پایش ویروسح کووید ۱۹ در فاضلاب و پساب استان تهران
پایش ویروسح کووید ۱۹ در فاضلاب و پساب استان تهران
سکان نیوز/معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفا، از پایش ویروس کووید ۱۹ در فاضلاب و پساب استان تهران خبر داد.

به گزارش سکات نیوز به نقل از وزارت نیرو، محمدرضا کرمی‌نژاد، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: پایش ویروس کووید ۱۹ در محیط‌های آبی مانند آب خام و تصفیه‌شده، فاضلاب خام شهری و پساب توسط آزمایشگاه مرجع آب و فاضلاب استان تهران در حال انجام است. هم‌اکنون مطابق یک برنامه منظم، همه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری (فاضلاب خام ورودی و پساب) پایش می‌شوند.

وی افزود: از همان ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ به منظور اطمینان از سلامت آب آشامیدنی نیز آب خام ورودی به تصفیه‌خانه‌های آب، آب تصفیه‌شده خروجی از تصفیه‌خانه‌های آب و آب آشامیدنی شبکه توزیع به طور مستمر پایش می‌شود. وجود ویروس کرونا در فاضلاب مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها و مجتمع‌های پرجمعیت نشان می‌دهد افراد مبتلا به این بیماری در آن محدوده حضور دارند.

به گفته این مقام مسئول، با پایش و شناسایی بقایای ویروس کووید ۱۹ در فاضلاب شهری بر گردش این ویروس در جامعه نظارت می‌شود و می‌تواند برای برنامه‌ریزان حوزه بهداشت و سلامت به عنوان نخستین مرحله برای مقابله با ویروس به کار رود.

کرمی‌نژاد اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حال حاضر طبق آخرین استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در خصوص رهنمودهای شناسایی ویروس کووید ۱۹ در آب، فاضلاب خام و پساب روش شناسایی ویروس کووید ۱۹در آزمایشگاه‌های مرجع آبفای استان تهران توسط متخصصان پیاده‌سازی و معتبرسازی شده است و انجام «آزمون مقایسه‌های بین‌آزمایشگاهی» برای پایش ویروس کووید ۱۹ نیز با آبفای استان البرز در حال انجام است.

وی گفت: مقایسه‌های بین‌آزمایشگاهی، آزمون‌های انجام‌شده روی نمونه آزمون‌های یکسان یا مشابه، توسط دو یا چند آزمایشگاه است و این شانس را در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار می‌دهد تا علاوه بر اعتبار بخشی به نتایج آزمایشگاهی، سیستم آزمایشگاهی خود را پایش و خطاهای نظامند (سیستماتیک) را شناسایی و رفع کند.