آسیب‌شناسی صنعت بذر و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو
آسیب‌شناسی صنعت بذر و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو
سکان نیوز؛ بذر یکی از نهاده‎های مهم برای تولید پایدار محسوب می‌شود که استفاده از بذر اصلاح شده، استاندارد و دارای اصالت ژنتیکی می‌تواند به افزایش ۳۰-۵۰ درصدی تولید و متعاقباً کاهش ۳۰-۴۰ درصدی هزینه‌ها و همچنین حفظ محیط زیست و حفاظت از خاک و آب گردد.

به گزارش سکان،  ولیکن، علی‌رغم توسعه فناوری و ایجاد زیرساخت‌های لازم همچنان ۴۰ الی ۶۰ درصد گندم‌کاران کشور از بذرهای خودمصرفی، غیراستاندارد و بدون اصالت ژنتیکی استفاده کرده که این بذرها باعث کاهش عملکرد، افزایش هزینه تولید و تخریب کشت‌بوم هر منطقه در دراز مدت می‌گردد که برای برون‌رفت از وضعیت موجود حمایت از شرکت‌های تولید بذر گام اصلی و پیشگام برای حمایت از صنعت بذر است.

 

*مشکلات و معضلات شرکت‌های تولید بذر:*

۱- تفاهم‌نامه تولید بذر شرکت‌ها با وزارت جهاد کشاورزی و متعاقباً سازمان‌های کشاورزی استان‌ها کاملاً یک‌طرفه بوده و هیچ‌گونه تعهدات الزام‌آور حقوقی، قانونی و صنفی برای بخش دولتی متصور نبوده و تمامی تعهدات قانونی، فنی و مالی بر عهده شرکت‌های بذری بوده که بازنگری دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود برای حمایت از صنعت بذر و افزایش بهره‌وری در تولید ضرورت دارد.

۲- علی‌رغم تقاضای تولید بذر وزارت کشاورزی از شرکت‌های بذری، متاسفانه وزارت متبوع هیچ‌گونه تعهدات الزام‌آور و ضمانت اجرایی بابت بذر رسوب‌ یافته و یارانه‌ مربوط به آن نداشته و در صورت ادامه این روند، ورشکستگی شرکت‌های بذری متصور است.

۳- پرداخت با تأخیر و دیرهنگام یارانه بذر توسط وزارت کشاورزی در مقابل کارمزد و جریمه‌های تسهیلات بانکی با بهره ۲۴ درصد، باعث تعطیلی برخی از شرکت‌های بذری گردیده که این موضوع بحران جدی تلقی می‌گردد.

۴- به استناد قوانین مالیاتی کشور، کشاورز و تولید کننده معاف از مالیات بوده ولیکن سازمان‌های مالیاتی استان‌ها اقدام به دریافت مبالغ سرسام‌آور مالیات و جریمه از شرکت‌های بذری نموده که این اقدام مغایر موازین قانونی بوده که پیگیری از وزارت‌ اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور توسط وزارت کشاورزی برای اصدار بخشنامه اختصاصی ضرورت دارد.

۵- عدم پرداخت تسهیلات بانکی در فصل خرید توسط بانک عامل به شرکت‌های بذری منجر به کاهش قدرت خرید شرکت‌ها شده که ضرورت دارد تسهیلات با بهره بانکی پایین و به موقع به شرکت‌ها پرداخت گردد.

۶- علی‌رغم وجود برخی هزینه‌های پیش‌بینی شده در جدول هزینه تبعی متاسفانه وزارت متبوع این هزینه‌ها را در قیمت بذر در نظر نگرفته و باعث خسارت سنگین شرکت‌های بذری گردیده است.

۷- طی ۴-۵ سال اخیر، قیمت خرید گندم ده برابر افزایش یافته و نقدینگی شرکت‌ها به حداقل مقدار ممکن رسیده و در مقابل افرایش سرسام‌آور هزینه تولید منجر به کاهش توانمندی اقتصادی شرکت‌ها گردیده و عدم پرداخت تسهیلات بانکی توسط بانک عامل باعث کاهش قدرت خرید شرکت‌های بذری گردیده است.

 

*راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های صنعت بذر برای حمایت و ابقای شرکت‌های بذری*

۱- وزارت کشاورزی از محل اعتبارات خرید تضمینی گندم اقدام به پرداخت مطالبات پیمانکاران بذری نماید و شرکت‌ها صرفاً ارزش بذری مصوب را به پیمانکاران بذری پرداخت نمایند.

۲- صدور دستورالعمل و بخشنامه الزام‌آور و ابلاغ به بانک‌های کشاورزی استان‌ها در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه خرید کالای زیر کلید بانک کشاورزی و شرکت‌های بذری.

۳- پرداخت تسهیلات کم‌بهره و به‌هنگام توسط بانک کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با پیش‌بینی بودجه و ردیف اعتباری اختصاصی برای شرکت‌های بذری.

۴- بازنگری در تعهدات قانونی و صنفی وزارت متبوع و سازمان‌های کشاورزی استان‌ها و ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه‌های الزام‌آور انجام تعهدات توسط بخش دولتی.

۵- پیگیری وزارت کشاورزی از وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور و ابلاغ بخشنامه اختصاصی بابت معافیت مالیاتی شرکت‌های بذری که تولید کننده محسوب می‌گردند.

۶- پرداخت زودهنگام یارانه بذری به شرکت‌ها جهت جلوگیری از ورشکستگی احتمالی.

۷- در نظر گرفتن برخی از هزینه‌های موجود در جدول هزینه تبعی خرید گندم بذری که تاکنون لحاظ نگردیده است.

 

*سلمان دستان*

*مدیرعامل اتحادیه زراعت‌کاران مازندران*