چرا برخی مسئولین از ارز 4200 تومانی حمایت می کنند؟
چرا برخی مسئولین از ارز 4200 تومانی حمایت می کنند؟
سکان نیوز؛ این واقعیت را باید بپذیریم که هر مقامی از ارز 4200 تومانی دفاع میکند یا به لابی مافیای این موضوع وصل است و یا بسیار نا آگاه است.

بهزاد خسروی آدینه وند کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اصلاح ساختاری در لایحه بودجه سال 1400 دیده نمی شود، گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری به مجلس و دولت در سال 97 مبنی بر اصلاح ساختاری بودجه، اما این اصلاح ساختار در لایحه بودجه سال 1400 دیده نمیشود.

وی افزود: چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری بود و کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید داشتند موضوع پایداری منابع مالی درآمدی، کاهش اتکای بودجه به نفت، چابکسازی، شفافیت و موضوع کاهش هزینه‌های دولت بود به خصوص در مورد بودجه شرکت‌ها هم مطالب بسیاری بیان شد که هیچ کدام در این لایحه دیده نمیشود.

خسروی گفت: معتقدم لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 1400 در مقایسه با بودجه سال 99 بسیار شکننده‌تر است.

این کارشناس اقتصادی گفت:دربودجه عمومی افزایش 40 درصدی را شاهد هستیم و به 929 هزار میلیارد تومان رسیده ایم که حدود 84 هزار میلیاردتومان آن مربوط به منابع اختصاصی است.

دربودجه عمومی افزایش 40 درصدی را شاهد هستیم و به 929 هزار میلیارد تومان رسیده ایم که حدود 84 هزار میلیاردتومان آن مربوط به منابع اختصاصی است.

خسروی با غیر قابل قبول دانستن بودجه شرکت‌ها گفت: بودجه شرکت‌ها 1561 میلیارد تومان شده که نسبت به سال 1399 که حدود 1480میلیارد تومان بود افزایش پیدا کرده و این در حالیست که مجموعه شرکت‌های دولتی کمتر از ده هزار میلیارد تومان مالیات می‌پردازند و از طرفی مغایر با چابک سازی و کاهش هزینه‌های سربار برای دولت است و بسیاری از این شرکت‌ها ضرر ده هستند بنابراین باید بودجه شرکت‌ها در کمیسیون‌های مختلف مجلس، بیش از سال‌های گذشته مورد بررسی قرار بگیرد، چون در سال‌های گذشته درباره بودجه شرکت‌ها بحث و بررسی دقیقی صورت نمی‌گرفت.

وی گفت: تعیین نرخ تسعیر دلار 11 هزار و 500 تومان از نکات مثبت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 1400 است که در سال 1399 پنج هزارو 300 تومان تعیین شده بود و امیدوارم مجلس بر این موضوع دقت کند و بر روی تک نرخی شدن ارز هم تدبیری انجام دهد.

تعیین نرخ تسعیر دلار 11 هزار و 500 تومان از نکات مثبت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 1400 است که در سال 1399 پنج هزارو 300 تومان تعیین شده بود

خسروی تاکید کرد: بودجه 1400 با امیدواری به گشایش‌های مالی از طرف دولت جدید آمریکا و بازگشت به برجام و آزادشدن منابع مالی در کشور‌های دیگر بسته شده است، اما به نظر من باید دو سناریو برای بودجه 1400 داشته باشیم، یک بودجه انقباضی بدون رفع تحریم‌ها و یک بودجه انبساطی با رفع تحریم‌ها و بنای کار هم بر مبنای بودجه انقباضی باشد و اگر تحریم‌ها برداشته شد میتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی گفت: تعیین قیمت نفت 40 دلار و میزان فروش نفت 600 تا 700 هزار بشکه در روز، درست است که نسبت به بودجه سال 99 اندکی کاهش داشته، اما بودجه سال 99 هم تا حدودی غیر واقع بینانه بود، چون معلوم بود که تحریم اجازه این کار را نمیدهد، اما دولت در آن زمان خوشبینانه عمل کرد الان هم این کاهش 30 تا 35 درصدی بودجه نفتی را نسبت به سال 99 واقع بینانه نمی‌بینم.

وی افزود: این واقعیت را باید بپذیریم که هر مقامی از ارز 4200 تومانی دفاع میکند یابه لابی مافیای این موضوع وصل است و یا بسیار نا آگاه است.

وی به ارز 4200 تومانی اشاره کرد و آن را بسیار فساد آور دانست و گفت: این ارز 4200 تومانی نفعی برای مردم ندارد، تجربه سال 99 نشان میدهد که به عنوان مثال در نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی اختصاص ارز 4200 تومانی اثری نداشته و دولت هم ثابت کرده که ابزار‌های نظارتی برای کاهش قیمت کالا‌های اساسی متناسب با ارز 4200 تومانی را نداردواز طرفی مردم هیچ کالای اساسی متناسب با آن دریافت نمی‌کنند.

خسروی گفت: مجلس و به خصوص کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون تلفیق با درایت بیشتر و بررسی دقیق و با بهره گیری از کارشناسان اقتصادی، بودجه را به سرانجام برسانند