صادرات و توسعه واحدهای صنعتی است.
دکترهاشمی اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمتگذاری دستوری یا به عبارتی اعمال سیاستهای سرکوب قیمتی در کشور وجود داشت، انجمن لوازم خانگی و دیگر واحدهای صنعتی بسیار به این موضوع پرداختهاند و با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و سازمان حمایت، جلسات مختلف صورت گرفته و با دلایل منطقی اعتراض خود را اعلام کردهاند که این سیاست قیمتگذاری دستوری، با توجه به اینکه مواداولیه با نرخ آزاد به دست تولیدکننده میرسد، منطقی نیست.
وی افزود: به عنوان یک کارشناس، بزرگترین مشکل صنعت کشور بصورت عام و بصورت خاص در صنعت لوازم خانگی، در حقیقت قطع ارتباط سیستماتیک ما با جهان و عدم مشارکت صنعت لوازم خانگی در زنجیره جهانی تامین و ارزش است. بایستی جایگاه ما مشخص شود؛ این موضوع را بارها اعلام کردهایم و تاکید داریم که تا این اتفاقها نیفتد، به توسعه پایدار صنعتی که قطعا صادرات پایدار را هم بهدنبال خواهد داشت، نخواهیم رسید.
دبیر انجمن اقتصادی و ملی صنایع لوازم خانگی بیان داشت: سایر مسائل نیز مربوط به شرایط داخلی است و شامل تکانههای بیرونی نمیشود که از جمله آنها، بحث مشکلات در تامین نقدینگی پایدار، استمرار تامین مواداولیه، سازوکار بازارسرمایه است که باید به آنها پرداخت وبیشتر هم تاکید بر این است که باید در زنجیره جهانی قرار بگیریم. انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، به عنوان بزرگترین انجمن صنعت لوازم خانگی کشور و تنها انجمن ملی صنعت لوازم خانگی ایران، با اعتقاد براینکه بایستی پلتفرم پیوستن به زنجیره جهانی را آماده کنیم، دیدارهای بسیاری با طرفهای خارجی برگزار کرده و اخیرا گروه بسیار خوبی از کشور چین به بازدید از مراکز صنعتی به ایران سفر کردند.
هاشمی ادامه داد: حلقههایی که صنعت لوازم خانگی ایران در آن دچار مشکل است را با طرف چینی مطرح کردیم و توافقهای بسیار خوبی هم صورت گرفت. بطور مثال در حوزههای تحقیق و توسعه و ایجاد یک مرکز مشترک در این راستا برای صنعت لوازم خانگی با بخش چینی (که متخصص در این حوزه هستند) به توافق رسیدیم که ایجاد شود. همچنین بحث طراحی محصول و نوآوری نیز هست که مشارکت خواهیم داشت. در بحث شبکه و زنجیره تامین قطعات با طرف چینی را بصورت جدی پیگیری کردیم که صرفا هم بصورت واردات نباشد؛ چراکه اعتقاد ما بر این است که صنعت قطعهسازی، موتور محرکه توسعه صنعت کشور است؛ بنابراین شبکه تامین قطعات و تهیه استانداردهای لازمه این قطعات را در برنامه داریم. محور آخر توافقات نیز، در زمینه بازاریابی است.
دبیرانجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد: کشور چین در حوزه بازاریابی سهم بازاریابی بسیاری در دنیا دارد و کشوری در دنیا نیست که در آن محصولات چینی وجود نداشته باشد و کشوری نیست که چین در آن سرمایهگذاری نکرده باشد؛ بنابراین ما بابد در بخش بازاریابی و فروش، با طرف چینی همکاری داشته باشیم.
هاشمی به موضوعات مطرح شده توسط یکی از رسانهها در خصوص تحریم شرکتها برای حضور در نمایشگاه لوازم خانگی پیشرو، ضمن تکذیب تمام موارد مطروحه تصریح کرد: گفته شده است که علت تحریم این شرکتها برای حضور در نمایشگاه، به سبب عدم حضور طرفهای خارجی، عدم شفافیت در نحوه واگذاری نمایشگاه توسط وزارت صمت، دریافت مبالغ هنگفت برای اختصاص غرفه در سالن ۳۸A و حضور برندهای متفرقه همچون ظروف، کارد و چنگال، ظروف پلاستیکی در کنار تولیدکنندگان لوازم خانگی بوده است؛ به صراحت بنده اعلام میکنم که هیچیک از این موارد صحت ندارد؛ چراکه به ترتیب طبق مقررات برگزاری نمایشگاهها، خضور سه هیات تجاری ضروری است؛ در نمایشگاه صنعت لوازم خانگی امسال، میزبان ۳۰ هیات تجاری از ۳۰ کشور دنیا هستیم که در این نمایشگاه حضور دارند.
هاشمی ادامه داد: در موضوع عدم شفافیت در واگذاری توسط وزارت صمت نیز، همانطور که اشاره شد مجوز برگزاری نمایشگاهها توسط سازمان توسعه تجارت صادر شده و هیچ شبه و عدم شفافیتی در آن وجود ندارد. در موضوع سوم (پرداخت مبالغ هنگفت) باز هم بنابر دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، تعرفهها را خود سازمان مشخص میکند و در اینجا هم شبهای وجود ندارد؛ ۲۲ هزار و ۶۹۰ مترمربع فضای نمایشگاهی در ۱۳ سالن در اختیار بیش از ۳۰۰ شرکت و واحد تولیدی حاضر در نمایشگاه است. در نهایت هم موضوع ظروف پلاستیکی و برندهای متفرقه مطرح که ابتدای صحبتها اشاره کردیم چه گروههای کالایی (لوازم خانگی بزرگ و کوچک، صوتی و تصویری، سرمایشی و برودتی و…) حضور دارند. براین اساس ادعاهای مطروحه همگی کذب است؛ اینکه برخی شرکتها در این نمایشگاه حضور ندارند، به سبب سیاستها وپروتکلهای خود شرکت بوده و موضوعات نظیر تحریمها، به هیچ عنوان مطرح نیست و اصلا کلمه “تحریم” درست نیست.
گفتنی است بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع لوازم خانگی ایران هامکس 2024 از 19 الی 22 مرداد در محل دائمی نمایشگاههای تهران، میزبان فعالان، دانش پژوهان، 30 هیات تجاری خارجی وعلاقمندان برای بازدید از این رویداد بینالمللی خواهد بود.