پورابراهیمی؛ نقاط ضعف مناطق آزاد باید بررسی شود
پورابراهیمی؛ نقاط ضعف مناطق آزاد باید بررسی شود
سکان نیوز؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت؛ نقاط ضعف مناطق آزاد را هم باید بررسی کنیم که البته شاید برخی از این ضعف‌ها به مدیران آن مناطق باز نگردد و به سیاست‌های کلان کشور مربوط باشد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همایش ملی آسیب‌شناسی عملکرد مناطق آزاد در کشور با تأکید بر اصلاح قانون در راستای بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: ظرفیت‌های مهمی در مناطق آزاد داریم و از مجموعه این ظرفیت‌های موجود انتظار کارهای خوب می‌رود که البته در برخی از این مناطق محقق شده است.

وی افزود: نیازمند تحلیل‌های اطلاعاتی نسبت به مناطق آزاد هستیم، این در حالی است که تراز تجاری مناطق آزاد و واردات رسمی و صادرات رسمی در آنجا از سال 92 تا 98 بررسی شده است اما متأسفانه این تراز تجاری سالی یک میلیارد دلار منفی است و به طور متوسط اگر 2 میلیارد دلار واردات صورت گرفته فقط توانسته‌ایم یک میلیارد دلار صادرات کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: 50 درصد ارزش واردات ما میزان صادرات مناطق آزاد را تشکیل می‌دهد ضمن اینکه میزان واردات غیررسمی هم بسیار زیاد است.

پورابراهیمی گفت: میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد 10 درصد است و سهم آنها به نسبت سرزمین اصلی خیلی کمتر است.

وی گفت: ‌سهم تجارت در مناطق آزاد نسبت به تجارت کل کشور فقط 2 درصد است که این اطلاعات بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است.

وی گفت: نقاط ضعف مناطق آزاد را هم باید بررسی کنیم که البته شاید برخی از این ضعف‌ها به مدیران آن مناطق باز نگردد و به سیاست‌های کلان کشور مربوط باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تحریم‌ها موضوع اثرگذار بر مناطق آزاد است و انتظار از مناطق آزاد آن بود که بتوانند منافذ کشور در شرایط تحریمی باشند.

پورابراهیمی افزود: فقدان سند راهبردی در رابطه با توسعه اقتصادی کشور خارج از اراده مدیران مناطق آزاد است.

وی با اشاره به طرح اصلاح مناطق آزاد گفت: این طرح از سوی نمایندگان به صحن علنی ارائه شده و کلیات آن در کمیسیون اقتصادی تصویب شده است؛ هم اکنون در حال بررسی جزئیات آن هستیم و کارگروه تخصصی در این زمینه به ایفای وظایفش می‌پردازد؛ در حال حاضر متن اولیه این طرح به مرکز پژوهش‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی داده شده تا آنها نظر خود را در این باره ارائه دهند.