به گزارش سکان سازمان تأمین اجتماعی یکی از پرمخاطبترین سازمانهای کشور است که به ارائه خدمات بیمهای به قشر پرشماری از مردم در سراسر کشور میپردازد. هرچند در سالهای گذشته تلاشهایی برای ارتقاء مسیرهای ارتباطی از شیوههای سنتی و قدیمی به روشهای نوین انجام شد اما همانطور که پیشبینی میشد، این اقدامات به دلایل مختلف، مردم را از مراجعه حضوری به دفاتر و ادارات سازمان و مراکز کارگزاری بینیاز نکرد.
تمدید و تعویض دفترچه نگرانی اصلی مردم
با شیوع کرونا یکی از نگرانیهای اصلی مردم تمدید و تعویض دفترچههای درمانی بوده و هست. چراکه مراجعه به مراکز درمانی بیش از گذشته ضرورت پیدا کرده است و مردم برای تشخیص بیماریهای مختلف و تفکیک آنها از بیماری کرونا ناچار به حضور در مراکز درمانی استفاده از این دفترچهها هستند. کثرت استفاده از این دفترچهها باعث شده علاوه بر نیاز به تمدید اعتبار، نیاز به تعویض دفترچه هم ایجاد شود.
بازنشستگان در صف بیمه در معرض خطر ابتلا کرونا هستند
بخش مهمی از کسانی که با این سازمان سروکار دارند افرادی هستند که بهواسطه بازنشستگی یا ازکارافتادگی و دلایل دیگر در سنین بالا از خدمات آن استفاده میکنند و بهاینترتیب باوجود بیماریهای زمینهای و سالمندی ناچار بودهاند برای تمدید دفترچههای خود به یکی از کارگزاریها و ادارات این سازمان مراجعه نمایند و همین مراجعات میتواند ریسک ابتلای به کرونا را برای این افراد که بخش زیادی از آنها دارای بیماریهای ناشی از سالمندی و بیماریهای زمینهای هستند بالا ببرد.
تمهیدات تأمین اجتماعی برای تمدید دفترچهها؛ ناکافی و ناکارآمد
بااینکه تأمین اجتماعی تلاش کرد صرفنظر از پرداخت یا عدم پرداخت حق بیمه اعتبار دفترچههای بیمه را از بهمن ۹۸ تا اردیبهشت سال ۱۳۹۹ افزایش دهد و استفاده از مزایای درمانی سازمان در مراکز ملکی و یا طرف قرارداد برای آنها را مجاز اعلام نماید اما چند مسئله بر زمین مانده بود که بلافاصله بعد از اعلام بازگشایی دفاتر و مراکز کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی حجم بالایی از مراجعهکنندگان به این شعب کارگزاری را شاهد بودیم.
اول اینکه افرادی که بهصورت بهاصطلاح خویشفرما بیمه شدهاند و بهصورت ماهیانه یا دو ماه یکبار حق بیمه پرداخت مینمایند با شروع اردیبهشت باید بهصورت حضوری فیش پرداخت دریافت میکردند و عدم مراجعه میتوانست برای بیمه آنها خسارتبار باشد.
از طرف دیگر اتمام دفترچه بیمه و نبودن زیرساخت مناسبی که بهطور غیرحضوری این خدمت برای بیمهشدگان انجام شود، هم مزید بر علت شده و بیمهشدگان را به کارگزاریهای شعب تأمین اجتماعی کشاند.
متولی تسهیل امور درمانی مردم خودش برای نظام سلامت هزینه ایجاد کند
فضای کوچک، جانمایی نامناسب، عدم ایجاد امکان نوبتدهی مناسب اینترنتی و اساساً عدم ایجاد شرایط دریافت خدمات بهصورت غیرحضوری موجب شده است تا متولی تسهیل امور درمانی مردم خودش برای نظام سلامت هزینه ایجاد کند و مشاهدات میدانی خبرنگار خبرگزاری آنا نشان میدهد شرایط بسیار خطرناکی را بهلحاظ شیوع کرونا در برخی از این دفاتر شاهد هستیم.
یکی از مراجعهکنندگان به خبرنگار آنا میگوید: به خاطر حجم زیاد مراجعهکنندگان دو ساعت در این کارگزاری معطل شدهام
وی میافزاید: نه اصول بهداشتی و نه فاصلهگذاری اجتماعی هیچکدام رعایت نمیشود و اصلاً معلوم نیست دستورالعملهای وزارت بهداشت برای تأمین امنیت سلامت مردم چرا صادر میشود وقتی بخش دولتی خودش نمیخواهد آن را اجرا کند.
یک مراجعهکننده دیگر نیز با اعتراض میگوید: به دلیل کمبود جا، کارکنان دفتر کارگزاری خودشان هم فاصله ایمن از همدیگر را نمیتوانند رعایت کنند هرچند بعضی از آنها از شیلد و محافظ استفاده میکنند و مردم تا داخل راهپله هم صفکشیدهاند و صف به بیرون دفتر کارگزاری رسیده است.
وی ادامه میدهد: اعتراض ما به مسئول دفتر کارگزاری هم هیچ فایدهای ندارد و اصلاً توجهی نمیکنند؛ در آخر هم با دو ساعت ماندن در صف و تحمل خطر ابتلا کار بیمهای من انجام نشد و به من گفتند سیستم قطع است و حالا باید فردا مجدداً برای انجام یک کار ساده بیمهای مراجعه کنم و در معرض خطر ابتلا قرار بگیرم.
مراجعهکننده دیگری میگوید: نوبتدهی هم در این دفتر کارگزاری عجیب است که بهجای اینکه از نوبتدهی اینترنتی استفاده کنند تمام دفترچهها و شناسنامههای مراجعهکنندگان را گرفته و در یک کارتن قرار میدهند و اعلام میکنند بعداً مراجعه کنید.
وی توضیح میدهد: با ۱۴۲۰ که سامانه پاسخگویی به مشتریان است هم تماس گرفتم تا در مورد نوبتدهی اینترنتی سؤال کنم و گفتند این کار انجام نمیشود و باید به دفاتر کارگزاری حضوری مراجعه کنید.
البته تلاش شد تا با مسئولان امور بیمهای سازمان تأمین اجتماعی گفتگویی صورت بگیرد که تا کنون این گفتگو میسر نشده است اما یکی از مدیران سازمان تأمین اجتماعی در گفتگوی شفاهی که با وی داشتیم بخشی از ازدحام مردم را ناشی از عدم اطلاعرسانی به آنان در خصوص تمدید خودکار اعتبار دفترچهها و یا پیگیری امور بدون ضرورت بیمهای عنوان میکرد.
به نظر میرسد سازمان تأمین اجتماعی هم مثل بسیاری دیگر از سازمانهای دولتی در برابر شیوع کرونا غافلگیر شده است و حالا با این وضعیت نهتنها ناکارآمدی سیستمهای خدمات غیرحضوری که مدتها بر راهاندازی آنها تبلیغ شده و از آنها به عنوان مایه مباهات این سازمان نام برده میشد، عیان شده است، بلکه اساساً این سازمان حداقل مثل دیگران تلاش هم نمیکند تا شرایطی را فراهم آورد تا هرچه بیشتر از حجم مراجعه حضوری مردم به مراکز خود بکاهد. کمترین اقدام میتوانست یک نوبتدهی ساده اینترنتی باشد تا مردم کمترین میزان حضور در مراکز و دفاتر این سازمان را داشته باشند که مردم از این مقدار هم محروم شده اند.