یتیم نوازی در سایه یک قلب بزرگ
یتیم نوازی در سایه یک قلب بزرگ

مجید عرب فیروزجایی یتیم‌نوازی، کار خیر و اقدامات نوع‌دوستانه در فرهنگ کهن ایرانی ما و همچنین در دستورات قرآن و سیره معصومان(ع) سابقه‌ای طولانی دارد و مردم مازندران نیز از دیرباز به اقدامات خیرخواهانه و دستگیری از نیازمندان مشهور بودند و مهمان‌نوازی آنان نیز که در کشور و حتی جهان، شهره است، ریشه در روحیه […]

مجید عرب فیروزجایی

یتیم‌نوازی، کار خیر و اقدامات نوع‌دوستانه در فرهنگ کهن ایرانی ما و همچنین در دستورات قرآن و سیره معصومان(ع) سابقه‌ای طولانی دارد و مردم مازندران نیز از دیرباز به اقدامات خیرخواهانه و دستگیری از نیازمندان مشهور بودند و مهمان‌نوازی آنان نیز که در کشور و حتی جهان، شهره است، ریشه در روحیه نوعدوستی و خیرخواهی مردم این سرزمین دارد.
در استان مازندران هیچ کس فرصت کار خیر را از دست نمی‎دهد اما تعداد افرادی که زندگی خود را در طَبَق اخلاص بگیرند و به صورت بدون مرز، کار خیر انجام دهند و نام‌شان در آسمان کشور، مانند خورشید تابان به نمایش درآید زیاد نیستند.

«مرحوم سید حسین فلاح نوشیروانی» در استان مازندران یکی از این خیّرین بود که با وجود اینکه سال‌ها از پایان زندگی‌اش گذشته اما هر روز و هر لحظه نامش شنیده می‌شود گویا که چند کوچه و خیابان آن‌سوتر روی صندلی کنار حجره‌اش نشسته و به کار خیر دیگری فکر می‌کند.

پس از درگذشت مرحوم نوشیروانی بزرگ، خیرین زیادی در بابل ظهور کردند و وارد امور عام المنفعه شدند که یکی از طلایه داران این حوزه دکتر سید صادق موسوی بود که در همین شهر در کار خیر گام گذاشت و راه او را ادامه داد و امروز در سایه دعای خیر دل‌شکستگانی که دست‌شان را گرفت، فرصت‌های بی‌شماری در کار خیر نصیب وی شد.

دکتر سید صادق موسوی خیّری است که در حوزه‌های مختلف کار خیر ورود کرد اما ترجیع‌بند کارهای وی «یتیم‌نوازی» است که برابر سخنان خودش از مادرش الگو گرفت.

دکتر سید صادق موسوی بیش از دو دهه است که عزم خود را بر کار خیر بسته و در حوزه‌های مختلف حضور دارد و نه بابل و مازندران که همه کشور از نیت خیر وی آگاهند اما گام نخست کارهای خیر وی در سال 84 و پس از درگذشت مادرش آغاز کرد و آن قبول سرپرستی 14 یتیم بود.

وی برای نخسین بار 14 یتیم را تحت تکفل خود قرار داد اما امروز این عدد به 250 نفر رسید و امروز تأمین مالی و عاطفی افراد تحت سرپرستی خود را نیز انجام می‌دهد و با همه این جوانان و نوجوانان رابطه صمیمی و نزدیک دارد.

انجام کارِ خیر و دستگیری از یتیمان، نیاز به پول و سرمایه کلانی ندارد، نیاز به یک قلب بزرگ دارد که افرادی چون سید صادق موسوی ثابت کردند در این زمانه که همه در اندیشه حل مشکلات خود هستند، افرادی هستند که در یک گستره وسیع، به کار خیر مشغولند بدون‌آن‌که توقعی از کسی داشته باشند.

این مرد خیرخواه بابلی همچنین در بسیاری از کارهای خیر در کنار دستگاه های دولتی و نهادهای انقلابی میداندار و جلودار اقدامات حمایتی بوده است.