کرونا چند نفر را در بخش خدمات بیکار کرد؟
کرونا چند نفر را در بخش خدمات بیکار کرد؟
سکان نیوز؛ بررسی آمارها حاکی از این است که در زمستان سال گذشته ۶۸۱ هزار و ۳۳۸ نفر از شاغلان بخش خدمات بیکار شدند که در مقایسه با زمستان ۹۸ این ریزش نیروی کار، ۲.۳ درصد رشد داشته است.

بیش از یک سال از همه‌گیری بیماری کرونا می‌گذرد. در این مدت بسیاری از کسب و کارها آسیب دیده و فعالیت آنها متوقف شد. بیشتر مغازه‌ها، پاساژها، هتل‌ها، آرایشگاه‌ها، مراکز گردشگری و حمل و نقل که در حوزه خدمات فعال بودند تعطیل یا با رکود مواجه شدند.

به دلیل محدودیت‌های ترددی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام بسیاری از امور همچون مسافرت، گردشگری، خرید کالا، استفاده از خدمات رستوران‌ها، فست فودها، باشگاه‌ها و مراکز تفریحی کاهش یافت و به این ترتیب بخش خدمات از کرونا آسیب جدی دید.

برابر آخرین داده‌های مرکز آمار از وضعیت اشتغال در زمستان سال گذشته، ۵۰.۴ درصد اشتغال کشور مربوط به این بخش بود و در مجموع ۱۱ میلیون و ۶۶۶ هزار نفر در این بخش فعالیت می‌کردند.

بررسی‌ها گویای این مطلب است که مشاغل بخش خدمات همواره از ثبات و پایداری لازم برخوردار نیست و در بحران‌هایی همچون شیوع بیماری کرونا بسیاری از ظرفیت‌های اشتغال در این حوزه دستخوش تغییر خواهد بود. طبق آخرین داده‌های آماری اشتغال در بخش خدمات در زمستان سال گذشته ۲.۳ درصد نسبت به زمستان ۹۸ با کاهش همراه بوده است و در بازه‌ زمانی مذکور ۶۸۱ هزار و ۳۳۸ نفر در این بخش بیکار شدند.

اگرچه صاحبنظران بازار کار بر بی‌ثباتی مشاغل خدماتی تاکید دارند، اما همواره بسیاری از جوانان و زنان به مشاغل خدماتی گرایش دارند و مهمترین دلیل آن این است که این حوزه گنجایش بیشتری برای جذب جوانان و زنان در مقایسه با بخش‌های دیگر اقتصادی دارد و بستری برای حضور بیشتر این افراد در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی است.

براساس این گزارش میزان اشتغال در زمستان سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن در شرایطی که کشور با بحران شیوع بیماری کرونا، در بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب ۲.۱ و ۰.۲ درصد رشد داشت.