افشای سرمایه‌گذاری مالی امارات در شرکت صادرات سلاح صربستان به اسرائیل
افشای سرمایه‌گذاری مالی امارات در شرکت صادرات سلاح صربستان به اسرائیل
سکان نیوز؛ یک رسانه انگلیسی از سرمایه‌گذاری مالی امارات در یک شرکت دولتی صادرات سلاح در صربستان خبر داد که در طول جنگ غزه به رژیم صهیونیستی سلاح صادر کرده است.
وبگاه میدل ایست آی در لندن گزارشی در مورد رابطه مالی امارات متحده عربی با یک شرکت صربی که در جریان تجاوز نظامی اسرائیل به غزه به این رژیم تسلیحات داده است، منتشر کرد.
در تحقیقی که ماه گذشته توسط شبکه تحقیقاتی بالکان و روزنامه هاآرتص انجام شد و توسط وب سایت «بالکان اینسایت» با عنوان «از بلگراد تا بئر السبع» منتشر شد، آمده یک شرکت متعلق به دولت صربستان تسلیحاتی به ارزش میلیون‌ها دلار به اسرائیل صادر کرده است در حالی که این شرکت روابط دیرینه مالی با امارات دارد.
بر اساس این گزارش شرکت Yugo Import-SDPR تسلیحاتی به ارزش 17.1 میلیون دلار از طریق هواپیماهای نظامی و همچنین هواپیماهای غیرنظامی به اسرائیل صادر کرده است.
صربستان یکی از مهمترین صادرکنندگان تسلیحات در طول جنگ سرد بوده است، زمانی که این کشور بخشی از یوگسلاوی بود.
به گزارش فایننشال تایمز، صربستان علیرغم روابط نزدیکش با روسیه، با اوکراین نیز روابط برقرار کرد و مهمات به ارزش 858 میلیون دلار صادر کرد.به گزارش میدل ایست آی، ارزش صادرات صربستان در سال 2021 حدود 1.2 میلیارد دلار برآورد شده است. اما منافع صربستان تا کشورهای خاورمیانه رسیده است.
در مرحله پس از بحران مالی جهانی، صربستان بی پول، در سال 2013 تلاش کرد از امارات متحده عربی وام‌های مالی دریافت کند.صربستان همچنین علاوه بر امضای قراردادهای نظامی با امارات، تلاش کرد سرمایه گذاری‌های اماراتی را نیز جذب کند.
در سال 2013، دو کشور اولین قرارداد تسلیحاتی خود را اعلام کردند که شامل موافقت صربستان برای صادرات خودروهای زرهی به امارات و توافق دوجانبه برای توسعه موشک‌های هدایت شونده زمین به زمین بود. ارزش این معامله در آن زمان حدود 214 میلیون دلار برآورد شد.
امارات سرمایه گذاری‌های مهمی در خطوط هوایی صربستان (ایر صربستان) انجام داده است.در دوره اخیر؛ امارات از طریق یک شرکت مرتبط با جارد کوشنر، مشاور سابق و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، سرمایه گذاری‌های جدیدی در گردشگری صربستان انجام داده است.
صربستان به همکاری با امارات با انعقاد قراردادها و معاملات ادامه داده است بر اساس بیانیه رسانه‌ای وزارت دفاع صربستان، در سال 2022، شرکت تسلیحاتی اس دی پی آر با شیخ محمد بن زاید، زمانی که ولی‌عهد و معاون فرمانده نیروهای امارات متحده عربی بود، قراردادی برای فروش «مقدار قابل توجهی مهمات» امضا کرد.صنایع نظامی صربستان که تحت کنترل دولت این کشور است، در سال 2018 با عربستان سعودی قراردادی امضا کرد.
وب سایت «بالکان اینسایت» گزارش داد که شرکت تسلیحاتی «کروسیک» صربستان که با SDPR ارتباط دارد، مین های کالیبر 60، 80 و 120 میلی متری و نارنجک های دستی را با قیمت بسیار پایین به یک شرکت سعودی فروخت.وب‌سایت تحقیقاتی «آرمز واچ» نیز پیشتر گزارش داده است که سلاح‌های صربستان به دست جنگجویان داعش در یمن رسیده است.