دکتر هادی ابراهیمی مدیرکل صدا و سیمای مازندران و دانشیار علوم سیاسی دانشگاه
علیرغم تبلیغات پروپاگاندایی رسانههای بیگانه و پادوهای داخلی آنها در فضای مجازی، فضای حاکم بر اندیشههای سیاسی و مدیریتی نظام جمهوری اسلامی ایران وفاداری همزمان به دو رکن اساسی اسلامیت و جمهوریت بوده و در عین حالیکه در فرایند نظارت استصوابی، از سپردن انقلاب و نظام به نااهلان و نامحرمان ممانعت بعمل میآید، در همان حال بر ثبت حماسه حضور تأکید مجدد میشود.
شاید جو فشار رسانهای در صدد عقب نشینی نظام از مواضع اصولی بر این مدار طراحی شود که همزمان با ایجاد انفعال و استیصال در اراده تصمیم سازان و نگهبانان ارزشها و آرمانها، بتوانند به عبوردادن نفوذیها و یا ناصالحانی توفیق یابند که گُل به خودی زده و پیوسته نتیجه را به نفع دشمن تغییر میدهند.
ارکان اصلی مدیریت نظام که در مثلهای تاریخی از آن بعنوان تنگه احد یاد میکنند، برخلاف سطوح پائین آن، غیرقابل معامله بوده و در اصل نشستن پای میز قماری است که ریسک باختش صد در صد است، از طرفی، چون انتخابات که رکن رکین دمکراسی و سند صحت ادعا و حسن وفاداری یک نظام سیاسی به قاعده مردمسالاری است، در هر شرایطی حتی در بحرانیترین ایام، باید در زمان مقتضی برگزار شود، رسالت اصحاب رسانه را که به یمن حضور و نقش آفرینی برجستهترین اندیشه ورزها و کارشناسان حرفه ای، پرچمدار و راه بلد افکار عمومی اند، بیش از پیش حساس و سنگین کرده و تساهل و تسامح، آفتی است که نباید در چنین شرایطی دامنگیر رسانهها بخصوص رسانه ملی در قالب شبکههای سراسری یا استانی گردد!
ورود زودهنگام رسانه های بیگانه و معاندان داخلی یا شعاری تکراری
با اینکه قریب به هشت ماه و نیم به انتخابات اسفندماه باقی مانده، به تعبیر داهیانه مقام معظم رهبری شاهد آغاز زودهنگام بمباران انتخاباتی رسانههای غول پیکر بیگانه و نیش و کنایه سمی معاندان و پادوها و دستیاران قلم به مزد داخلی آنها در فضای مجازی هستیم که چگونه با شعار مشارکت مشروط و باج خواهانه، در تکاپوی تحقق استراتژی دوگانه تحریم انتخابات و یا تضعیف حضور مردم در پای صندوقهای رأی هستند
نکته جالب توجه اینجاست که بطور کاملا هماهنگ به اندازه شورای نگهبان، رسانه ملی را نیز که آن را بی مخاطب میخوانند اما در باور خود به قدرت فراخوانی و خیزش و تهییج آن وقوف داشته و نگران پنبه شدن رشتههای حزبی و جناحی و تبانی خود با بیگانگان توسط رسانه ملی هستند را هدف آماج تیرهای زهرآگین تخریب قرار داده و با سوژه یابیهای دروغین و جوسالارانه و استفاده از صنعت تحریف و بکارگیری اسم رمزهای متعدد، مترصد کلید زدن فتنههای انتخاباتی در ماههای پیش رو تا اسفندماه هستند.
صدا و سیمای مازندران آماده ثبت حماسه حضور
اما رسانه ملی و مشخصا شبکههای رادیویی و تلویزیونی مازندران که خوشبختانه با ثبت رضایت مندی ۷۵ درصدی، یکی از پرمخاطبترین شبکههای استانی در کشور است و به استناد مخاطب سنجی در سال های گذشته یکی از پرمخاطبترین شبکههای استانی در تراز شبکههای سراسری بوده است به تأسی از هشدار انتخاباتی رهبر معظم انقلاب در مراسم سی وچهارمین سالگرد ارتحال امام راحل و نیز رهنمودهای دکتر جبلی رئیس محترم رسانه ملی در مصاحبههای اخیر و راهنماییهای مستمر دکتر عابدینی معاونت اموراستانها، از همین امروز برنامههای انتخاباتی خود را با اولویت فراخوانی عمومی برای بالابردن آمار و درصد مشارکت مردم و نهایتا ثبت حماسه حضور کلید زده و مشتاقانه آماده و خواهان انعکاس صدای مردم در برنامههای مختلف بخصوص در برنامههای اجتماعی خود و حتی همراه با تحلیلهای کارشناسی پیرامون نظرات ابراز شده است
اهم ویژگیهای برجسته استانها برای این توجه پیش هنگام را متذکر میشوم تا توجیه فراخوان قویتر شود:
۱-باید با افتخار متذکر شد که مازندران در فراخوانهای انتخاباتی و غیرانتخاباتی گذشته هم در مقایسه با آمار گذشته خود و هم نسبت به آمار فراخوانهای کشوری، همواره شاهد افزایش نرخ مشارکت بوده و بطور نمونه طبق برآوردهای علمی کارشناسان در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ مازندران سی درصد افزایش مشارکت داشته و بسیار ناسپاسی است که در حفظ این سرمایه عظیم اجتماعی و حتی الگوقرار دادن آن کوتاهی بعمل آوریم.
۲-رسانه استانی با بهره وری از قابلیتهای فرهنگی بومی و قومی، مهارت خاصی در همراه نگه داشتن مردم داشته و مصداق واقعی این مثل است که: جانا سخن از زبان ما میگویی
۳-رسالت رسانه استانی از این لحاظ در استانها حساس است که بر خلاف عادت پایتخت نشینها به القاهای سیاسی احزاب و جناحها و … و نیز لیستهای موسع انتخاباتی، شهروندان استانها، در فضاهای شفاف تر، نامزدها را در قالب نفر در برابر خود دیده و گوش آنها بیشتر از پایتخت حس شنیداری نسبت به تحلیلهای کارشناسی از زمان تبیین تا تبلیغ و تهییج دارد
۴-جذب افکار عمومی و هدایت جامعه نباید عجولانه و همراه با تنگ نظری و یا با بی حوصلگی توام گردد و رسانه استانی باید با درک درست اوضاع و حال و هوای فکری و محیطی مخاطبان خاص برنامه سازی کرده و موضوع انتخابات غالبا غیرقابل پیش بینی است، بنابر این نگاه ما به انتخابات بر خلاف القاءهای مثبت یا منفی نباید به پروژهای از قبل باخته یا از قبل برده تلقی شود، دقیقا بستگی به میزان مهارت و اشرافیت شناختی نسبت به مخاطب و کیفیت روایتها بخصوص روایت اول دارد و رسانه استانی، اصل را بر پذیرش منطقی مردم گذاشته و با زبان امروز با مخاطبان بخصوص جوانان ارتباط برقرار میکند.
۵-رسانه استانی، اصل را بر میدان دهی به مخاطب با ظرفیت بالا گذاشته و با حوصله مندی خاص ایام انتخابات، جای بیشتری برای طرح مطالب انتقادی و تنش زا باز کرده و قطعا” مخاطبان هم با نجابت خاص شهرستانی ها، بدون اهانت و تندخوییهای نامتعارف، هیجانات ذهنی خود را تخلیه میکنند.
۶-این فراخوان، علاوه بر فراخوان عمومی، نگاهی ویژه به افراد توانمندی دارد که باید برای حل معضلات جامعه و مردم وارد گود شده و از گوشه گیری پرهیز کنند و یا با اصرار اقشار فرهیخته جامعه به صحنه آمده و با ادای دین و زکات دانش و مهارت خویش، نگذارند نهاد مهمی مثل مجلس که در رأس امور است، حتی به تعداد یک نماینده، فاصله مشهودی با لیاقت این مردم همراه و همدل داشته باشد؛ بنابراین با این زمینههای مثبت، قطعا” ما میتوانیم با همکاری شهروندان استانی، برنامههای جذابی را ساخته و مانع از مصادره پروپاگاندایی افکار جوانان و نوجوانان توسط بیگانگان و معاندان و از دست دادن نرخ بالای مشارکت در مازندران شویم.
نوجه افکار عمومی به اهمیت مشارکت حداکثری راهبرد رسانه استانی
ضمن اینکه ما همزمان با نگاهکمی، نگرش کیفی نیز به برنامهها خواهیم داشت تا در راستای عدالت محوری سند تحول، حتی برای شبکههای سراسری نیز الگو شده و از مازندران جهت نحوه فراخوان و افزایش مشارکت انتخاباتی الگوگیری بعمل آورند.
نکته اول و بسیار مهم این فراخوان رسانه ای، توجه دادن افکار عمومی به اهمیت این مشارکت حداکثری هم در شکل گیری قوی و مقتدرانه مجلسین خبرگان و شورای اسلامی و هم پایان دادن قطعی و آماری به امیدهای کاذب سران بیگانه فتنههای اخیر و معاندان آتش بیار معرکه است.
نکته دوم موفقیت در این فراخوانی، مستندترین ادعای مرجعیت رسانهای رسانه ملی در جامعه ماست!
نکته سوم اثبات ادعای غلط اکثریت نمایی اقلیت اغتشاشگر است که زیرکانه خود را به معترضان گره زده تا اصطلاحا” موج سواری کنند و تفکیک این دوصف و مرزبندی اجتماعی آنها در همین مشارکت حداکثری بهتر قابل انجام است، چرا که مردم مثل همیشه و مثل انتخابات گذشته بین اعتراض به وضعیت سخت معیشتی و حفظ نظام و وفاداری به آرمانها و پاسداری از حرمت خون شهدا تفکیک قائل اند!
نکته چهارم، نمایش چندباره قدرت اثرگذاری رهنمودها و تذکرات هوشمندانه مقام معظم رهبری است که زبان نسلها را به تفکیک میشناسد و با زبان خودشان با آنها حرف میزند و به استناد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مصرانه پیگیر واگذاری مدیریت جامعه به نسل فرهیخته جوان با معیارهای تعریف شده در تراز انقلاب اسلامی است.
نکته پنجم کمک به رفع ابهامات و شفافیت مواضع نظام و پاسخگویب به شبهات و خنثی سازی شایعات و نیز کاهش خصومتهای بیگانه پسند است که این موضوع هم با تخلیه هیجانهای منفی و ایجاد کرسیهای آزاداندیشی و تضارب آراء ممکن خواهد شد.
در فراز پایانی باید متذکر شد که این فراخوان زودهنگام به انگیزه به دست گرفتن ابتکار عمل جهت انجام روایت اول و نیز پاسخگویی به بمبارانهای انتخاباتی رسانههای بیگانه و تنویر اذهان انجام میشود و هدف غایی ما نورافشانی در تاریکیهای خبرسازیها و رفتارهای حرفهای بنگاههای دروغ پردازی مانند بی بی سی پرشن، وی اوای و اینترنشنال و دیگر رسانه هاست.
نباید غافل شویم که تئوری تحریم انتخابات با توجیه اینکه تحریم، غیرقانونی نیست و نباید تابوسازی کرد و نیز قداست زدایی از انتخابات، به نفع دمکراسی است، در حال پیاده شدن و تحقق است و ادبیات مطالبه گرانه پادوهای بیگانگان به ادبیات باج خواهانه مبدل شده و شرط حضورشان را به تضمین دادن شورای نگهبان مبنی بر عدم رد صلاحیت هیچیک از اعضای لیست انتخاباتی آنها در سراسر کشور مشروط کرده اند و، چون میدانند که شورای نگهبان مانع از به قدرت رسیدن نااهلان و نامحرمان و نیز وادادههای پشیمان و نئوغرب گراهاست، عملا” تحریم انتخابات اسفندماه را کلید زده اند و جالب اینجاست که اینبار فقط نمیگویند که ما شرکت نمیکنیم و رأی نمیدهیم و جسورانهتر از قبل میگویند که ما نه تنها شرکت نمیکنیم، بلکه به آنانی که قبول مان دارند هم میگوئیم که آنها هم شرکت نکنند!
به چه بدعاقبتی گرفتار شده اند آنانی که خود را در خط مقدم دفاع از اندیشهها و خط و دستاوردهای امام عزیز تبلیغ میکردند و امروز روی احزاب کمونیست و منافقین را هم سفید کرده و شوربختانه اینکه هنوز خودشان را خودی جا زده و وارث انقلاب میدانند!
در پایان تأکید میکنم که شرط موفقیت رسانه استانی در آغاز فراخوان انتخاباتی و ایجاد بستری برای شنیده شدن و دیده شدن مردم در برنامهها و خبرها و مستندها، تنها و تنها مساعدت و همراهی و همدلی مازندرانیها با رسانه استانی و به میدان آمدن نهادهای ذیربط و نیز دستگاههای فرهنگی و اجتماعی و آموزشی است.