رشد ۱۰ برابری صادرات از ارس
رشد ۱۰ برابری صادرات از ارس
سکان نیوز؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس از افزایش بیش از ۲برابری (۱۰۵ درصد) ارزش صادارت از این منطقه در سال گذشته خبر داد و گفت: ۵۱۸ میلیون دلار صادرات از ارس به بیش از ۱۰ کشور جهان انجام شده است.

محسن نریمان اظهار کرد: عمده اقلام صادراتی منطقه آزاد ارس در سال گذشته به کشورهای آذربایجان، ترکیه، روسیه، عراق، افغانستان، گرجستان، قرقیزستان، ارمنستان، قزاقستان و چین بوده است.
وی افزود: صادرات ارس شامل سه بخش صادرات قطعی، صادرات مجدد و صادرات به سرزمین اصلی می باشد و صادرات قطعی منطقه آزاد ارس در سال گذشته ۱۲۶ میلیون دلار بود که نسبت به صادرات ۸۶ میلیون دلاری سال ۱۳۹۷ رشد ۳۶ درصدی داشته است.
این مسوول، مقدار صادرات مجدد منطقه آزاد ارس در سال گذشته را ۱۴۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: صادرات مجدد منطقه آزاد ارس نسبت به صادرات مجدد ۳۰ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته ۳.۸۳ برابر افزایش یافته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، ارزش صادرات این منطقه به سرزمین اصلی در سال گذشته را ۱۵۹ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: نسبت به صادرات ۱۱۴ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

نریمان ادامه داد: تراز تجاری این منطقه برای سومین سال متوالی در دوره تحریم مثبت و رو به افزایش است.
نریمان اظهار کرد: این تراز در سال ۱۳۹۶، ۱۰۳میلیون دلار، سال ۹۷، ۱۷۴میلیون دلار و سال گذشته ۳۳۹ میلیون دلار شد و امسال نیز این روند ادامه دارد.
وی افزود: صادرات قطعی از منطقه آزاد ارس نیز در سال گذشته ۱۲۶میلیون دلار بود که این میزان در سال ۱۳۹۷، ۸۶ میلیون دلار ثبت شده بود و بیشترین صادرات به ترتیب به کشورهای آذربایجان ۴۰ درصد، ترکیه ۲۶درصد، روسیه ۱۱ درصد و سایر کشورها ۲۳ درصد می باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس همچنین درصد تحقق درآمدهای سازمان منطقه آزاد ارس نسبت به اصلاحیه بودجه را در سال گذشته، ۹۷درصد اعلام کرد.
نریمان ادامه داد: ۱۵ هزار و ۹۴۶ نفر در منطقه آزاد ارس اشتغال دارند که بیشترین تعداد با چهار هزار و ۹۹۳ نفر در بخش کشاورزی و شیلات فعالیت می کنند و سه هزار و ۶۹۵نفر نیز در بخش صنعتی و تولیدی مشغول فعالیت هستند.