آقای استاندار صدای سه هزار مشترک آب بابلی را بشنوید/معاونت سیاسی،اجتماعی در خواب
آقای استاندار صدای سه هزار مشترک آب بابلی را بشنوید/معاونت سیاسی،اجتماعی در خواب
سکان نیوز؛ آب شرب و مصرفی اهالی روستای کشتله شهرستان بابل بسیار نگران کننده از قبل شده و مردم شدیدا نگران وضع بهداشت و سلامتی خود وبچه هایشان هستند.

به گزارش سکان، سه هزارمشترک با 12 هزار نفز از 11روستای بابل در وضعیت بحران آب شرب احیاء چاه های قدیمی برای فرار از مصرف آب ناسالم مجتمع آبرسانی کشتله در پی خشک شدن چاه مجتمع آبرسانی کشتله بابل و غلظت بیش از حد آهن موجود در آب و مشکلات عدیده ای که مردم منطقه با آن مواجه شدند درصدد بررسی و راهکاررفع این مشکل از زبان مسئولان امور آب و مدیران محلی و اهالی شدیم.

مدیرامورآب و فاضلاب بابل در خصوص بحران آب شرب منطقه کشتله  گفت: مجتمع آبرسانی کشتله از فیلتر مناسب برای تصفیه آب برخوردار است. حسن پور تاکید کرد: مدتی قبل اقدامات اساسی برای بهبود وضعیت آب مجتمع با اعتبار قابل توجه انجام شده و اگر مردم اعلام مشل کنند دوباره برای رفع آن اقدام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: با اعلام بازرسین بهداشت و آزمایشات انجام شده آب مجتمع کشتله بارمیکروبی ندارد و استفاده از آن بلامانع است. وحال بشنویم وضعیت مجتمع آبرسانی کشتله را از زبان مدیران محلی و اهالی این روستا و قضاوت را بعهده مسئولان ارشد بسپاریم.

در پی این بحران نشست اضطراری دهیاران ۹ روستا بخش گتاب با مسئولان اداره آب بخش گتاب بحرانی بودن آب سه هزارمشترک مورد بحث وبررسی قرار گرفت. در این نشست مسئولان اداره آب تنها به پاک کردن صورت مسئله بجای حل مشکل اکتفا کردند.

دهیار روستای پایین محله کشتله در این خصوص به خبرنگارما گفت: در این نشست به بحرانی بودن آب روستاهای کشتله ، خشک شدن چاه مجتمع و افت فشار آب وبی کیفیتی آب مجتمع شاره شد .

فرامرز زمانی تصریح کرد: دو پیشنهادی که مسئولان برای رفع بحرانی بودن مسئله آب شرب داشتند یکی لایه روبی چاه فعلی و یا خرید زمین نزدیک مجتمع وحفرچاه جدید بود.

وی افزود: چه لایه روبی وچه حفر چاه هیچکدام راهکاررفع مشکل سه هزار مشترک منطقه نبوده زیرا هردو راهکار هدررفت اعتبار برای امری بی نتیجه است. وی با اشاره به اینکه سه هزار مشترک بابلی در حالی حتی از آب شست وشوی سالم برخوردار نیستند که تامین آب شرب شهرهای گروه الف از سدالبرز بابل تامین می شود.

زمانی با بیان اینکه تنها استفاده از آب شرب تصفیه خانه درونکلا وبرخورداری از آب طرح گروه الف راهکار رفع مشکل است، گفت: انتظار داریم آب شرب سالم شهرستان بابل ابتدا برای حل مشکل مردم بابل بعد برای شهرهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد که انتظار غیراصولی نیست.

دهیار پایین محله کشتله تصریح کرد: جواب مسئولان به تقاضای به حق سه هزار مشترک 11 روستای بابل این است که منطقه گتاب باید منتظر اجرای طرح سد سجادرود برای تامین آب شرب سالم باشد.

وی ادامه داد: این درحالی است که طرح مطالعاتی سد سجادرود برای عملیاتی شدن به بیش از 10 ها سال زمان نیاز دارد و اعتبار لازم در صورتی که عنوان شده بود در چندسال قبل تامین شود محقق نشد و هنوز هم در حد حرف باقی مانده است.

زمانی خاطرنشان کرد: وضعیت بحرانی مجتمع آبرسانی کشتله در مرحله ای است که جوابگوی مشترکین نبوده و قادربه اضافه کردن انشعاب جدید با توجه به تقاضای مکرر نیستیم.

وی با اشاره به غیرشرب بودن آب مجتمع آبرسانی کشتله تاکید کرد: غلظت بالای آهن سلامتی مردم را با خطر مواجه کرده است و استفاده از آب معدنی و آب باران و چاه جایگزین آن شده است.

دهیار پایین محله یادآور شد: با توجه به اینکه تنها راهکار رفع مشکل بهره مندی از آب تصفیه خانه درونکلا و شهرهای گروه الف است دهیاران 15 روستای منطقه اعلام آمادگی می کنند که در تامین اعتبار انجام این پروژه با اداره آب همکاری کنند ضمن اینکه با چندمیلیاردی که برای بهبود وضعیت نامناسب مجتمع تخصیص داده شد این کار شدنی است مگر اینکه مسئولان امور آب به سلامت و مشکل مردم بی توجه باشند.

دهیار شوب محله بابل نیز با اشاره به اینکه نشست دهیاران با مدیر آب گتاب به نتجیه نخواهد رسید مگر اینکه اقدام اساسی برای رفع مشکل اندیشه شود گفت: در این نشست عنوان شده که از آب چاه پایین سرست بعد از نتیجه آزمایش برای مشترکین غیر روستاهای کشتله استفاده شود که به نظر می رسد بدون نتیجه باشد.

علیرضا شوبی خاطرنشان کرد: دبی آب مجتمع آبرسانی از 24 به 14 کاهش یافته و استفاده از این چاه جایز نیست. وی تصریح کرد: مسئولان در حالی بدنبال حفرچاه در 200 متری مجتمع هستند تا راه اندازی آن فرصتی برای لایه روبی مجدد مجتمع آبرسانی باشد که 100 درصد چاه جدید دوباره هم مشکل غلظت آهن داشته و هم تقریبا مشکل دبی چاه مجتمع را خواهد داشت.

وی تنهاراهکار رفع بحران آبی مردم منطقه را برخورداری از آب شرب گروه الف بابل برشمرد و خاطرنشان کرد: ما انتظار نداریم مسئولان بیش از حد با مردم مهربان باشند و هفت روز هفته اجازه برخورداری از آب شرب سالم بدهند بلکه انتظار داریم حداقل 10 روز در هرماه اجازه استفاده از آب شرب سالم را به مردم دهند.

وی از خطر استفاده ازآب با غلظت بالای آهن برای سلامت مشترکین خبر داد و گفت: لازم به اثبات خطر مصرف آب مجتمع نیست مسئولان با در دست داشتن یه بطری نوشابه به مجتمع مراجعه تا از نزدیک شاهد آب زرد و قرمز مجتمع باشند.
رئیس پایگاه بسیج میدانسر کشتله نیز با انتقاد از بی توجه ای مدیران آب با اعلام این خبر که برخی از ساکنین منطقه بیماربوده و از ایمنی جسمی پایین برخوردار هستند که مصرف این آب آنها را ضعیف تر کرده است، گفت: مرکز بهداشت و امور آب در حالی عنوان می کند که آب مجتمع کشتله بارمیکروبی ندارد که مصرف آن دستگاه گوارش مردم را دچار مشکل جدی کرده است.
رحمت حبیب پور افزود: خارش پوستی نتیجه دیگر استفاده از این آب شرب غیر سالم است . وی یادآور شد: آیا استفاده از آب شرب شهرهای گروه الف که از سد البرز در شهرستان بابل تامین می شود برای مردم بابل حرام وبرای دیگرشهرها حلال است که مسئولان بدون توجه به سلامت مردم با وعده های بی مورد سلامت افراد را به خطر می اندازند.
حسین زارعیان کشتلی نیز با انتقاد از نبود آب شرب سالم برای اهالی کشتله گفت: آب شرب غیرسالم مجتمع آبرسانی کشتله گوارش ما رادچارمشکل کرده است از بس معده درد گرفتیم دیگر به ستوه آمدیم.
وی افزود: چطور مسئولان امور آب براحتی عنوان می کنند آب شرب مجتمع سالم است در حالیکه هرروز آبی به رنگ نوشابه مصرف می کنیم.
وی بیان داشت: دیگر از خرید شیرآلات با وجود مشکلات اقتصادی موجود و گرانی اجناس خسته شدیم آیا کسی نیست که سلامت و وضعیت مردم برایش اهمیت داشته باشد وبه داد ما برسد.
وی ادامه داد: چقدر باید برای خرید آب معدنی هزینه کنیم به فرض محال هزینه کردیم اینکه آب برای شستشو و استحمام نداریم را چه کنیم.
زارعیان گفت: ما شهید دادیم و به نظام و انقلاب وفاداریم اما آیا لایق داشتن آب شرب سالم آنهم از شهر خود نیستیم و باید آب سد البرز به همه برسد اما ما حق استفاده نداشته باشیم.
مصطفی حبیب پور نیز  گفت: دستگاه تصفیه آب نیز دیگر پاسخگوی مشکلات آب شرب محل نیست . وی ادامه داد: در همه صحنه های انقلاب ما روستائیان حضور فعال داریم با علم به اینکه وعده های مسئولان به دوره انتخابات ختم می شود اما پای نظام و انقلاب ایستادیم.
وی یادآور شد: کشاورز و روستائیان رکن اقتصاد یک کشور هستند سلامت جسمی و روحی آنها رونق اقتصاد را رقم می زند بی توجه ای مسئولان به این قشر مظلوم توهین آشکار است. حبیب پور گفت: امیدوارم مسئولان بالادست  صدای سه هزار مشترک بابلی را بشنوند و به داد ما برسند .
رحمت الله نعمتی دیگر اهالی روستای کشتله نیز طی تماسی با خبرنگار ما گفت:آب شرب و مصرفی اهالی روستای کشتله بسیار وخیم تر از قبل شده و مردم شدیدا نگران وضع بهداشت و سلامتی خود وبچه هایشان هستند.
وی افزود:مردم روستای کشتله که از وضع موجود به ستوده آمده و از وعده وعید های مسولین خسته و ناامید شدند اخیرا در اعتراض شدید اهالی و مطالبگری از مسولین بخشدار بخش گتاب و لطفی مدیرآب منطقه ای گتاب در محل مجتمع آبرسانی کشتله حضور یافته ‌و درخواست زمین جهت ایجاد حوض ذخیره سازی آب را کردند. برخلاف نظر مدیران امور آب شهرستان اهالی روستاها از وضعیت بحرانی آب شرب به ستوه آمده و به وعده های مسئولان ایمان ندارند ولی چرا علت را در گزارش مسئولان از احداث سد سجادرود برای بهره مندی مردم این روستاهای مظلوم از آب سجادرود بخوانید.
کلنگ ساخت سدسجادرود هفته دولت به زمین زده می شود این خبر را مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای مازندران محمدابراهیم یخکشی در تاریخ 19 مرداد سال 1401 با قاطعیت اعلام کرد.
وی دراین خبر افزود: یکی از پروژه‌های مهم مرتبط با آب که قرار است در مازندران ساخته شود سد سجادرود است که پس از انجام مراحل اداری در ماه‌های گذشته اکنون به مرحله اجرا رسیده است.
یخکشی عنوان کرده بود: برای ساخت سد سجادرود یک‌هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده که با توجه به داشتن کد اعتباری امیدواریم بودجه مورد نیاز ساخت آن از محل بودجه‌های سالانه و همچنین سایر منابع اعتباری تأمین شود تا طی چند سال آینده شاهد بهره‌برداری از این سد باشیم همچنین در خبر تاریخ 18 تیر1401 نیز معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای مازندران اعلام کرد: تشریفات قانونی ساخت سد سجادرود بابل پایان یافت برای ساخت سد سجادرود منتظر تأمین اعتبار هستیم .
حیدرداوودیان گفته بود: سد سجادرود بابل به عنوان یکی از طرح های مهم عمرانی استان در حوزه آب در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و در صورت تأمین اعتبار، هیچ مانعی برای آغاز عملیات اجرایی آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: مطالعات سد سجادرود تکمیل شده و حتی با دریافت مجوز کمیسیون ماده ۲۳ قانون الحاق مقررات مالی دولت، اکنون این پروژه دارای کد اعتباری است. پیمانکار و مشاور پروژه هم انتخاب و مجوزهای لازم دریافت شدند، اما به دلیل نداشتن اعتبار، آغاز عملیات اجرایی سد به تاخیر افتاده است.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای مازندران درباره اعتبار مورد نیاز برای آغازعملیات اجرایی فاز نخست این پروژه اظهار کرد: رقم قرارداد برای اجرای بخش نخست کار که شامل ساخت تونل انحرافی و جاده دسترسی میشود ۳۴۰ میلیارد تومان است. برای آغاز عملیات اجرایی دست کم به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به عنوان پیش پرداخت به پیمانکار نیاز داریم و در صورتی که اعتبار مورد نیاز ساخت سد تأمین شود می توان طی چهار سال آن را به بهره برداری رساند.
واما نماینده اسبق بابل نیز در خبری در سال 1400 عنوان کرده بود: از سرگیری دوباره ساخت سد سجادرود بابل در مرحله برگزاری مناقصه است. مهدی سعادتی پیگیری برای موافقت با ماده۲۳ سد سجادرود را که ۱۰ سال گذشته به زمین مانده بود را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: این طرح در مرحله مناقصه و تعیین پیمانکار است.
باتوجه به تمام پیگیری های نمایندگان اسبق ومدیران مربوطه احداث سد سجادرود که آنرا راهکارحل مشکل این روستاها می داننداما احداث سد فوق در حال حاضر بعلت عدم تخصیص اعتبار مسکوت باقی مانده است وبا تزریق اعتبار لاک پشتی ده ها سال برای احداث این سد زمان لازم است. بهترین و به صرفه ترین راهکار بجای هزینه اعتبارات خرد استفاده از تصفیه خانه درونکلاست آب تصفیه خانه درونکلا طی چندین مرحله پمپاژ وباصرف هزینه سنگین برای روستاهای بالادستی که تعداد خانوارهای بهره مند ازآب در حد 20خانوار است انتقال می یابد درحالیکه آب تصفیه خانه بصورت ثقلی براحتی به مجتمع کشتله برای بیش از 12هزار نفر قابل انتقال است.
11روستاهای گتاب در حالی از مجتمع آبرسانی کشتله استفاده می کنند که این مجتمع تنها ظرفیت سه روستا را داشته اما مسئولان از آن برای 11 روستا استفاده کردند این امر سبب خشک شدن آب مجتمع و مشکلات جدی برای اهالی شده است.
مدت مدیدی است که آب این مجتمع به رنگ زرد و قرمز وارد خونه های مردم می شود و نه تنها قابل شرب نیست بلکه مشکلات پوستی برای مردم ایجاد کرده است.
اما پاسخ مسئولان به این مشکل که چرا آب قرمز است با اشاره به اینکه این منطقه دارای آهن بالایی است و خطری برای سلامت شما ندارد از بار مسئولیت شانه خالی کرده اند. در پاسخ به اظهار نظر غیر کارشناسانه مسئولان امر مبنی براینکه آب دارای آهن بالا بار میکروبی نداشته و خطری برای سلامت افراد ندارد باید با استناد به بررسی های بهداشتی عنوان کرد که آهن موجود در آب می‌تواند منجر به مشکلات جدی درسلامتی، مانند اسهال، وبا، عفونت‌های مزمن کولیک و حتی ایمنی ضعیف شود،زردی دندان وآسیب به ریشه دندان ها وآسیب جدی به روده ها از جمله مشکلات استفاده از آب با آهن بالاست.
اینکه مسئولان امر برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت شعار نبود بارمیکروبی برای آب این روستاها را سرمی دهند دلیلی بر صحت گفته آنها نیست آب مجتمع کشتله بعلت داشتن آلودگی کیفی علاوه بر غیرشرب بودن سبب خسارت برتاسیسات منازل ازجمله شیرآلات وآبگرمکن ولوله ها نیز می شود. اهالی این مناطق وقتی دیدند بعد از سالها فریاد صدایشان به جایی نمی رسد به سمت احیاء چاه های قدیمی و حفر چاه های جدید رفتند تا بلکه از خطرات موجود در امان باشند مامورین مرکز بهداشت که مدعی بودند آب چاه های منازل غیربهداشتی و باید مسدود و از آب شرب به اصطاح سالم مجتمع استفاده کنند امروز همچنان با دیدن آب قرمز مجتمع سکوت کرده و به ادعای خود پافشاری می کنند. اهالی منطقه که از خرید آب معدنی به تنگ آمدن بهترین راهکار را احیا چاه های قدیمی می دانند تا بلکه از آسیب مشکلات پوستی در امان باشند.
در این خصوص بارها خبرهایی منعکس و مسئولان امر اظهار نظر کردند اما در کل وعده همگی نبود اعتبار کافی و صبوری بعد از تخصیص اعتبار است اعتباری که سالهاست چشم انتظار رسیدن آن هستند در یک حرکت مسئولانه مقرر شد از آب تصفیه خانه درونکلا برای اهالی این منطقه کشتله و گتاب استفاده شود اما چندسالی است که به این وعده خود نیز عمل نکردند. حفر چاه جدید با مشکلات کاهش سطح آب زیرزمینی نه تنها راهکار مناسبی نیست بلکه امکان پذیر نبوده و جوابگو این تعداد خانوار نیست ضمن اینکه وجود آهن بالا در زمین های منطقه تکرار مشکلات موجود است.