پاسخ دانشگاه آزاد به ۱۵ سوال آموزشی دانشجویان
پاسخ دانشگاه آزاد به ۱۵ سوال آموزشی دانشجویان
سکان نیوز/مدیر کل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد درباره مشکل ورود دانشجویان به سامانه آموزشیار،ثبت نمرات، پرداخت شهریه،تقسیط شهریه،طرح ترمیم معدل و مشکلات فارغ التحصیلان در سامانه جدید توضیح داد.

به گزارش سکان نیوز ایمان عطارزاده در لایو اینستاگرامی درباره انتخاب واحد دانشجویان در سامانه جدید آموزشی گفت: مدل انتخاب‌ واحد به صورت متمرکز انجام می شود؛ یعنی بازه انتخاب ‌واحد به تفکیک استان‌های مختلف مشخص است و کاملا تعیین شده که کدام استان‌ها و حتی چه ورودی‌هایی قرار است در روز تعیین شده در انتخاب ‌واحد شرکت کنند. صرفا ورود دانشجو براساس جدول استانی خواهد بود و اگر دانشجو در ساعات دیگری برای انتخاب ورود وارد سامانه شود، قطعا امکان انتخاب به او داده نمی‌شود و دلیلش هم بحث ترافیک اینترنتی است و صرفا دانشجویانی که در بازه زمانی تعیین شده برای آن استان باشند، حق ورود به سیستم و انتخاب‌ واحد را خواهند داشت.

سامانه آموزشیار برای همه باز می شود

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکل ورود دانشجویان به سامانه آموزشیار توضیح داد و گفت: توصیه ما به دانشجویان این است که حتما الگوریتم ورود به سامانه را رعایت کنند. سامانه آموزشیار برای همه باز می شود و در برخی موارد ممکن است دانشجو با مشکل رو به رو شود؛ به طور مثال ممکن است دانشجو در ترم بهمن از واحد مبدا به واحد دیگری رفته باشد و ۲ شماره دانشجویی داشته باشد.

وی افزود: در این شرایط ممکن است سامانه شماره دانشجویی مقصد را نپذیرد دانشجویان می تواند با بخش پشتیبانی سامانه به شماره تلفن ۴۷۹۱۹۱۰۰ تماس بگیرند و مشکل خود را توضیح دهند و همکاران ما دلیل خطا را به دانشجو می گویند.

فرایند پرداخت شهریه دانشجویان

مدیر کل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه دانشجویان برای پرداخت بدهی خود مشکل دارند، گفت: درباره شهریه ما با دو حالت مواجه هستیم. برخی از دانشجویان بدهی‌ای از قبل داشتند که سایت برای آنها باز است و دانشجو می‌تواند به درگاه پرداخت اینترنتی متصل شود و برخی دیگر اصلا بدهی ندارند؛ تا زمانی که فرایند انتخاب واحد آغاز نشود بدهی در سامانه قابل مشاهده نیست.

زمان پرداخت شهریه در سامانه آموزشیار

عطارزاده درباره زمان پرداخت شهریه در سامانه آموزشیار نیز گفت: هر زمان که فرایند انتخاب واحد در سامانه آغاز شود، امکان پرداخت شهریه ثابت نیز وجود دارد و به دانشجویان توصیه می کنیم انتخاب واحد را طبق جدولی که اعلام شده، انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سقف انتخاب واحد ۲۰ واحد است و تکلیف دانشجویان ممتاز برای انتخاب واحدهای بیشتر چیست؟ خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه آموزشی یک دانشجو در شرایط عادی، می تواند تا سقف ۲۰ واحد انتخاب کند و اگر دانشجویی ممتاز یا الف باشد تا ۲۴ واحد امکان انتخاب واحد وجود دارد اما چون در حال حاضر نمرات به طور کامل در سامانه ثبت نشده است، کارشناسان آموزشی نمی توانند شرایط دانشجویان ممتاز و یا الف را بررسی کنند. تشخیص اینکه یک دانشجویی ممتاز است یا خیر، برعهده کارشناسان آموزشی واحد است.

اجرای ترمیم معدل در ترم جدید

وی درباره طرح ترمیم معدل دانشجویان دانشگاه آزاد نیز توضیح داد و گفت: براساس این طرح، دانشجویانی که ترم گذشته در کلاس‌های مجازی شرکت کردند، چنانچه در مقطع کارشناسی نمره کمتر از ۱۲ و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نمره زیر ۱۴ کسب کرده باشند، در این ترم می توانند مازاد بر واحدهای انتخابی حداکثر تا ۳ درس و سقف ۶ واحد را مجددا و بدون پرداخت شهریه انتخاب و نمره خود را ارتقا دهند.

مدیر کل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد درباره اینکه دانشجو باید چه میزان شهریه را بپردازد تا سایت باز شود، بیان کرد: دانشجو باید شهریه ثابت را ابتدا پرداخت کند تا سایت برای او باز شود.

عطارزاده در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا سامانه قبلی (سامانه سیدا) را ادامه ندادید تا سامانه جدید به طور کامل آماده شود، افزود: برای اینکه داده ها را از سیستم قبلی به سیستم جدید منتقل کنیم به هر حال باید یک زمانی سامانه قبلی را متوقف می کردیم.

توضیح درباره اطلاعات غلط دانشجویان در سامانه جدید

وی درباره اینکه برخی اطلاعات دانشجویان مانند مشخصات، تعداد واحد پاس شده و اطلاعات مالی به اشتباه در سامانه آموزشیار ثبت شده است، عنوان کرد: با اطمینان به دانشجویان می گوییم که ما تا آخرین لحظه موظف هستیم نسبت به اصلاح اطلاعات دانشجویان اقدام کنیم. در حال حاضر سیستم سیدا در واحدهای دانشگاهی فعال است ولی صرفا برای تطبیق و مغایرت در اختیار پرسنل دانشگاه قرار دارد. دانشجویان می توانند با مراجعه به کارشناسان آموزش در واحدهای خود، اطلاعات خود را در سامانه آموزشیار تصحیح کنند.

امکان تقسیط شهریه در سامانه جدید

مدیر کل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که چرا ماژول صندوق رفاه دانشجویی در آموزشیار وجود ندارد؟ گفت: در فاز اول تمرکز ما بر سیستم آموزشی بود و در فاز دوم در حال تجمیع داده های صندوق رفاه هستیم. البته برای اینکه دانشجویان در این مدت نگرانی نداشته باشند، ماژول صندوق رفاه در سیدا همچنان فعال است و دانشجویان می توانند یا با مراجعه به کارشناسان آموزشی واحد و یا ارتباط تلفنی وضعیت خود را جویا شوند.

عطارزاده اضافه کرد: با این حال امکان تقسیط شهریه در سامانه آموزشیار وجود دارد و دانشجویان می توانند درخواست خود را مبنی بر تقسیط شهریه به صورت الکترونیکی ثبت کنند، پس از آن درخواست برای کارشناس آموزش ارسال می شود و امور مالی واحد درخواست را بررسی خواهد کرد. البته ارائه وام‌های بیرونی دانشگاه همچنان پابرجاست و از طریق سامانه ساجد انجام می شود.

وی در پاسخ به اینکه دانشجویان می گویند هنوز نمره هایشان در سامانه ثبت نشده پس چطور می توانند انتخاب واحد کنند، گفت: دانشجویان نگران نباشند و تا آخرین روز سایت برای انتخاب واحد باز خواهد ماند.

مدیر کل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد درباره اینکه برخی دانشجویان شماره دانشجویی خود را تغییر داده اند و دیگر امکان ورود به سامانه آموزشیار را ندارند نیز توضیح داد و افزود: مدیر فناوری هر واحد دانشگاهی دسترسی ریست پسورد دارد و می تواند در صورت فراموشی شماره دانشجویی و یا کد ورود اساتید و پرسنل ریست پسرود انجام دهد.

پاسخ به سوالات فارغ التحصیلان/بارگذاری نمرات در سایت مشکلی ندارد

عطارزاده همچنین درباره مشکل فارغ التحصیلی دانشجویان و اینکه هنوز نمرات آن ها در سامانه ثبت نشده است؟ گفت: بارگذاری نمرات در سایت هیچ مشکلی ندارد. در سامانه آموزشیار سیستم جدید فرایند فارغ التحصیلی وجود دارد اما اینکه هنوز نمراتشان ثبت نشده به این دلیل است که یا استاد نمره را ثبت نکرده و یا دانشجو واحد باقی مانده دارد و باید یک یا چند درس را معرفی به استاد بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی دانشجویان تصورشان این باشد که درسشان تمام شده و باید به او مدرک بدهند در حالی که فارغ التحصیلی فرایندی دارد و آموزش واحد باید تمامی دروس را چک کند و ببیند که آیا منطبق با سرفصل ها، دروس را گذرانده شده است یا خیر؟ بحث تسویه های مالی هم در این فرایند مطرح است. و باید مورد بررسی قرار بگیرد.