تداوم کارشکنی گمرک آستارا برای صادرکنندگان مازندران
تداوم کارشکنی گمرک آستارا برای صادرکنندگان مازندران
سکان نیوز؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران از تداوم کارشکنی گمرک آستارا برای صادرکنندگان مازندران انتقاد کرد.

علی تقی پور با ذکر این نکته که از ۱۴۰۱ سند صادرات مرکبات مازندران تهیه شده است، گفت : در حالی که باغداران زمان برداشت، جلوگیری از رنگ افزایی و سبززدایی مرکبات را طبق این سند به درستی مورد اهتمام قرار می دهند، اما بازار صادرات مازاد بر مصرف این میوه های پاییزی استان همچنان با چالش های تکراری سال های گذشته مواجه است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن. کشاورزی مازندران به همکاری مطلوب اداره کل حمل نقل و راهداری، گمرکات و حفظ نباتات با صادر کنندگان مازندران اشاره کرد و ادامه داد: بزرگترین و مهمترین چالش لاینحل صادرکنندگان استان گمرک آستارا است که اصلا همکاری ندارد.

وی کارشکنی گمرک آستارا برای صادرکنندگان مازندران را بسیار جدی و اساسی توصیف کرد و ادامه داد: در حالی که شرکت های حمل و نقل بین المللی در استان وجود دارد اما این شرکت ها فاقد خودرو هستند و صادر کنندگان با افراد شخصی قرارداد حمل و نقل را منعقد می کنند.

وی اظهار کرد: به دلیل مشکلات ترخیص کالا در گمرک آستارا و خواب خودروها همراه با هزینه حمل، از سوی دیگر به دلیل این که یخچال های خودروهای سنگین برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران مناسب نیست و فساد پذیری محصولات را افزایش می دهد، ضرر و زیان صادر کنندگان بالا می رود.

وی پیشنهاد کرد که یک مامور گمرک همراه با ایجاد کیوسک در پایانه آستارا برای صادر کنندگان مازندران با هزینه اتاق بازرگانی استان مازندران عملیاتی شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن. کشاورزی مازندران با بیان اینکه بخش عمده صادرات غیر نفتی این استان را محصولات کشاورزی و یا تولیدات صنعتی مرتبط با آن تشکیل می دهد، گفت: صادرکنندگان همچنان که خود را نسبت به صدور کالاهای داخلی برای ارزآوری و حمایت از تولید متعهد می دانند در مقابل نسبت به کشور هدف صادراتی و تجار این کشورها نیز تعهدات اخلاقی و تجاری دارند که هر گونه خللی در این ارتباط می تواند اعتماد سوزی را به دنبال داشته باشد.

تقی پور با بیان این که در چند سال اخیر دولت برای رونق صادرات کالاهای غیر نفتی در کشور دیپلماسی اقتصادی خوبی را به راه انداخته است، در عین حال افزود: مهمترین نظام مسایل تولید کنندگان و صادرکنندگان استان کمبود نقدینگی و سرمایه‌ در گردش است.

وی عملی نشدن تعهد ارزی صادر کنندگان را ناشی از دو نرخی بودن قیمت ارز دولتی با نرخ آزاد دانست. ادامه داد: از سوی دیگر با توقف ثبت سفارش برای عملی شدن تهاتر کالا مشکلات بیشتر شده است.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.