انعقاد قرارداد ۷ هزار میلیارد ریالی برای اجرای پروژه های مقابله با تنش آبی
انعقاد قرارداد ۷ هزار میلیارد ریالی برای اجرای پروژه های مقابله با تنش آبی
مدیر عامل آبفا مازندران از تخصیص ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای رفع تنش آبی در ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای استان مازندران خبر داد و گفت: برای رفع کامل تنش آبی در استان نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال هستیم.

به گزارش سکان نیوز ، بهزاد برارزاده در نشستی مطبوعاتی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با اشاره به ضرورت صرفه جویی در این مایه حیاتی و استراتژیک اظهار داشت: سرانه آب در کشورهای پیشرفته از ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر در ثانیه و در کشور ما ۱۹۰ لیتر و در استان مازندران ۱۹۴ لیتر در ثانیه است که با توجه به گرمای هوای و نیز مسافر پذیر بودن استان ضروریست مردم استان ضمن تعبیه مخزن و ذخیره حداقل ۷۰۰ لیتر به ازای هر نفر، در مصرف آب صرفه جویی و الگوی مصرف را رعایت کنند.

به گفته برارزاده در حال حاضر این شرکت با تحت پوشش قرار دادن تمامی شهرهای استان با جمعیت حدود ۲.۱ میلیون نفر و ۱۷۸۰ روستا با جمعیتی در حدود ۱.۱ میلیون نفر و نیز حدود ۱.۲۵ میلیون نفر جمعیت غیر دائم ،توریست در مجموع به حدود ۴.۴۵ میلیون نفر خدمات رسانی می کند و بر این اساس ۸۵ درصد نیاز آبی استان از ۷۴۱ حلقه چاه،۴۲۲ دهنه چشمه و ۱۵ درصد نیز از آبهای سطحی شامل ۴ تصفیه خانه،۳ سد و یک رودخانه تامین می شود.

*کمبود ۱۳۸۹ لیتر آب شرب در ثانیه

مدیر عامل آبفا مازندران از نیاز ۱۵ هزار و ۱۷۶ لیتر در ثانیه آب شرب برای ۳ میلیون ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت استان خبر داد که در حال حاضر ۱۳ هزار و ۷۸۷ لیتر در ثانیه تامین و یکهزار و ۳۸۹ لیتر در ثانیه و علاوه بر این تامین آب آشامیدنی مسافران دغدغه ماست.

برارزاده ،مازندارن را نیازمند نگاه ملی خواند و گفت: در دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به آبرسانی شد در همین راستا برای مقابله با تنش آبی اقدامات مهمی شامل اصلاح، توسعه و احداث ۱۹۳۰ کیلومتر خط انتقال آب ، حفر ۵۲ حلقه و بهسازی و مهندسی مجدد ۱۳۱ حلقه چاه ، احداث ۳۴ هزار متر مکعب مخازن ذخیره همچنین بهره مندی از ۱۰ حلقه چاه پیزومتری و کشاورزی با ظرفیت تامین ۲۲۳ لیتر و افزایش ۲۰۹۶ لیتر در ثانیه توان تولید و …. انجام شد.

*۵۳۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده در مازندران

او با اشاره به ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده در استان افزود: رفع و اصلاح این مقدار شبکه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار می طلبد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران در خصوص ضرورت اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب با توجه به بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در مازندران و ضرورت حفظ محیط زیست اظهار داشت: در ۱۸شهر استان طرح فاضلاب اجرایی شده و در حال حاضر ۶ شهر با بیش از ۴۱۷ هزار و ۳۶۰ نفر تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند.

او در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران در خصوص فاضلاب قائمشهر و نیز مجتمع آبرسانی تلمادره از ضرورت اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی برای رفع تنشهای اجتماعی در منطقه و آمادگی شرکت برای ارئه خدمات بهینه به مردم خبر داد و گفت: از ۶۳۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در قائمشهر تاکنون ۳۰ کیلومتر اجرایی شده است و در مجتمع آبرسانی تلمادره نیز علیرغم ایجاد تاسیسات آبرسانی و توافق برای استفاده دوگانه شرب و کشاورزی از چاه موجود همچنان با تنش اجتماعی مواجه ایم که این مهم نیازمند کار فرهنگی و همراهی مسئولان ذیربط و خبرنگاران است.

*لزوم اصلاح مصرف آب شرب با توجه به پنهان ماندن کمبود آب زیر چتر سبز مازندران

برارزاده در پایان این گفتگو با اشاره به افت سفره های آب زیر زمینی و خسارت وارده بر آن ناشی از خشکسالی های اخیر و برداشت بی رویه از این منابع و نیز قرار گرفتن برخی از دشت های استان از جمله نکا، بهشهر-گلوگاه در ردیف یکی از دشت های بحرانی و تنها دشت ممنوعه شمال کشور به علت برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی خواستار اصلاح مصرف و رعایت الگوی صرفه جویی آب شرب توسط مردم فهیم استان و مسافران گرامی شد.