بهره برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر آغاز شد/میزان تولید آبزیان در کشور ۱.۴ میلیون تن است
بهره برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر آغاز شد/میزان تولید آبزیان در کشور ۱.۴ میلیون تن است
مراسم جشن ملی آغاز بهره برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر روز پنج شنبه با حضور معاون وزیر و رئیس شیلات ایران، استاندار مازندران ، معاون اقتصادی استانداری مازندران، نماینده های حوزه انتخابیه قائمشهر، مدیر کل شیلات مازندران ، مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران مازندران ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و مسئولین استانی و شهرستانی در تعاونی صیادی پره آزادی لاریم از شهرستان جویبار برگزار شد.

به گزارش سکان نیوز ، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام اینکه در حال حاضر تولید آبزیان در کشور یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن است ، گفت: ۶۴۰ هزار تن تولید در حوزه آبزی پروری و بیش از ۷۰۰ هزار تن در حوزه صید و صیادی بوده است .

حسینی با اشاره به اینکه توجه به دریامحور یکی از ماموریت های مهم در حوزه شیلات بوده است، افزود: ۱۷ درصد سهم آبزی پروری اختصاص به استان مازندران دارد.

وی سخت و زیان آور بودن این شغل را یکی از مشکلات صیادان اعلام کرد و اظهار داشت: این مورد باید مورد پیگیری قرار گیرد و همچنین بیمه این اقشار در دولت جدید نیز مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.

استاندار مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه شیلات در بحث تعاونی ها بسیار فعال بوده است ، گفت: شیلات در بحث تولید ذخایر استراتژیک بسیار فعال بوده و هر چه از دریا صید می کند دوباره با تولید و بعد انتقال آن به رودخانه های مهم استان این چرخه تولید را همیشه فعال دارد.

یوسف نوری اظهار داشت: در این حوزه اقدامات خوبی در زمینه تولید و صادرات برداشته شده و توانسته ایم صادرات خوبی در این بخش داشته باشیم.

مدیر کل شیلات مازندران در این مراسم با بیان اینکه ۴۸۷ کیلومتر نوار ساحلی مربوط به استان مازندران بوده است ، گفت: ۱۱۴ تشکل صیادی در سه بخش ماهیان استخوانی، کیلکا و خاویاری مشغول به فعالیت هستند .

کریم زاده از فعالیت سالیانه ۴ هزار نفر در حوزه صیادی در استان اشاره ای کرد و افزود: سالانه میزان تولید ۲۰ تا ۲۵ هزار تن بوده و میزان درآمد آن تا ۲ هزار ميليارد تومان نیز می رسد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۱۴ تشکل صیادی ۱۳ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند. گفت: که سالانه ۱۳۱ هزار تن ماهی برداشت می شود که ارزش آن ۱۶ هزار میلیارد تومان است.

مدیر کل شیلات مازندران از فعالیت ۴۷ واحد ماهیان خاویاری با میزان تولید ۲ هزار و ۶۰۰ تن در مازندران خبر داد و اظهارداشت: استحصال ماهیان خاویاری ۹.۳ تن و ارزش اقتصادی آن یکهزار و ۲۰۰ ميليارد تومان بوده است.

کریم زاده تصریح کرد: تولید گوشت ماهیان خاویاری در استان مازندران ۲ هزار و ۶۰۰ تن بوده و تقریبا ۵۲ درصد تولید کشور مربوط به این استان بوده است .

وی با اعلام اینکه در سال گذشته ۱۵۰ میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی تولید کرده ایم که با رشد ۴۲ درصدی مواجه بوده است، گفت: ۲۲۰ هزار قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری تولید که با رشد ۲۰۵ درصدی مواجه بوده ایم .

مدیر کل شیلات مازندران با اعلام اینکه در سال گذشته ۴۰ قفس در دل دریا قرار داده شد، افزود: ارزش تولید این قفس ها ۴۶۰ ميليارد تومان بوده است.

رئیس و مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران پره استان مازندران در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ صیاد در این حرفه فعالیت دارند، گفت: ۶۰ استخر در جایگاه های شرکت تعاونی احداث شده است و ۱۴ هزار مولد سفید را تولید کرده ایم و امسال نیز ۳۰ میلیون بچه ماهی به دریا انتقال داده ایم .

خشایار نوایی از فعالیت ۵۴ شرکت تعاونی در استان خبر داد و افزود: ۳ هزار و ۸۰۰ تن صید به ارزش یکهزار و ۲۰۰ ميليارد تومان سهم استان در سال گذشته بوده است .

وی خاطرنشان کرد: ۳۸۰ هزار بچه خاویار در ۱۰ رودخانه استان رهاسازي شده است و همچنین ۱۲۰ میلیون بچه ماهی سفید و کپور از مرکز شهید رجایی به ۳۰ رودخانه مهم استان منتقل شده است.

نوایی در پایان خواستار توجه دولت جدید به سخت و زیان آور بودن شغل صیادی شد و ابراز امیدواری کرد تسهیلات مورد نیاز در اختیار شرکت های تعاونی و صیادان قرار گیرد.

فرماندار شهرستان جویبار در این مراسم با بیان اینکه این شهرستان در عرصه های مختلف شیلات بسیار پیشتاز بوده است، گفت: دو مجموعه مهم پرورش ماهیان خاویاری در منطقه غرب آسیا در این شهرستان وجود دارد و چند مجموعه نیز در حال راه اندازی است .

کمال رستمعلی در پایان با اشاره به اینکه در بحث ماهی در قفس ۳ کلونی در شهرستان فعالیت دارد گفت: که هر کلونی دارای هشت مزرعه است.