ارتقا 118 میلیون تنی ظرفیت شبکه ریلی با احدات 824 کیلومتر خط آهن/ بازسازی 277 واگن فرسوده
ارتقا 118 میلیون تنی ظرفیت شبکه ریلی با احدات 824 کیلومتر خط آهن/ بازسازی 277 واگن فرسوده
سکان نیوز/معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سنوات گذشته 651 دستگاه واگن فرسوده زمینگیر داشتیم، گفت: 277 دستگاه از این واگن‌ها امسال برای بازسازی به کارخانه های داخلی فرستاده شد و بقیه برای تامین مالی بازسازی به فروش می رسد.

به گزارش سکان نیوز سعید رسولی امروز در نشست خبری ضمن تبریک هفته دولت اظهار داشت: در 4 ماه ابتدایی امسال 259 دستگاه انواع ناوگان به ارزش 494 میلیارد تومان به شبکه اضافه شد که مسبت به مدت مشابه پارسال رشد 48 درصدی دارد.

وی بیان کرد: امسال پس از 15 سال حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار به مقاصد مختلف محقق شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر خشک آپرین، گفت: 651 دستگاه واگن فرسوده و زمین گیر داشتیم که امسال برنامه ریزی شد 277 دستگاه از این واگن ها برای بازسازی به کارخانه های داخلی فرستاده شد و بقیه هم بابت تامین مالی این بازسازی به فروش می رسد.

وی ادامه داد: تا پیش از شیوع کرونا برنامه ریزی شده بود از طریق بهره وری ناوگان مسافری و صندلی ایجادی بیشتر رکورد حمل مسافر در سال 98 را در بخش ریلی بشکنیم اما به دلیل شیوع کرونا محقق نشد.

رسولی اضافه کرد: پس از شیوع کرونا ستاد پیشگیری از بیماری های واگیر در راه اهن راه اندازی شد اقدامات خوبی انجام شد تلاشگران حوزه سلامت در ایستگاه های ریلی مستقر شدند و شرکت های ریلی در ضدعفونی ناوگان به خوبی عمل کردند که این اقدامات مورد تقدیر اتحادیه بین المللی راه آهن و وزارت بهداشت ایران قرار گرفت و مدیر اتحادیه بین المللی راه آهن‌ها از ما خواست تجربه خود را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی بیان کرد: همچنین در کوپه قطار بیش از 2 مسافر وارد نمی شود مگر به درخواست خوانواده که میخواهند با هم باشند.

رسولی درباره تسهیلات حمایتی دولت از شرکت های ریلی در دوران شیوع کروناگفت: شرکت ها به بانک عامل معرفی شده اند و وام حمایتی با سود کم و تنفس 6 ماهه به شرکت ها ارائه می شود؛ امیدواریم هر چه زودتر این تسهیلات پرداخت شود.
* تجهیز 50 ایستگاه راه آهن برای تردد افراد توان‌خواه

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 50 ایستگاه راه آهن که محل تردد و مبدا و مقصد 95 درصدمسافران ریلی است برای تردد راحت افراد توانخواه مجهز شد، هنگام خرید بلیت اگر مسافر درخواست کمک برای سوار و پیاده شدن قطار علامت بزند 2 پیامک برای رییس گروه مسافری ایستگاه های مبدا و مقصد ارسال می شود که فرد توانخواه در قطار داریم.

مدیرعامل راه آهن بیان کرد: در حوزه حمل بار طبق بند 25 سیاست کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری وظیفه داریم با اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی بهره وری خطوط و ناوگان را ارتقا دهیم.

وی گفت: 11600 کیلومتر خط اصلی ریلی داریم و 2500 کیلومتر خطوط ایستگاهی داریم؛ در سال 98 میزان 48 میلیون تن بار جا به جا شد که در 11600 کیلومتر خط ریلی محقق شد.
وی بیان کرد: تقاضاهای موجود 57 تقاضا از مراکز بار داریم که نشان‌دهنده این است صاحبان صنایع بزرگ به استفاده از حمل ریلی توجه دارند. با وجود انکه قیمت سوخت گازوییل هنوز مزیت ریلی را نمایان نکرده است چون یک هفتم جاده ای مصرف سوخت دارد.

وی بیان کرد: 108 پروژه در دست مطالعه و اقدام داریم و 824 کیلومتر خط احدات می شود و ظرفیت انتقال 118 میلیون تن بار به شبکه ریلی ایجاد میکند.
* رشد 16 درصدی در بهره‌وری لکوموتیو
مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: ‌شاخص علمی در عملکرد راه‌آهن تن‌کیلومتر است و چون بارهای ریل‌پسند دو ویژگی حجیم ‌بودن و انتقال در فواصل بالاتر را دارند، در این حوزه مورد توجه است.
وی افزود: در بهره‌وری لکوموتیو 16 درصد و در بهره‌وری ناوگان باری 9 درصد رشد داشته‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ای شدن قطارهای باری اهمیت دارد، اضافه کرد: با استقرار تونل‌های ضدعفونی در مبادی ورودی و خروجی مرزهای ریلی، اعتماد کشورهای همسایه را جلب کرده‌ایم.
رسولی با بیان اینکه در بروز بحران، شبکه ریلی ایمن است، گفت:‌ طی قراردادی که با سازمان اورژانس کشور داریم، 30 درصد آمبولانس ریلی برای شرایط بحران ساخته خواهد شد که یک دستگاه آن طراحی شده است.
وی از احداث پایگاه‌های امداد و نجات ریلی در ایستگاه‌های مختلف کشور خبر داد.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: برای ارتقای کیفیت سفرهای ریلی، مکانیزه کردن بلیت قطارهای حومه‌ای در دستورکار قرار گرفت.
وی افزود: همچنین صدور بلیت یکپارچه سفرهای قطارهای حومه‌ای و درون شهری (مترو) با همکاری شهرداری تهران دنبال می‌شود.
* اضافه کردن 778 دستگاه انواع ناوگان ریلی به شبکه
مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: سال گذشته 778 دستگاه انواع ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی اضافه شد.
وی افزود: سامانه‌ای با همکاری متخصصان راه‌آهن طراحی کرده‌ایم که سامانه جامع رونق تولید است. قطعات ساخته شده در داخل با مشخصات فنی و نام و آدرس سازنده معرفی می‌شود.
رسولی گفت: ‌قطعات ساخته نشده را هم احصاء کرده‌ایم و طی فراخوانی اعلام می‌کنیم تا شرکت‌های تولیدکننده داخل، این قطعات را بسازند.
وی گفت: با تولیدکننده‌های خوشنام داخلی، طرح سابکوی ریلی را دنبال می‌کنیم، قطعه‌سازی در حوزه ریلی به صورت استاندارد و ادامه‌دار در کشور پیگیری می‌شود.
* ورود 70 دستگاه انواع ناوگان داخلی به شبکه ریلی به ارزش 73 میلیارد تومان
مدیرعامل راه‌آهن گفت:‌ امسال تاکنون چهار مرحله بهره‌برداری از ناوگان جدید داشتیم که اولین مرحله 10 اردیبهشت، 53 دستگاه به ارزش 125 میلیارد تومان و دومین مرحله 30 اردیبهشت 88 دستگاه به ارزش 144 میلیارد تومان بود.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: همچنین 10 تیرماه 65 دستگاه انواع ناوگان به ارزش 156 میلیارد تومان و 5 تیرماه 50 دستگاه ناوگان ریلی به ارزش 69 میلیارد تومان وارد شبکه شد.
رسولی گفت: به زودی پنجمین مرحله که 70 دستگاه ناوگان ریلی که به ارزش 73 میلیارد تومان است وارد شبکه ریلی می‌شود و جمعا 329 دستگاه انواع ناوگان به ارزش 567 میلیارد تومان وارد شبکه خواهد شد.
* قطارهای پنج‌ستاره در دو مسیر
وی گفت: به زودی در دو مسیر رشت – مشهد و اراک – مشهد قطار پنج ستاره خواهیم داشت که مردم می‌توانند از این طریق از این قطارها استفاده کنند.
* اجرای پروژه مدیریت استعدادها و مدیریت دارایی‌ها
رسولی بیان کرد: سه پروژه مدیریت استعدادها در راه‌آهن آغاز شده است که هدف آن کشف، شناسایی، ارتقاء مهارت و ارزیابی استعداد در راه‌آهن است.
وی گفت:‌ در پروژه مدیریت استعدادها با اقدامات برای دیده شدن افراد مستعد و تسهیل‌گری و ایجاد حمایت از بروز خلاقیت سعی می‌کنیم خلاقیت‌ها به زودی بروز و ظهور یابد.
وی با اشاره به اجرای پروژه مدیریت دارایی‌ها در راه‌آهن گفت: مطمئناً با مولد کردن سرمایه‌های غیرمولد موجود، اقدامات ارزشمندی انجام خواهد گرفت که بهره‌وری‌ها را افزایش می‌دهد.