ابلاغ دستورالعمل استعلام غیرحضوری ارتباط بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی
ابلاغ دستورالعمل استعلام غیرحضوری ارتباط بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی
سکان نیوز؛ مدیرکل تامین اجتماعی مازندران از ابلاغ دستورالعمل استعلام غیرحضوری ارتباط بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی خبر داد.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران گفت :باارسال دستورالعملی از سوی دکتر مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ، در راستای ارتقاء و بهبود مستمر در نحوه ارائه خدمات غیرحضوری، امکان استعلام مراجع برون سازمانی در خصوص بررسی وضعیت بیمه‌ای افراد (بیمه‌شده و مستمری‌بگیر) از طریق درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به آدرس https:‏/‏/eservices.tamin.ir در بستر اینترنت فراهم شد.
سیدعلی اصغرمحمودی گفت: در دستور اداری صادر شده از سوی دکتر مصطفی سالاری آمده است: در راستای ارتقاء و بهبود مستمر در نحوه ارائه خدمات غیرحضوری، امکان استعلام مراجع برون سازمانی اعم از مراجع قضایی و شبه قضایی، صندوق‌های بیمه‌ای، سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و امدادی و … در خصوص بررسی وضعیت بیمه‌ای افراد (بیمه‌شده و مستمری‌بگیر) از طریق درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به آدرس https:‏/‏/eservices.tamin.ir در بستر اینترنت طراحی و آماده بهره‌برداری است و علاوه بر آن، استعلام وضعیت مزبور و ارائه نتیجه به مراجع برون سازمانی مورد نظر توسط اشخاص حقیقی میسر شده است.

الف ‏-استعلام مراجع برون سازمانی

1- به منظور پاسخگویی به موسسات، سازمانها و نهادهایی که قبلاً به سامانه استعلام ارتباط بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی دسترسی داشته‌اند، اطلاعات کاربری مخاطبین موردنظر را از سامانه حساب مخاطبین به سامانه (account.tamin.ir) منتقل می‌شود.

2- پس از انتقال کامل اطلاعات کاربری، سامانه استعلام ارتباط بیمه‌ای (isinsured.tamin.ir) غیرفعال و از دسترس کاربران ذیربط خارج شده و هرگونه استعلام در خصوص وضعیت بیمه‌ای صرفاً از طریق درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی (eservices.tamin.ir) انجام خواهد شد.

3- نهادها و سازمان‌های ذیصلاح از طریق پنل مخصوص دستگاه‌های دولتی و مرجع استعلامات رسمی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان امکان بهره‌مندی از این خدمت را خواهند داشت، لذا پس از اعلام نیاز دستگاه متقاضی، مراتب بررسی و در صورت تأیید و عقد تفاهم نامه دسترسی لازم فراهم خواهد شد.

4- تفاهم‌نامه‌هایی که تا پیش از این با سایر دستگاهها منعقد شده، کماکان معتبر بوده و مبنای استعلام مراجع ذیربط از طریق درگاه خدمات غیرحضوری خواهند بود.

5- با راه‌اندازی سرویس استعلام ارتباط بیمه‌ای، مکاتبه مراجع برون سازمانی و مراجعه حضوری در خصوص وضعیت بیمه‌ای فاقد موضوعیت بوده و واحدهای سازمان ملزم به اقدام در این زمینه نخواهند بود.

ب : استعلام اشخاص حقیقی

1- آندسته از اشخاص حقیقی (اعم از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی، اشخاص فاقد ارتباط با سازمان و …) که دارای حساب کاربری فعال در درگاه غیرحضوری سازمان باشند، در صورت نیاز و به منظور ارائه گواهی در خصوص وضعیت بیمه‌ای خود به مراجع برون سازمانی و دستگاههای مورد نظر می‌توانند راساً نسبت به استعلام از طریق درگاه موصوف اقدام کنند.

2- اشخاص حقیقی می‌توانند پاسخ استعلام (سند یا گواهی استعلام) را به صندوق شخصی خود انتقال داده و رمز بهره‌برداری از سند مذکور را به صورت الکترونیکی و از طریق درگاه خدمات غیرحضوری دریافت کنند.

3- مراجع برون سازمانی با استفاده از کد رمز ارائه شده توسط اشخاص حقیقی(بیمه شده) می‌توانند سند وضعیت بیمه‌ای آنها را از بخش استعلام سند در پنل مخصوص دستگاه‌های دولتی و مرجع استعلامات رسمی سامانه خدمات غیرحضوری سازمان و با استفاده از کد رمز ارائه شده توسط متقاضی دریافت و مورد بهره‌برداری قرار دهند.