امتیاز ویژه شرکت ملی گاز ایران برای نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس
امتیاز ویژه شرکت ملی گاز ایران برای نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس
سکان نیوز؛ نیروگاه‌های کوچک‌مقیاسی که بتوانند در حوزه طرح‌های بازیافت حرارتی ورود کنند، از امتیازهای ویژه شرکت ملی گاز ایران بهره‌مند می‌شوند.

ساجد کاشفی، مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه این شرکت با انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت که به‌منظور بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف گازطبیعی صورت گرفت، با بیان این مطلب، اظهار کرد: نخستین امتیاز مربوط به شهرک‌های مسکونی و صنعتی اطراف این نیروگاه‌ها می‌شود؛ به این ترتیب که اگر سسیتم‌های گرمایشی این شهرک‌ها را راه‌اندازی کنند، در دوره سرد سال با همکاری مدیریت دیسپچینگ شرکت، سوخت گاز آن‌ها محدود نمی‌شود.

وی ادامه داد: امتیاز دوم آن‌که، چنان‌چه اجرای این طرح‌ها به صرفه‌جویی در مصرف گاز مشترکین منجر شود، به آن‌ها گواهی صرفه‌جویی تعلق می‌گیرد که با فروش این گواهی‌های صرفه‌جویی در بازار بورس انرژی، می‌توانند نسبت به تأمین مالی این پروژه‌ها یا بازگشت سرمایه‌گذاری انجام شده، اقدام‌ کنند.

کاشفی با بیان این‌که بیش از ۲۵۰ نیروگاه کوچک‌مقیاس (CHP)، مشترک گاز هستند، گفت: از این تعداد، حدود ۲۱۰ واحد نیروگاهی در انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت عضو هستند و می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در ادامه، توضیح داد: نیروگاه CHP یک روش توليد برق غيرمتمركز و محلی  (District) به حساب می‌آید؛ به این معنا که می‌توان برای هر منطقه و محله‌ای، یک نیروگاه تولید برق مستقل پیش‌بینی کرد که به علت نزدیکی محل تولید برق به محل مصرف، تلفات ناشی از انتقال جریان الکتریسیته بسیار ناچیز خواهد بود. به گفته کاشفی، بازده بالای این واحدها، باعث می‌شود تولید دی اکسیدکربن و سایر آلاینده‌ها نظیر ترکیبات گوگردی و اکسیدهای نیتروژن، کاهش یابد.

وی با اشاره به راندمان نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس که از بسیاری از نیروگاه‌های حرارتی فعال کشور بیشتر است، گفت: این در حالی است که بر اساس تصمیمات کمیته تخصیص سوخت وزارت نفت، قراردادهای تحویل گاز به این نیروگاه‌ها ۸ ماهه است و در واقع، شرکت ملی گاز ایران در دوره سرد سال تعهدی برای تحویل گاز به این نیروگاه‌ها ندارد.

‌کاشفی در ادامه، افزود: البته طبق ماده ۴۶ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، این نیروگاه‌ها مکلفند از همان ابتدا ارزیابی‌های فنی و اقتصادی بکارگیری سامانه‌های بازیافت انرژی را انجام و حتی‌المقدور نسبت به احداث این سامانه‌ها اقدام کنند؛ با این حال، بر اساس اطلاعات موجود، تعداد نیروگاه‌های دارای سامانه‌های بازیافت انرژی، متأسفانه به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در پایان، اظهار داشت: از این رو، بر آن شدیم تا با امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای، راه را برای نیروگاه‌های کوچک‌مقیاسی که بتوانند در حوزه طرح‌های بازیافت حرارتی ورود کنند، هموار کرده تا هم آن‌ها در فصل سرد سال دچار محدودیت گاز نشوند و هم مردم از این بازیافت انرژی سود ببرند.