۷۰ درصد دانشجویان غیرانتفاعی تحت پوشش آموزش‌های مجازی قرار گرفتند
۷۰ درصد دانشجویان غیرانتفاعی تحت پوشش آموزش‌های مجازی قرار گرفتند
سکان نیوز:مدیرکل مراکز آموزشی غیردولتی وزارت علوم با تاکید بر اینکه این مراکز توانستند شرایط خود را با شرایط فعلی شیوع کروناویروس وفق بدهند، گفت: در حال حاضر ۷۵ مرکز غیرانتفاعی در کشور وجود دارد که ۷۰ درصد دانشجویان تحت پوشش آموزش‌های مجازی قرار گرفتند.

به گزارش سکان نیوز/ مدیرکل مراکز آموزشی غیردولتی وزارت علوم،فرزانه شمیرانی ضمن بیان این مطلب به تشریح وضعیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مسیر حرکت این مراکز رو به جلو و رضایت‌بخش است در واقع مجموعه آموزش عالی کشور در نیم سال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ در پی شیوع بیماری کووید -۱۹ با توقف فعالیت‌های حضوری مواجه شد و دانشگاه‌های غیردولتی نیز از این وضعیت مستثنی نبودند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز غیردولتی مشابه دانشگاه‌های دولتی و در تبعیت از سیاست‌ها و تصمیمات نهادهای بالادستی با متوقف کردن آموزش‌های حضوری به سراغ جایگزینی آموزش‌های الکترونیکی رفتند.

شمیرانی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی توان، امکانات، پیشینه و شرایط این دانشگاه‌ها یکسان نیست اما گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که بخش اعظم این مراکز آموزشی توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط تازه وفق دهند و آموزش‌های الکترونیکی را راه‌اندازی کرده و توسعه دهند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه “این موفقیت تا چه حد است و شنیده‌هایی مبنی بر ناتوانی دانشگاه‌های غیرانتفاعی در ارائه آموزش‌های الکترونیکی هم مطرح است؟، گفت: مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر از دانشجویان کشور را پوشش می‌دهند و در سراسر کشور پراکنده هستند که توان و امکانات یکسانی ندارند.

به گفته وی، شاید در نگاه اول بتوان گفت که این مجموعه از دانشگاه‌ها نسبت به دانشگاه‌های دولتی و باسابقه تأخیر بیشتری داشتند یا از شتاب لازم برخوردار نبودند اما به جرأت و با استناد به گزارش‌های دریافتی می‌توان گفت: توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. آنچنان که تا پایان اسفند حدود ۲۰ درصد از این دانشگاه‌ها امکانات و بستر لازم را برای آموزش‌های الکترونیکی فراهم کردند اما در فاصله ای کوتاه تا پایان فروردین ماه این دسته از دانشگاه‌ها با استناد به گزارش‌های دریافت شده از حدود ۷۵ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این مراکز آموزشی تحت پوشش آموزش‌های الکترونیکی قرار گرفته‌اند و این روند افزایشی همچنان با شتاب بیشتری ادامه دارد. ضمن اینکه برخی از موسسات غیرانتفاعی استان تهران سالهاست که در حوزه آموزش‌های الکترونیکی، دارای سابقه فعالیت آموزشی الکترونیکی بوده و حتی در شرایط اخیر نیز برای کمک به دیگر مؤسسات اعلام آمادگی کردند.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم درخصوص آنکه وزارت علوم برای حمایت از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در شرایط کنونی چه اقداماتی به انجام رسانده است، گفت: در کنار همه اقداماتی که پس از توقف آموزش‌های حضوری در سطح دانشگاه‌ها با هدایت وزارت علوم از جمله تغییر در مقررات آموزشی با هدف تسهیل و توسعه آموزش‌های الکترونیکی و نیز مراوده با وزارت ارتباطات برای بهره‌مندی دانشگاه‌ها از ترافیک اینترنتی رایگان رخ داد، برخی اقدامات نیز مختص دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی به انجام رسید.

شمیرانی خاطرنشان کرد: برای نمونه با توجه به آنکه دانشگاه‌های غیردولتی بیش از دانشگاه‌های پرسابقه دولتی از شرایط اخیر و توقف فعالیت‌های حضوری در معرض آسیب هستند و به علت متکی بودن این دسته از دانشگاه‌ها به شهریه‌های دانشجویی و نبود حمایت‌های بودجه‌ای از سوی دولت، کوشش شد تا رایزنی‌های لازم برای بهره‌مندی این مراکز آموزشی از اعتبارات و تسهیلات حمایتی دولت به انجام رسد که با موافقت وزیر محترم علوم در حال پیگیری است.

  • نویسنده : نجفی