پیگیری جدی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو برای تامين مالی سامانه فاضلاب
پیگیری جدی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو برای تامين مالی سامانه فاضلاب
سکان نیوز:مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در نامه ای به مدیران عامل بانک های ملی و صادرات خواستار تخصیص تسهیلات ۱۳۰ میلیارد تومانی برای اتمام سامانه فاضلاب شهر ماکو شد.

به گزارش سکان نیوز/در نامه محمدرضا عبدالرحیمی آمده است: شهرستان ماکو با جمعیت قریب یکصد هزار نفری واقع در مرکزیت این منطقه آزاد ماکو، بعد از دهه ها فاقد تصفیه خانه فاضلاب شهری بوده با اطاله فراوان در تکمیل پروژه مربوط، همه روزه شهروندان و محیط زیست در معرض آلودگی و بیماری های گوناگون قرار دارند.

وی اشاره کرده است که به دلیل بستر سنگی شهر امکان احداث چاه جذبی برای فاضلاب اماکن مسکونی و … بسیار سخت و غیرممکن بوده و این شرایط سبب هدایت بخشی از فاضلاب ساختمانها به رودخانه تاریخی عبوری از داخل شهر- رودخانه زنگمار- که در نوع خود از جاذبه های بی نظیر طبیعی گردشگری منطقه به شمار می آید، شده و از این طریق منجر به آلودگی¬های زیست محیطی مخرب و مخاطرات سلامت و بهداشت شهروندان گردیده است.

عبدالرحیمی در این نامه افزوده است: ضمن آنکه در ادامه مسیر رودخانه به دلیل استفاده مجموعه کشاورزان شهرستان های شوط و پلدشت از آب رودخانه مذکور به عنوان آب کشاورزی و دام، این بخش ها نیز در معرض آسیب جدی قرار دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه متاسفانه پروژه بسیارحیاتی سامانه فاضلاب شهر ماکو شامل ۱۱۰ کیلومتر شبکه فرعی و اصلی و ۵/۸ کیلومتر خط انتقال و یک باب تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۶۸۸۵ مترمکعب در شبانه روز، علیرغم شروع احداث پس از ۹ سال و تحویل زمین موردنیاز توسط سازمان منطقه آزاد ماکو به شرکت آب و فاضلاب، با پیشرفت ۳۰ درصدی به صورت تقریبا نیمه تعطیل درآمده است ادامه داده است: مطابق با آخرین گزارش شرکت آب و فاضلاب تاکنون ۱۶۶ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده و برای تکمیل آن ۱۳۳۰ میلیارد ریال مورد نیاز می باشد.

وی خاطر نشان ساخته که طرح مذکور در پیوست شماره یک قانون بودجه به شماره ۱۵۰۳۰۰۲۰۱۵ دارای ردیف اعتباری است.

در ادامه نامه محمدرضا عبدالرحیمی آمده است: براین اساس با عنایت به اهمیت و ضرورت تکمیل و بهره برداری از طرح مذکور و جلوگیری از در معرض خطر قرارگرفتن بیشتر سلامت مردم منطقه، خواهشمند است دستور فرمائید در خصوص تامین تسهیلات مورد نیاز به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان در قالب “ماده ۵۶ قانون اصلاح قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت” اقدام لازم معمول گردد. پیشاپیش از دستور مساعدی که صادر خواهند فرمود قدردانی می نمایم.