با توجه به این که قوت غالب مردم ایران، نان است، بحث آرد و نان یک مسئله اجتماعی است که با عامه مردم ایران در سراسر کشور سر و کار دارد و دولتها معمولا در زمینه آرد و نان مردم بسیار دست به عصا حرکت میکنند، به گونهای که با وجود یارانههای نقدی که هر ماه به ازای هر نفر 300 هزار تومان پرداخت میشود، اما دولتها جرأت حذف تدریجی یارانه آرد و نان را ندارند و سالانه 120 هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم برای یارانه آرد و نان پرداخت میشود.
به خاطر یارانهای بودن قیمت آرد خبازیها، قبل از حذف ارز ترجیحی، فاصله قیمت آرد نانواییها و آرد صنف و صنعت حدود چهار برابر بود، اما بعد از حذف ارز ترجیحی، این فاصله به حدود 16 برابر رسیده و این انگیزه قوی برای انحراف آرد یارانهدار نانواییها به سایر مصارف دارد.
حال وزارت امور اقتصادی و دارایی قصد دارد از طریق مدیریت هوشمند دادهها و توزیع نان به وسیله کارتخوانهای هوشمند در سراسر کشور بر نحوه مدیریت آرد و نان نظارت کند و قصد دارد، میزان انحراف آرد یارانهای از این طریق را به حداقل کاهش دهد. در این زمینه با محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور هوشمندسازی مدیریت آرد و نان در وزارت امور اقتصادی و دارایی مصاحبه کردیم که تقدیم مخاطبان میشود.
آیا مرحله اول مدیریت هوشمند آرد و نان تکمیل شد و آثار آن چیست؟ مرحله دوم از کی آغاز میشود؟
جلال: مرحله اول طرح مدیریت هوشمند آرد و نان، تکمیل زنجیره دادهها در زمینه گندم، آرد و نان بود که به وسیله مدیریت دادهها اجرا شد و از اردیبهشتماه سال جاری از استان زنجان شروع و به تدریج تکمیل شد، به گونهای که 76 هزار نانوایی در سراسر کشور به کارتخوان هوشمند نانواییها مجهز شدند و در 18 هزار روستا که معمولا هر روستا یک نانوایی دارد، نیز این کارتخوانها نصب شده است. در حال حاضر بالای 98 درصد نانواییهای کشور تحت پوشش کارتخوانهای هوشمند آرد و نان هستند و یکی دو درصد باقیمانده هم دارای مشکلاتی از طرف نانواییها هستند که به طور مثال؛ دارای نقص مدارک و یا مشکلاتی مانند وراثت، فوت دارنده نانوایی و یا انسداد حسابها روبهرو هستند که هنوز نتوانستیم برای آنها کارتخوان هوشمند صادر کنیم. اما از جانب ما هیچ مشکلی نبوده بلکه از جانب خود نانواییها تعداد اندکی با این مشکل مواجه هستند.
آیا دستگاههای کارتخوان معمولی امکان اجرای مدیریت هوشمند داشتند و یا اینکه آیا دستگاههای جدید وارداتی بوده یا از محل تولید داخل تهیه شده است؟
جلال: دستگاه داخلی نداریم. البته تولید نهایی تجهیزات در داخل صورت میگیرد، اما عمده تجهیزات آن وارداتی است. از طرفی پوزهای موجود و کارتخوانهای قبلی هم امکان اجرای مدیریت هوشمند نداشتند، چون در این مرحله محور ما مدیریت دادهها بر اساس عملکرد نانواییها و برنامهریزی بر روی دادهها است که کارتخوانهای سنتی فقط تراکنشها ثبت میشد، ولی در کارتخوان هوشمند هم قیمت و هم نوع نان و تعداد آن ثبت میشود. دادهها قابل اتکا طرح هستند. موقعیت مکانی کارتخوانها مشخص است. نحوه استفاده هم بسیار ساده است، مانند تلفن همراه که اکثر مردم با آن آشنا شدهاند. در مرحله اول زنجیره دادهها تکمیل شد. تاکنون یکصد میلیون کارت ملی یکتا سابقه خرید از سامانه هوشمند را تجربه کردهاند؛ یعنی هر کارت حداقل یکبار برای خرید نان از این سامانه مورد استفاده قرار گرفته است. ممکن است یک نفر چندین کار بانکی داشته باشد، اما یکصد میلیون کارت بانکی یکتا در سامانه استفاده شدهاند. در سامانه دو اصل مهم است. در سمت مردم نه آزادسازی قیمت نان و نه سهمیهبندی نان مطرح است، بلکه قیمت نان تغییر نمیکند و هیچ سهمیهبندی هم نداریم. به گونهای طراحی شده است که براساس دادهمحوری و تحلیل دادهها تصمیم میگیریم. بنابراین در بخش مصرفکننده محدودیتی از نظر قیمت و یا تعداد وجود ندارد. تعداد تراکنشهای روزانه بین 9.5 تا 10 میلیون تراکنش برای خرید نان ثبت شده است. متوسط هر خانوار سه روز یکبار نان خریداری کردند. در کشور بین 27 تا 28 میلیون خانوار وجود دارد. در مجموع روزانه بین 100 تا 120 میلیون قرص نان از انواع مختلف به فروش میرسد.
آیا نان صنعتی و فانتزی در طرح هوشمندی مدیریت آرد و نان دیده شده است؟
جلال: نان صنعتی و فانتزی، صنعتی مربوط به بستهبندی و کارخانهای مدنظر و فانتزی در این طرح نبوده و نرخ آرد نان مثل نان صنعت حساب میشود و مشمول طرح نیست. نان فانتزی و صنعتی از نان کشور حدود 2 تا 3 درصد است. بقیه نان کشور حدود 91 درصد توسط نانواییهای سنتی پخت میشود و 7 تا 8 درصد آرد خام برای روستاهای کمجمعیت و عشایر تأمین میشود. در جاهایی که صرفه ایجاد نانوایی ندارد، آرد خام به جای نان برای عشایر و همچنین روستاهای کوچک و کمجمعیت توزیع میشود.
فاز دوم از کی اجرا میشود؟
جلال: فاز بعدی طرح به صورت یکپارچه اجرا نمیشود و به تدریج و گام به گام و استان به استان از بهمنماه آغاز میشود. همزمان با آن، نرمافزار و تکمیل آموزش نانواییها شروع میشود و به تدریج گسترش مییابد تا در سراسر کشور اجرا شود. رویکرد ما عدم آزادسازی قیمت نان و عدم محدودیت آرد برای مصرفکنندگان است. با این منطق جلو میرویم، اما نانواییها براساس عملکرد فروش نان خود، سهمیه آرد دریافت میکنند، آن هم براساس دادههایی است که در کارتخوان هوشمند پردازش میشود. البته تراکنشهای غیرواقعی احصاء شده و حذف میشود و در دوره خرید آرد توسط نانوایی از این پس معادل عملکرد دورههای قبلی با چند درصد بالاتر از دوره گذشته آرد یارانهای اختصاص مییابد. قیمت آرد برای همه نانواییها مشابه سابق و بدون تغییر است.
منظور از دوره عملکرد نانوایی آیا فقط عملکرد یک ماه قبل است یا میانگین دورههای عملکردی مدنظر است؟
جلال: مبنای اصلی عملکرد ما یکماهه است، البته دوره دریافت آرد برای هر نانوایی متفاوت است. برای برخی دورههای 10 روزه، 15 روزه و یا 30 روزه محاسبه میشود و متناسب با عملکرد دورههای قبلی، سهمیه آرد دریافت میکنند؛ یعنی برای هر ماه در دورههای 10 روزه یکسوم ماه در دورههای 15 روزه یکدوم و یا 30 روزه به همان اندازه قبل اختصاص مییابد. هر نانوایی که فروش نان بیشتری داشته باشد و ساعت کارش را بخواهد افزایش دهد، در دوره آینده سهمیه آرد با چند درصد افزایش دریافت میکند؛ یعنی امکان افزایش تولید وجود خواهد داشت و کسی که قصد دارد نان بیشتری بفروشد و سهمیه او کفاف عملکردش را ندهد، سهمیهاش بالا میرود و به تدریج هر دوره که عملکرد محقق شود، براساس دادههای کارتخوان هوشمند تا 10 درصد امکان افزایش سهمیه آرد وجود دارد. در زمینه افزایش کمکهزینه نانواها به دلیل عدم افزایش قیمت نان در سال جاری و بر اساس قولی که دولت برای جبران افزایش هزینه اجاره و یا دستمزد نانواها داده است، از اول طرح 15 درصد ارزش عملکرد فروش نان به نانوا واریز میشد، اما در فاز دوم این رقم به دو برابر افزایش مییابد. در پایان هر روز عملکرد کارتخوان در فروش نان مبنای محاسبه کمکهزینه قرار میگیرد و از این پس این کمکهزینه به 30 درصد افزایش مییابد. البته این عدد قطعی نشده ممکن است بین 30 تا 35 درصد از عملکرد نانوا در هر روز به عنوان کمکهزینه به حسابش واریز شود.