کشور به مدیرانی نیاز دارد که بتوانند تصمیمات بزرگ و شجاعانه بگیرند
کشور به مدیرانی نیاز دارد که بتوانند تصمیمات بزرگ و شجاعانه بگیرند
سکان نیوز؛ رامین مهمانپرست گفت‌؛ کشور به مدیرانی نیاز دارد که بتوانند تصمیمات بزرگ و شجاعانه بگیرند و مسیر را به ریل درستش برگردانند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت و گویی اختصاصی با سکان نیوز با اشاره به اینکه خوش بینی بیش از حد در تغییر رفتار دولت جدید آمریکا نسبت به ایران را باید کنار بگذاریم، گفت: نباید فراموش کنیم که بعد از انقلاب بیشترین تحریم ها از سوی آمریکا علیه نظام ایران در دوره دموکرات ها صورت گرفته است و اوج تحریم ها بر علیه ایران در دوره اوباما اعمال شد.

رامین مهمانپرست افزود: در داخل کشور یک جریانی معتقد است، آمدن بایدن و بازگشت آمریکا به برجام مشکلات ما را حل می کند اما در مقابل جریان دیگری معتقد است اتفاق خاصی روی نمی دهد چرا که دموکرات ها و جمهوری خواهان نسبت به سیاست های راهبردی شان در مورد کشور ما کاملا هم نظر و هم فکر هستند و تنها روش ها و تاکتیک هایشان متفاوت است.

وی اظهار داشت: جمهوری خواه ها معمولا بدون آداب دیپلماتیک رفتار می کنند و دموکرات ها حساب شده تر و بیشتر از مسیر اقتصادی عمل می کنند ولی جدای از این امر باید منتظر بمانیم؛ نظر بایدن و تیم همراه ایشان از جمله وزیر امور خارجه اش که قراراست دولت بعدی را اداره کنند، راجع به برجام چیست.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، خاطرنشان کرد: بایدن می گوید ما به برجام بر می گردیم و شروط ترامپ را قبول نداریم و می خواهیم مذاکره کنیم. ولی این نقطه شروع است و بحث بعدی مانند بحث موشکی و حضور ایران در منطقه باید مورد مذاکره قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اینکه ما فکر کنیم همچنان به تعهدات مان ادامه بدهیم تا یک عضو محترم جامعه بین المللی باشیم. و نظام بین الملل به شکلی است که می گویند بهبه؛ این نظام جمهوری اسلامی ایران چقدر محترم است و حقوقش را به او بدهیم، اشتباه کردیم.

مهمانپرست اضافه کرد: در نظام بین الملل موجود اگر قدرت داشته باشید، می توانید حق تان را بگیرید اما اگر از موضع ضعف وارد شوید، مطمئنا کسی حق شما را نمی دهد. پس مذاکره با آمریکا یکی از آن چالش هایی بوده که همیشه بین جریانات سیاسی در مورد آن اختلاف نظر بوده و شخصا فکر می کنم مذاکره به خودی خود هیچ اشکالی ندارد. در واقع کسی با مذاکره بد نیست، مهم اینست که شرایط و محتوای مذاکره چه چیزی باشد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: شما یک موقعی از موضع قدرت وارد مذاکره می شوید. شرایط کشور به یک شکلی است که پشتوانه و رضایت مردم را دارید، پیشرفت های داخلی دارید و وقتی پشت میز مذاکره می نشینید محکم حرف می زنید و از حق کشورتان دفاع می کنید و یک موقعی است که شما شرایط اقتصادی سختی دارید، مردم ناراضی هستند و ممکن است از شما حمایت نکنند و طرف مقابلی که می خواهد با شما صحبت کند چون متوجه این موضوع است، ممکن است فشار بیاورد و شما را به نقطه ی ضعیفی برساند و بداند چون فشارها تاثیر داشته است دیگر دلیلی ندارد که دست از فشارها بردارد.

وی با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا در برنامه های سیاست های کلانش در منطقه خاور میانه و خلیج فارس، برای حمایت از رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران را یک مانع می داند، افزود: اگر جمهوری اسلامی یک کشور قدرتمند و تاثیر گذار در معادلات منطقه باشد، آمریکا سعی می کند با آن به یک تفاهم برسد. اما در مقابل اگر ایران را یک کشور ضعیف ببیند و بداند که فشارهایش این کشور را ضعیف تر کرده است، مسلما این فشارها را ادامه می دهد.
مهمانپرست ادامه داد: به اعتقاد من؛ بیشتر از اینکه ما بخواهیم امید به موضع طرف خارجی داشته باشیم باید مشکلات داخلی را سریع تر سروسامان دهیم.

وی گفت: کشور ما دارای ظرفیت های خیلی بزرگی است. ما یک موقعیت جغرافیایی بی نظیر داریم. با 15 کشور همسایگی و مرز آبی و خاکی داریم و در دنیا تنها دو یا سه کشور چنین شرایطی را دارند. و کشوری که یک جامعه 500 میلیونی در اطرافش دارد، اصلا قابل تحریم نیست.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به ظرفیت های غنی ایران، گفت: کشوری که چهار فصل آب و هوایی دارد. از نظر جغرافیایی شرایط بسیار خوبی دارد. از نظر معدن تقریبا تمامی عناصر جدول مندلیف را دارد. به لحاظ منابع انرژی فسیلی در مجموع نفت و گاز بزرگترین ذخایر دنیا را دارد، نباید به این نقطه برسد که فکر کند اقتصاد ش باید وابسته به نفت باشد و اگر نفتش تحریم شود، زمین گیر می شود و آرزویش مذاکره باشد تا خارجی ها اجازه فروش نفت را به او بدهند.

وی افزود: مگر کره و ژاپن و خیلی از کشورهای اروپایی نفت دارند که این گونه رشد کردند. وضعیت کنونی ما مبین این است که ساختار اداری ما غلط است و باید آن را درست کنیم.

مهمانپرست گفت: باید یک همت بزرگ برای تغییرات بزرگ در کشور به وجود بیاید، همانگونه که مقام معظم رهبری به ایجاد یک تحول بزرگ در ساختارها اشاره کردند و گفتند این تصمیم به یک شجاعت نیاز دارد ؛ مدیرانی نیاز داریم که بتوانند تصمیمات بزرگ و شجاعانه بگیرند و مسیر را به ریل درستش برگردانند، ساختارها را اصلاح کنند و طرح و برنامه ی جامعی برای مشکلات اقتصادی، مسئله اشتغال و مسایل فرهنگی که مرتبط با مسائل جامعه است را در دستور کار قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: بزرگترین حامی اقتدار یک کشور مردم شان هستند. پس وضعیت اقتصادی کشور باید بهبود پیدا کند و مردم در شرایط بهتری قرارگیرند، اگر ما بتوانیم در بحث اقتصادی مثل بحث های دفاعی به نقطه قابل قبولی برسیم، آن وقت می توانیم با هر کشوری که بخواهیم با موضع محکم وارد مذاکره بشویم.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، افزود: الان برجام به نقطه ای رسیده است که مجلس یک چنین مصوبه ای را تصویب کرد. ترامپ در این فاصله دو ماه اش در کاخ سفید، نهایت شرارت را به خرج می دهد و سعی می کند کلا قواعد بازی را عوض کند و شرایط منطقه را به هم بریزد و به همین دلیل شاهد ترور شهید فخری زاده هستیم تا شاید ما را به یک عکس العمل تندی برساند و معادلات را بهم بزند. پس از ترامپ انتظاری جز اینکه بخواهد بیشتر به ما ضربه بزند، نداریم. از طرفی آقای بایدن دارد سیگنال های می دهد و شرط و شروط های جدید را مطرح می کند. و اگر ما بخواهیم به امید برگشت بایدن به برجام بنشینیم و بار دیگر صبر بکنیم و بعد همان حرف های قبلی را تکرار کنند و باز به نتیجه نرسیم، در حقیقت داریم فرصت ها را از دست می دهیم.

وی گفت: من نمی گویم که الان دولت حرفش درست است که مثلا می گوید ما این مصوبه را قبول نداریم یا مجلس حرفش درست است که این مصوبه را ابلاغ کرد. بلکه می گویم اگر این ضعف ها ادامه یابد آمریکا دلیلی برای کاهش فشارها نمی بیند.

مهمانپرست اظهار داشت: در حال حاضر بودن یا نبودن برجام برای ما فرقی ندارد. چون ما هیچ دستاوردی از برجام نداشتیم. همه نوع تحریم بر کشور حاکم است. حتی در بخشی از مواد غذایی و دارویی هم که شامل تحریم نبود، اکنون به عینه آمریکایی ها مزاحمت ایجاد می کنند و حتی در بحث واکسن کرونا هم سعی می کنند که این کار انجام نگیرد. پس اگر قرار است برجام یک پوسته باشد و عملا هیچ خاصیتی نداشته باشد پس نگران چه چیزی هستیم. یک موقعی تصمیم می گیرند که اگر آنها نخواهند به نقطه اول برگردند، ما قید همه چیز را می زنیم. آن موقع شاید می توان به این نتیجه رسید که واقعا بودن برجام بهتر از نبودنش است.

وی در خصوص انعطاف دو طرفه در برجام، افزود: اگر آنها بخواهند انعطافی به خرج دهند و انتظار دارند ما هم انعطاف نشان دهیم و در این شرایط اگر یک دست برتری داشته باشیم شاید به نقطه اول برسیم ولی اگر دست برتر نداشته باشیم چه انعطافی می توانیم نشان دهیم.

مهمانپرست عنوان کرد: شرایطی که در عرصه بین المللی وجود دارد، شرایط خیلی سخت و پیچیده ای است. پس نه مصوبه مجلس تضمین است برای اینکه شرایط بهتر بشود و نه سیاست دولت در اینکه ما هیچ کاری نکنیم طرف آمریکایی رفتار بهتری از خود نشان می دهد. بنابراین باید خیلی حساب شده مراحل را پشت سر بگذاریم و هر چقدر نزدیکی و انسجام بین مجلس و دولت و همه ی گروه ها سیاسی داخل کشور بیشتر باشد به نفع منافع ملی خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به منافع ملی باید با همدیگر همگام شویم، افزود: یک موقعی اختلافات سیاسی داخلی در کشور با یک بلوغ سیاسی همراه است و این بلوغ سیاسی باعث می شود تا اختلاف نظرها برای رسیدن به منافع مشترک کمک کننده باشد و یک زمانی است که ما از بلوغ سیاسی کامل برخوردار نیستیم و با یک اختلاف همدیگر را نابود می کنیم و اگر تو این خط بیفتیم قطعا منافع ملی از بین می رود. پس عقل حکم می کند ما با درک شرایط پیچیده و حساسی که در عرصه بین المللی وجود دارد و وضعیت معیشتی و شرایط موجود داخل کشور از یک نوع وحدت نظر، انسجام و هماهنکی استفاده کنیم و این هیچ وقت مانع نمی شود مجلس اختیاراتش کم و یا دولت محدود می شود بلکه نشان دهنده این است که ما باید از نوع روابط پیچیده سیاسی بتوانیم بهترین بهره را به نفع مردم ببریم.