عباس هاشمی در نشست خبری اظهار داشت: در صنعت لوازم خانگی به عنوان صنعت دوم کشور بعد از صنعت خودرو، حدود 280 هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر نیز اشتغال غیرمستقیم وجود دارد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: گردش مالی این صنعت سالانه 6.5 تا 7 میلیارد دلار است. کشورهای منطقه اطراف ایران سالانه حدود 38 میلیارد دلار واردات لوازم خانگی دارند.
وی با اشاره به امکان صادرات لوازم خانگی بیان داشت: با توجه به نرخ پایین دستمزد، قیمت پایین انرژی و مزیت حمل و نقل به دلیل موقعیت جغرافیایی، کشور ما از این پتانسیل برخوردار است تا با تولیدات لوازم خانگی بازار داخل و منطقه را پوشش دهد.
هاشمی با بیان اینکه متوسط عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی حدود 75 درصد است، گفت: البته در انواع لوازم خانگی عمق ساخت داخل متفاوت است، به عنوان مثال در گروه تلویزیون عمق ساخت داخل حدود 35 درصد و در اقلام گازسوز حدود 100 درصد است. در یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی نیز عمق ساخت داخل بین 65 تا 75 درصد است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه 80 تا 85 درصد لوازم خانگی مورد نیاز کشور توسط تولیدات داخلی قابل تأمین است، گفت: نیاز ارزی تولید این صنعت نزدیک به یکمیلیارد و 300 میلیون دلار است.
وی با اشاره به برنامههای دولت در حوزه صادرات گفت: توسعه صادرات از طریق پیمانهای منطقهای، امضاء توافقنامههای تجارت آزاد، تعرفه ترجیحی و غیره امکانپذیر است.
هاشمی اظهار داشت: در سالهای گذشته متوسط صادرات لوازم خانگی حدود 350 تا 400 میلیون دلار است که با توجه به میزان ارزبری، تراز ارزی منفی است.
وی با بیان اینکه برای مثبت شدن تراز باید به سمت توسعه صادرات حرکت کرد، گفت: با توجه به ظرفیت تولید داخل و ظرفیت کشورهای همسایه صادرات لوازم خانگی امکان توسعه دارد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با انتقاد از تداوم قیمتگذاری دستوری اظهار داشت: این موضوع سبب کاهش تولید و کاهش انگیزه سرمایهگذاری و همچنین سرکوب نوآوری میشود.
وی اظهار داشت: برای خروج از رکود باید به مکانیسم عرضه و تقاضا پایبند باشیم.
هاشمی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان بیان داشت: یکی از مشکلات جدی، عدم اطمینان واحدهای صنعتی به استمرار تأمین مواد اولیه است که این موضوع با نوسانات مداوم نرخ ارز و افزایش آن و همچنین نوسان در عرضه کالاهایی مانند آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و فولاد در بورس موجب میشود واحدهای تولیدی نتوانند برنامه بلندمدت داشته باشند و قراردادهای بلندمدت صادراتی منعقد کنند.
وی با اشاره به موضوع تورم به عنوان یکی از مشکلات اصلی بخش تولید اظهار داشت: تورم موجب افزایش هزینههای تولید میشود، ضمن اینکه تفاوت نرخ ارز آزاد و نیمایی نیز مشکلات و آسیبهای جدی به بخش صادرات وارد میکند.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران با اشاره به بازار اوراسیا گفت: واردات اوراسیا در سال 300 میلیارد دلار است که 90 درصد آن مخصوص بازار روسیه است اما با این وجود میتوان یک برنامه جدی برای صادرات به بازار اوراسیا داشت و با برنامه جدی در حوزههایی مانند مشوقهای صادراتی، ثبات نرخ ارز، حذف بروکراسیها، انعقاد قراردادهای منطقهای از این شرایط بهرهمند شویم.
وی همچنین گفت: بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازم خانگی از 29 آذر تا دوم دی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با حضور 516 شرکت که 456 شرکت آن داخلی است، برگزار میشود.