چرا بانک ها به مصوبه بانک مرکزی تمکین نمی‌کنند؟
چرا بانک ها به مصوبه بانک مرکزی تمکین نمی‌کنند؟
سکان نیوز؛ علی‌رغم دستور و ابلاغ چندین‌باره بانک مرکزی مبنی‌بر تعویق دریافت اقساط وام‌های قرض الحسنه، بانک‌ها اقدام به کسر اقساط و دریافت دیرکرد از مشتریان خود می‌کنند.

به گزارش سکان، تعویق پرداخت اقساط دارندگان تسهیلات قرض الحسنه یکی از اقداماتی بود که بانک مرکزی آن را اجرایی کرد تا بتواند با استفاده از آن به خانواده‌ها و اقشار کم درآمد کمک بیشتری کند. همچنین این مصوبه که از مصوبات ستاد مبارزه با کرونا نیز محسوب می‌شد با عدم تمکین بانک‌ها مواجه شد به‌نحوی‌که تا اواسط اسفند ماه بسیاری از بانک‌ها اقدام به دریافت اقساط این تسهیلات می‌کردند. این موضوع موجب شد تا همتی رئیس کل بانک مرکزی در چند بخشنامه مجدد دستور عدم دریافت تسهیلات قرض الحسنه را به بانک‌ها ابلاغ کند و همچنین بانک‌ها را ملزم کرد تا اقساط کسر شده از حساب مشتریان را به حساب آن‌ها بازگرداند.

با این حال پس از گذشت دو ماه از ابلاغ این مصوبات اما برخی گزارشات مردمی از بانک‌ها نشان می‌دهد که تعدادی از بانک‌ها هنوز هم اقساط تسهیلات را از مشتریان خود دریافت می‌کنند و همچنین برخی بانک‌ها نسبت به بازگشت اقساط کسر شده تمایلی ندارند و با گذاشتن راهکارهای دشوار، مشتریان را منصرف می‌کنند.
علاوه‌بر این برخی از مشتریان که با توجه به مصوبه بانک مرکزی پرداخت اقساط خود را به تعویق انداخته‌اند اما همچنان برای آن‌ها جریمه دیرکرد لحاظ می‌شود و بانک در پیام‌های خود این موضوع را برای مشتریان لحاظ کرده است.
با وجود راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت شکایات مردمی از بانک‌ها اما عدم تمکین بانک‌ها از مصوبه بانک مرکزی امری مسبوق به سابقه‌ است که در پرداخت سود سپرده‌ها نیز مکرر مشاهده شده است. ضعف نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی و دولتی همیشه یکی از چالش‌های بانک مرکزی بوده که باید برای آن راهکاری مناسب اتخاذ کرد.